Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Formidling
I pædagogikken bør mål primært være midler.
Hvad er en syg fodboldkamp? Det er for eksempel en kamp, hvor man på forhånd ved, hvem der vinder. Eller endnu sygere: En kamp, hvor man kender den endelig score på forhånd, fordi man blev enige om den fra starten. Ingen gider spille sådan en kamp. Men det betyder selvfølgelig ikke, at man kan spille uden mål. Man skal bare forstå, at målene primært er midler til en god kamp - og kun sekundært noget med at nå en bestemt score!
Kvalitetskriteriet for stolperne og overliggerne i fodboldmålene er med andre ord først og fremmest, at de giver tilstrækkelig retning og kvalitet i fodboldprocessen. Noget tilsvarende gælder for faglige mål i skolen - såsom de klare Fælles Mål: Det afgørende for skolens kvalitet er ikke, om man når målene, men hvor gode pædagogiske processer, de åbner for. At gode processer så sandsynliggør høje faglige standarder er bare skønt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Uddannelse og udfordringer til alle : hvor er din overligger? : Sorø-mødet 2010 |
Antal sider | 4 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Undervisningsministeriet |
Udgivelsesår | 2010 |
Udgave | 1 |
Sider | 30-33 |
ISBN (trykt) | 978-87-603-2899-2 |
Status | Udgivet - 2010 |
Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater
ID: 32173180