Som led i VIDA-projektet blev de ca. 80 deltagende ledere af daginstitutioner tilbudt træningsforløb i facilitering. Facilitering er en tilgang, der sætter ledere i stand til at guide og støtte medarbejderinddragelsen på en sådan måde, at alle føler sig hørt, og der bliver skabt resultater på kortest mulig tid. En sådan mere distinkt ledelse af arbejdspladsens samarbejdsprocesser er en forudsætning for at opdage og reflektere over gamle rutiner og blinde pletter i børnenes og de voksnes interaktionsmønstre og igangsætte eksperimenter med alternativer. Artiklen skitserer hvad træningsforløbet i facilitering indeholdt.
Originalsprog
Dansk
Titel
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram : VIDA-modelrapport 2. Uddannelse og implementering
Redaktører
Kristina Kristoffersen, Ove Steiner Rasmussen, Bente Jensen
Antal sider
9
Udgivelsessted
København
Forlag
VIDA-projektet, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik
Udgivelsesår
2013
Sider
41-49
Kapitel
3
Status
Udgivet - 2013
Serietitel
VIDA-forskningsserien
Nummer
2013:02
ISSN
1904-8947
Bibliografisk note
E-ISSN 1904-8521
Forskningsområder
Facilitering, Ledelsesfacilitering, Læreprocesser, Daginstitutioner, Early childhood, Læring , Dagtilbud, Facilitering af videnprocesser