Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ella Paldam

ph.d., Postdoc

Ella Paldam
Se relationer på Aarhus Universitet

Jeg forsker i samarbejde, leg og læring som en del af forskningsteamet PlayTrack ved IMC. Jeg arbejder sammen med en række eksterne partnere i samfundet (bl.a. Langagerskolen, CoC Playful Minds og Nationalmuseet). I min forskning undersøger jeg læringspotentialet i samskabelse med børn både i vores uddannelsessystem og i kommerciel produktinnovation.

 

I mit primære projekt CollaboLearn udvikler vi sociale læringsforløb til – og sammen med - børn på autismespektret og deres voksne (forældre, lærere & pædagoger). For at forstå børnenes samarbejde undersøger vi deres kommunikationsstrategier. Jeg arbejder primært kvalitativt (videoetnografi og deltagerobservation), og jeg anvender forskellige højsystematiske analysestrategier (bl.a. konversationsanalyse).

 

Jeg er uddannet religionsantropolog her fra Aarhus Universitet. Under min ansættelse ved religionsvidenskab forskede jeg i bl.a. indfødt religiøsitet blandt indianere i Californien, helbredelse gennem bøn blandt kristne i Danmark, nedgangen i religiøsitet i Danmark siden år 1300 samt religiøsitet blandt asatro og hekse i dag.

 

Udgangspunktet for min forskning er spørgsmålet: Hvordan forstår vi mennesker hinanden på tværs af vores forskellige verdenssyn? Spørgsmålet er vigtigt både når det handler om kulturel identitet og når det handler om perceptionen af vores omverden. I min tilgang omfatter verdenssyn altså både vores bevidste refleksioner over egen identitet og vores præreflektoriske sansning af verden. Jeg arbejder med spørgsmålet i alle faser af min forskning: i teoridannelse, i forskningsdesigns, i metode, i analyse, i formidling, i implementering – og i min fritid.

 

 

Læringsmateriale fra CollaboLearn

Sammen med mine kollegaer Rikke Steensgaard, Line Gebauer og Stine Strøm har jeg i foråret 2020 udviklet materiale til sociale læringsforløb baseret på leg. Materialet er udviklet til Langagerskolen i Århus, men det kan bruges af alle. Det er målrettet børn på autismespektret, men vi har observeret, at også ikke-autistiske børn fik noget ud af legene. Materialet er en betaversion, som vi løbende udvikler videre på.

 

Hent materialer kvit & frit på dette link: Klub Klods

 

Kommentarer, spørgsmål, ris & ros modtages med tak på e-mail.

 

 

Open Your Data!

Sammen med min gode kollega Mette Terp Høybye organiserer jeg månedlige kvalitative datasessions. Hver måned mødes vi og analyserer en lille bid data, som en af deltagerne tager med. Formålet er at åbne analyseprocessen, så vi kan lade os inspirere af hinanden og blive endnu skarpere i vores analyser. Hvis du er interesseret i at være med, så kom glad (ca. 2. torsdag i måneden på IMC - tjek datoer på hjemmesiden) - eller send en mail til Mette eller mig.

Link til OYD-hjemmesiden her!

 

 

Et par links: Hvordan skaber vi legende læringsmiljøer?

  • Learning Creative Learning: Hvordan skaber man kreative og højmotiverende læringsmiljøer? e-kursus fra MIT Media Lab om grundprincipperne for kreativ læring.
  • Pedagpgy of Play: Læring gennem leg. En værktøjskasse til læring genngem leg udviklet af forskere fra Harvard & International School Billund.
  • Inspiring Inventiveness: Principper & værktøjskasse til at fremme opfindesomme læringsmiljøer fra Opal School i Portland, Oregon.
  • Out of Eden Learn: Læringsforløb for gruppelæring, som åbner børns øjne for både lokal- og globalsamfund.

 

 

Idekataloger til lærerige og spændende projekter:

  • The Tinkering Studio: Projektideer fra the Tinkering Studio på San Francisco Exploratorium i Californien.
  • Instructables: Brugedrevet tinkeringside med step-by-step makerprojekter for alle aldre.

 

 

 

Metoder til social læring gennem leg fra CollaboLearn

I lyset af COVID19, har vi besluttet os for at dele de legeaktiviteter, som vi er i gang med at udvikle i forskningsprojektet CollaboLearn. Du kan læse mere om CollaboLearn her. Nedlukningen er særlig svær for de børn, som har ekstra stort behov for struktur og støtte i deres hverdag. Derfor vi lvi forsøge at formidle vores aktiviteter så let tilgængeligt som muligt, så de kan bringes i spil ude i hjemmene. Legeaktiviteterne er udviklet til autistiske børn - sammen med autistiske børn - for at skabe en mulighed for at styrke deres socialitet lige præcis dér hvor de er i deres udvikling. Aktiviteterne er designet sådan, at børnene altid tager udgangspunkt i deres eksisterende sociale strategier, når de indgår i lege med andre.

Legene giver børn mulighed for systematisk at afprøve forskellige sociale strategier, når de skal arbejde sammen i legen. Aktiviteterne er målrettet autistiske børn, men vores pilotstudier tyder på, at de hjælper alle børn til at lære om sociale dynamikker. Vi er i fuld gang med metodeudviklingen, så spørgsmål, kommentarer eller gode ideer fra både børn og voksne modtages med kyshånd. Find de første skridt-for-skridt-guides til vores legeaktiviteter her.

Mine kollegaer i CollaboLearn er Rikke Steensgaard, Line Gebauer, Stine Strøm, Andreas Roepstorff & Jens Frostholm. Projektet udføres sammen med Langagerskolen i Viby J, og det er p.t. støttet af TrygFonden.

 

 

Forskningsområder

Profil

Forsker i: samarbejde, leg, læring, samskabelse, kommunikation, interaktion, autisme.

Uddannelse: Religionsantropolog.

Stilling: Carlsberg Foundation Postdoctoral Fellow. Min forksning er desuden fundet af Trygfonden, Innovationsfonden, PlayTrack (LegoFonden), og CoC Playful Minds.

Vis alle (12) »

Vis alle (36) »

Seneste aktiviteter og konferencer

ID: 32711899

4676 / i33