Hvis videndeling skal lykkes, er det hensigtsmæssigt at forstå viden dynamisk. Klassisk-videnskabeligt forstås viden overvejende som udsagnsbåret afspejlingsviden (representational knowledge), der lettest kommunikeres i forelæsninger og lærebøger. Her fremsættes et alternative, handlingsviden (action knowledge). Således forstået kan videndeling faciliteres, dvs. sættes i scene af en facilitator, der inviterer deltagerne til at indgå i bestemte kommunikative processer med hinanden. Seks sådanne processer beskrives og begrundes i detaljer: Forankring gennem oplæg, Interview med klippekort, To gratis konsulenter, Knastbehandling, Videnbørsen og Den dybe tallerken.
Originalsprog
Dansk
Titel
Bedre videndeling : teoretiske og praktiske perspektiver
Redaktører
Peter Holdt Christensen
Antal sider
22
Udgivelsessted
København
Forlag
Hans Reitzels Forlag
Udgivelsesår
2016
Udgave
1.
Sider
242-263
Kapitel
12
ISBN (trykt)
9788741261140
ISBN (Elektronisk)
9788741264912
Status
Udgivet - 2016
Forskningsområder
Videndeling, Facilitering, Afspejlingsviden, Handlingsviden, Representational knowledge, Action knowledge, Knastbehandling, To gratis konsulenter, Videnbøsen, Forankring efter oplæg, Den dybe tallerken, Interview med klippekort, Facilitering af videnprocesser, Livslang læring