DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Gertrud Lynge Esbensen

Pædagogisk Antropolog, ph.d., Postdoc

Gertrud Lynge Esbensen
Se relationer på Aarhus Universitet

Forskningsområder

Profil

Jeg arbejder på to projekter: Naturlig Teknik og REGREEN.

 

I Naturlig Teknik arbejder jeg sammen med min kollega Dr. Pæd. Theresa Schilhab. Vi undersøger, hvordan børn og unge bruger teknologi, såsom apps, spil og sociale medier, i forbindelse med naturoplevelser, og hvad det gør ved deres oplevelser. Det gør vi bl.a. ved at lave feltstudier af hvordan teknologi bruges i naturen rundt omkring i landet.

 

Det overordnede mål er, at motivere flere børn og unge til at komme mere ud i naturen. Derfor opbygger vi en offentlig tilgængelig vidensbank, med forskellige brugeres ideer til gode teknologibrugende naturoplevelser og vi etablerer et netværk af brugere og udviklere, så vi kan formidle vores viden og påvirke udviklingen af apps, der fanger børns opmærksomhed og understøtter de effekter, vi gerne vil have børn og unge opnår i naturen.


Projektet er tværfagligt, hører under Center for Børn og Natur, og er støttet med 6,4 millioner af Nordea-fonden. Naturlig Teknik løber fra 2018-2022.

 

 

Profil

REGREEN er et stort og internationalt EU projekt der skal fremme levedygtige bymiljøer ved at støtte Naturbaserede løsninger som løsning på urbane klimaudfordringer både i Europa og Kina. Formålet er, at fremme udviklingen af sunde og grønne byer, der kan modstå klimaudfordringer.

 

Den del af projektet, jeg bidrager til hedder 'Education, Participation and Awareness' og er koordineret af lektor Sally Anderson (DPU, AU).

 

I dette forskningssamarbejde udvikler vi læringsforløb og redskaber til at udbrede viden, opmærksomhed og oplevelser af individuel såvel som kollektiv handlekraft til børn, som fremtidige skabere og forvaltere af bæredygtige naturbaserede løsninger. I samarbejde med skoler og kommuner, og ved at trække på eksemplariske borgervidenskabsprojekter (Citizen Science), såvel som deltagelsesorienteret pædagogik, og teknologi til at lære om miljø og bæredygtighed og landskabslaboratorier, skaber vi innovative, realistiske og effektive læringstilgange til at lære børn om at sætte pris på naturen, og til at forstå og lade sig motivere til at involvere sig i miljøet og i lokale naturbaserede løsninger.

 

Forskningsteamet indenfor 'Education, Participation and Awareness' består af:

  • Professor Emeritus Jeppe Læssøe (DPU/AU & Jeplae consulting) 
  • Senior forskerne Åsa Sang, Fredrika Mårtensson, Marcus Hedblom and Björn Wiström (Swedish University of Agricultural Sciences, SLU) 
  • Directeurrice de recherche Anne-Caroline Prevot, Postdoc Mara Sierra-Jimenez, Simon Bénateau, Sebastian Turpín  (Centre d'Écologie et des Sciences de la Conservation, MNHN, Paris.) 
  • Bin Zhao, Fudan University, Shanghai, China 

I projektet samarbejder vi med kommunale aktører I Velika Gorica (Croatien), Aarhus kommune, og Paris, såvel som med grønne forretningspartnere i Danmark (INTUGREEN), Tyskland (Olanis) og Kroatien (ZEZ).

Vis alle (14) »

Vis alle (47) »

Seneste aktiviteter og konferencer

ID: 32602375