Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Min forskning handler om AI og digitale teknologiers indvirkning på velfærdsområder som folkeskolen og udsatte børn og unge-området. Jeg interesserer mig i særdeleshed for, hvordan datadrevne teknologier påvirker både organiseringen af velfærd samt relationen mellem stat og borger. Jeg har tidligere forsket i datadreven governance og styring, bl.a. gennem et etnografisk studie af Undervisningsministeriets ”Datavarehus” og nationale test. Teoretisk og metodisk finder jeg inspiration i antropologi, videnskabs- og teknologistudier (STS) og organisationsteori.
Igangværende projekter
Datavisions: Teaching in the age of digital data visualizations (PI). Finanseret af en Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) fra DFF (Danmarks Frie Forskningsfond). 2021-2025.
Algoritmer, Data og Demokrati (co-PI): Kollektivt projekt, finansieret af Velux & Villum Fondene. 2021-2031.
-REPAI: Responsible AI and Value Creation (co-PI): Kollektivt projekt, finansieret af Grundfos. 2024-2028.
Undervisning
Uddannelsesvidenskab (kandidat):
Forvaltning og styring af uddannelse og læring
Master i Uddannelsesledelse (EVU):
Koordinator og medlem af Uddannelsesnævnet for Masteruddannelser.
Strategisk uddannelsesledelse, Ledelse og organisering af fagprofessionelle, Masterprojekt
PhD-kurser:
The ends of data: theories, methods, and interventions in critical
data studies (2024)
Living with algorithms: power, practices, and people in a datafied world (2022, 2024)
Technology, subjectivity and affect (2021)
Governance infrastructures (2018)
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
PhD, Doctoral School of Organization and Management, Copenhagen Business School, Promises of Reflexivity: Managing and Researching Inclusive Schools
1 apr. 2009 → 31 mar. 2012
Dimissionsdato: 29 jun. 2012
Cand.soc (politisk kommunikation og Ledelse), Copenhagen Business School
Dimissionsdato: 1 dec. 2008
Emneord
- Uddannelsespolitik
- Organisations- og ledelsesteori
- Teknologifilosofi og -historie
- Forholdet mellem stat og kommuner
- Forvaltning og bureaukrati
- Organisationsforandringer og it
- Sociotekniske perspektiver på arbejde, ledelse og teknologi
Fagområder
- Uddannelse
- Teknologi- og videnskabsstudier
- Organisationsstudier
- Kunstig intelligens
- Dataficering og digitalisering
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 6 Igangværende
-
DATAWELL: The Datafication of Wellbeing (DATAWELL): New Pedagogical Practices and Interventions in the Danish public school
Ratner, H. F. (Deltager)
01/02/2025 → 31/01/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
Generativ AI and writing practices
Ratner, H. F. (PI)
01/12/2024 → 01/12/2025
Projekter: Projekt › Andet
-
Responsible AI for Value Creation
Ratner, H. F. (Deltager)
01/01/2024 → 31/12/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
Data visions: Teaching in the age of digital data visualizations
Ratner, H. F. (PI)
01/01/2022 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
ADD: Algoritmer, Data og Demokrati
Schrøder, I. (Deltager), Ratner, H. F. (PI), Isfeldt, A. (Deltager) & Laage-Thomsen, J. (Deltager)
01/11/2021 → 01/05/2031
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
An Emerging Welfare Data Economy?
Schrøder, I., Laage-Thomsen, J. & Ratner, H. F., 15 apr. 2025, (Accepteret/In press) Value economy: versions, sites, and tools. Asdal, K. & Dogonova, L. (red.). Mattering PressPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Computational implementations of Responsible AI: From the Right to be Forgotten to Machine Unlearning
Ratner, H. F. & Moeslund, T., 2025, I: AI and Society. s. 1-3Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning
Åben adgang -
Data visualizations and teachers’ expertise: Caring for students in a world of automated assessment
Rokoguniwai, M. B. & Ratner, H. F., 2025, (Accepteret/In press) Palgrave Handbook of Science and Technology Studies in Education. Gourley, L., Williamson, B., Komlovich, J., Piattoeva, N. & Gorur, R. (red.). Palgrave Macmillan, 14 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Data visualizations as aesthetic devices of valuation: Diverging views of the ‘good’ pupil performance
Ratner, H. F., 2025, (E-pub / Early view) I: European Educational Research Journal. s. 1-25Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Predictive Analytics in Education: Between Promise and Practicality
Ratner, H. F., 2025, (Accepteret/In press) The Palgrave Handbook of Science and Technology Studies in Education. Gourlay, L., Williamson, B., Komlovich, J., Gorur, R. & Piattoeva, N. (red.). Palgrave Macmillan, 11 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Keynote: Generativ AI: Nye informationspraksisser under forandring?
Ratner, H. F. (Konsulent)
29 jan. 2025Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
-
Writing with LLM’s in higher education
Ratner, H. F. (Foredragsholder)
14 jan. 2025Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Doing Ethnography in and of Digital and Datafied Worlds
Ratner, H. F. (Arrangør)
2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Hvordan spørger vi, så alle bliver klogere?Webinarserie om kunstig intelligens, åndsfrihed og demokrati
Ratner, H. F. (Taler)
10 dec. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Presse/medier
-
-
-
Juridisk direktør vil undgå mytedannelse, men fastholder lukketheden om Skats AI-profilering
31/10/2024
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
Kurser
-
Living with Algorithms: Power, Practices, and People in a Datafied World
Ratner, H. F. 12/12/2022 → 14/12/2022
Kursus: Undervisning