...Jeg vil i dette kapitel søge at bidrage til den udviklingsorienterede forskningsmetodologi ved at adressere et hyppigt forekommende problem: Når et forsknings- og udviklingsprojekt søger at bidrage til udvikling af et bestemt praksisfelt, hvordan bærer forskerne og de involverede praktikere sig så af med at tilvejebringe og implementere de nye praksisser og interaktionsformer, der skal føre til den ønskede udvikling? ...I denne artikel præciserer jeg først, hvad læringslaboratoriet er ved at skelne det fra et eksperiment. Dernæst viser jeg, hvordan et læringslaboratorium kan foranstaltes konkret, idet jeg præsenterer VIDA's såkaldte faciliteringsforløb som case. Her foregår læringen på et fremtrædelsesplan og tre refleksionsniveauer, der omhandler tilpasnings-, eksemplarisk og progressionsrefleksion. Endelig vil jeg relatere denne brug af læringslaboratorier til en metode for udviklingsorienteret forskning, som jeg har praktiseret i andre forskningsprojekter og tidligere har beskrevet som transformativ forskningsmetode (Ravn, 2010).