Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
I min forskning undersøger jeg, hvordan vejledning kan facilitere udviklingen af et kritisk refleksivt og etisk blik på praksis hos professionelle vejledere med blik for den kompleksitet, praksis rummer. Praksis er præget af reformer og uforudsigelighed, hvilket gør denne bevidsthed afgørende i opbygningen af kvalificerede faglige læringsrum og sociale fællesskaber. Aktuelt er jeg optaget af, hvilken betydning kunstig intelligens (AI) får for vejledning i uddannelses- og læringsrum.
Undervisning
Jeg underviser og vejleder studerende på Masteruddannelsen i Professionel Vejledning https://dpu.au.dk/masteruddannelser/vejledning og på Kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab http://kandidat.au.dk/uddannelsesvidenskab/ og er medlem af Forskningsenheden i Vejledning http://edu.au.dk/forskning/forskningsenheder/vejledning/
Emneord
- Kompetenceudvikling
- Vejledningsmetoder
- Sundhedsfremme
- teori-praksis forhold
- kollektiv vejledning
- video og læring
- skrivning og læring
- Tværfaglighed
- kollegial sparring
- dialog og kommunikation
- kritisk refleksivitet
- Kommunikation i organisationer
Fagområder
- Vejledning
- Tværprofessionalitet
- Kollegialt samarbejde og feedback
- Emotionelt arbejde
- AI i læreprocesser
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Forskningsoversigt om specialevejledning på de videregående uddannelser
Nordentoft, H. M. (PI) & Cort, P. S. (Deltager)
01/01/2019 → 01/12/2019
Projekter: Projekt › Forskning
-
Peer dynamik: Specialeskrivning i par
Nordentoft, H. M. (Deltager), Smedegaard Ernst Bengtsen, S. (Deltager) & Jensen, T. W. (Deltager)
01/02/2018 → 01/07/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kollektiv Akademisk Vejledning
Nordentoft, H. M. (Deltager), Mariager-Anderson, K. (Deltager), Smedegaard, A. (Deltager) & Baggesen, P. (Deltager)
01/06/2016 → 31/01/2017
Projekter: Projekt › Forskning
-
Udvikling af vejlederkomptencer i kollektiv akademisk vejledning
Nordentoft, H. M. (Projektleder), Thomsen, R. (Projektleder) & Wichmann-Hansen, G. (Projektleder)
01/09/2011 → 01/04/2013
Projekter: Projekt › Forskning
-
EDU-IT: Differentieret feedback
Nordentoft, H. M. (PI) & Carlsson, M. S. (Deltager)
01/08/2018 → 01/02/2019
Projekter: Projekt › Andet
Publikation
-
Tværprofessionelt samarbejde og læring
Nordentoft, H. M. & Just, E., 24 jul. 2018, Sundhedsvæsenet under forandring. Hundborg , S. (red.). København: Munksgaard , 28 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Fra blæksprutte til tværfaglig katalysator
Nordentoft, H. M., aug. 2014, I: VejlderForum. 3Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
-
Collective academic supervision: a model for participation and learning in higher education
Nordentoft, H. M., Thomsen, R. & Wichmann-Hansen, G., 2013, I: Higher Education: Handbook of Theory and Research. 65, 5, s. 581-593 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Fil4043 Downloads (Pure) -
Challenges in Collective Academic Supervision: supervisors' experiences from a Master Programme in Guidance and Counselling
Wichmann-Hansen, G., Thomsen, R. & Nordentoft, H. M., 2015, I: Higher Education. 70, 1, s. 19-33 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Nye professionelle balancer - Klinisk vejledning i en tværprofessionel kontekst
Nordentoft, H. M. (Foredragsholder)
30 aug. 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Dialog i institutionel praksis. Professionelle udfordringer og krydspres.
Nordentoft, H. M. (Foredragsholder)
1 nov. 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Kollegiale samarbejdsformer som kompetenceudvikling
Nordentoft, H. M. (Foredragsholder)
8 feb. 2011Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Critical perspectives on agency and social justice in transitions and career development
Nordentoft, H. M. (Arrangør) & Thomsen, R. (Arrangør)
23 okt. 2019 → 24 okt. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
On slippery ground - critical reflexivity in academia
Nordentoft, H. M. (Foredragsholder)
26 mar. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Priser
-
Nordisk Netværk for Voksnes Læring under Nordisk Råd i konkurrencen fra ”best practice” til ”innovative practice": Kollegial vejledning innovativ kompetenceudvikling i psykoedukation – fra patientskole til formidling i hverdagen
Nordentoft, H. M. (Modtager), 1 jan. 2010
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
-
Pris for bedste paper på konferencen "Critical Management Studies"
Nordentoft, H. M. (Modtager) & Ravn Olesen, B. (Modtager), 4 jul. 2017
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
Fil
Presse/medier
-
Forskellighed skaber grobund for læring i det kollektive vejledningsrum
Nordentoft, H. M., Hvass, H. & Mariager-Anderson, K.
25/02/2019
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
Universitetspædagogisk snak: Vejledning
Nordentoft, H. M. & Jensen, H. N.
30/06/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Alle skal vide, vejledningen virker – tre skarpe om masteruddannelsen i vejledning version 2.0
Thomsen, R., Mariager-Anderson, K. & Nordentoft, H. M.
19/05/2020
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Neet: i..e. Young people not in education or employment or training
01/09/2011
1 Mediebidrag
Presse/medie