Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Jeg forsker i online kompetenceudvikling, Learning Design, teknologi-støttet undervisning og læring samt undervisningsudvikling hvori der indgår læringsteknologi.
Profil
Jeg er undervisningsudvikler ved Centre for Educational Development med særlig fokus på kompetenceudvikling, digital læring og universitetspædagogik. Jeg er uddannet cand.it i multimedier (MSc IT) fra Aarhus Universitet og har en doktorgrad i educational technology og Learning Design (EdD) samt PG Cert i Online and Distance Education fra The Open University. Jeg har over 20 års erfaring med feltet som bl.a. konsulent, leder, underviser og forsker og er bl.a. redaktør og medstifter af tidsskriftet Læring og Medier.
Samarbejder og Formidling
Jeg er projektleder af Nordplus-netværket og -projektet DLiNC (2013–2025), redaktør af tidsskriftet Læring og Medier (LOM) samt deltager i en række nationale og internationale netværk inden for universitetspædagogik (bl.a. Digital Pedagogy og DUEL).
Undervisning
Jeg underviser, vejleder og rådgiver adjunkter, postdocs, lektorer og professorer ift. udvikling af deres undervisning, herunder brug af læringsteknologi i regi af bl.a. Introduction to Teaching and Learning (InTeL), Universitetspædagogikum og workshops.
Arbejdsområder
Jeg arbejder med undervisnings- og kompetenceudvikling, herunder som underviser og vejleder på Universitetspædagogikum, underviser på Introduction to Teaching and Learning (InTeL) og individuel rådgivning af undervisere. Endvidere er jeg involveret i en række udviklingsprojekter, herunder Learning Design som undervisningsudviklingsmetodologi og til inddragelse af studerende i processen og samt i effektmåling af bl.a. Universitetspædagogikum. Endeligt forsker jeg i læringsteknologi samt Learning Design og er projektleder af et Nordplus-projekt "DLiNC" om sidstnævnte.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Læringsteknologi, Doctor of Education (EdD), Improving STEM Undergraduate Education with Efficient Learning Design, Open University Milton Keynes
12 maj 2014 → 4 maj 2018
Dimissionsdato: 4 maj 2018
Cand.it
Dimissionsdato: 1 feb. 2004
Emneord
- Teknologi med læringspotentiale
- It og læring
- It og medier
- It-pædagogik og -didaktik
- Evaluering
- Universitetspædagogik
Fagområder
- Læringsteknologi
- Learning Design
- Kompetenceudvikling
- Undervisningsudvikling
- Digital undervisning
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 11 Afsluttet
-
DLiNC: Designing for Learning in the Nordic Countries (DLiNC)
Godsk, M. (PI)
01/05/2023 → 31/10/2024
Projekter: Projekt › Andet
-
Projekt Organisatorisk-Pædagogisk Implementering af BrightSpace
Hansen, J. S. (Projektleder), Sørensen, M. (Deltager), Hougaard, R. F. (Deltager), Pedersen, I. M. (Deltager), Nielsen, T. A. (Deltager), Rossen, D. S. (Deltager), Aagesen, B. (Deltager), Luther, A. (Deltager), Balslev, B. (Deltager), Rahbek, B. (Deltager), Hvid, D. (Deltager), Wolsgård, M. W. (Deltager), Alsholm, A.-M. (Deltager), Lauritzen, K. (Deltager), Bech, C. W. (Deltager), Færgemann, H. M. (Deltager), Gislev Kjærsgaard, T. (Deltager), Larsen, A. H. (Deltager), Møller, K. L. (Deltager), Godsk, M. (Deltager), Elving, P. R. (Deltager), Adolfsen, N. (Deltager), Stadel, C. (Deltager), Rosenbeck, P. (Deltager) & Præstegaard, B. (Deltager)
01/11/2020 → 31/12/2021
Projekter: Projekt › Andet
-
KUBU: Følgeforskning
Godsk, M. (PI) & Nielsen, B. L. (PI)
01/01/2020 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
MiRET - Mixed Reality in Engineering Teaching
Helleberg, A. H. (Projektleder), Godsk, M. (Projektleder), Lauritsen, A. B. (Deltager) & Hvid, D. (Deltager)
01/05/2017 → 31/12/2017
Projekter: Projekt › Forskning
-
InTeL: Introduction to Teaching and Learning
Godsk, M. (Projektleder), Greve, L. (Deltager), Dahl, M. R. (Deltager) & Keiding, T. B. (Deltager)
01/01/2017 → 30/06/2017
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
ChatGPT for Learning in Higher Education: Benefits, Downsides, and Implications
Godsk, M. & Elving, P., jul. 2024, I: Journal of Interactive Learning Research. 35, 1, s. 31-69 39 s., 1.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
Efficient learning design: What do educators identify as key factors?
Godsk, M., 10 nov. 2024, s. 420–425. 6 s.Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › peer review
Åben adgang -
Engaging students in higher education with educational technology
Godsk, M. & Møller, K. L., 6 aug. 2024, I: Education and Information Technologies. 36 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Learning Design practices in the Nordic Universities
Godsk, M., Knutsson, O. & Friðriksdóttir, K., 23 aug. 2024, s. 20-21. 2 s.Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › peer review
Åben adgang -
Online Teacher Professional Development (oTPD) for Digital Competencies in Higher Education: A Systematic Review of the Literature
Godsk, M. & Nielsen, B. L., feb. 2024, I: Nordic journal of systematic reviews in education. 2, 1, s. 16–57 42 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Active Technology-Enhanced Learning
Godsk, M. (Foredragsholder)
21 apr. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Active and student-centred technology-enhanced learning
Godsk, M. (Foredragsholder)
19 jan. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Statusmøde i digitaliseringspuljen
Godsk, M. (Konsulent)
17 nov. 2022Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
Digitalitet i undervisningen — mål, middel eller midt imellem
Godsk, M. (Foredragsholder)
26 okt. 2022Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Kompetenceudvikling i en digital tidsalder
Godsk, M. (Foredragsholder) & Nielsen, B. L. (Foredragsholder)
26 okt. 2022Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Presse/medier
-
Skab engagerende undervisning med digital læringsteknologi—lad ikke myter skræmme
11/10/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Digitale læringsteknologier kan skabe større engagement hos studerende på videregående uddannelser
19/08/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Digital læringsteknologi kan bane vejen for større engagement hos studerende på videregående uddannelser
28/06/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Vi er mennesker mere end blot studerende, der skal lære et pensum
28/04/2020
1 Mediebidrag
Presse/medie
Kurser
-
-
-
InTeL Introduction to Teaching and Learning
Larsen, A. H., Alsholm, A.-M., Færgemann, H. M. & Godsk, M. 07/01/2022 → 14/01/2022
Kursus: Undervisning