DPU

Aarhus Universitets segl

Elisa Nadire Caeli

Postdoc

Profile photoElisa Nadire Caeli
Ph.d., postdoc

DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Emdrup
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Afdeling for fagdidaktik

Postaddresse:
Tuborgvej 164
Lokale B, 339
2400 København NV
Danmark

E-mail: elisa@edu.au.dk
Tlf.: +45 93508366

Erhvervserfaring

Postdoc

DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Emdrup

Aarhus Universitet

København NV, Danmark

18 mar. 2022 → nu

Gæsteforsker

Michigan State University

East Lansing, Michigan, USA

2017

Dansklærer

Overseas Family School

Pasir Ris, Singapore

2017

Forlagsredaktør

Dafolo Forlag

København K, Danmark

20142017

Uddannelse

Uddannelsesforskning, Ph.d., DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Forskningsprogrammet Fagdidaktik

20182021

enkeltmodul på masteruddannelsen i IT – interaktionsdesign og multimedier, Designprocesser og digital fabrikation, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet

20162017

enkeltmodul på masteruddannelsen i IKT og Læring, IKT og didaktisk design, Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet København

2015

Cand.mag i Læring og forandringsprocesser, Aalborg Universitet

20082012

Læreruddannelsen, Professionsbachelor, Læreruddannelsen i Aalborg, University College Nordjylland

20042008

Projekter

Naturvidenskabelig almendannelse og teknologiforståelse i udskolingen: et fagdidaktisk bidrag i krydsfeltet mellem teori og praksis

Caeli, E. N., Bundsgaard, J., Misfeldt, M. & Zambach, S.

01/01/202331/12/2025

Evalueringsdesign – Makerspaces i folkeskolen

Kjeldsen, C. C., Caeli, E. N. & Nørgård, R. T.

01/03/202131/10/2025

ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study)

Bundsgaard, J., Caeli, E. N. & Bindslev, S. G.

01/01/201931/12/2025

Computational Thinking in Compulsory Education: Why, What, and How? A Societal and Democratic Perspective (ph.d.-projekt)

Caeli, E. N.

01/01/201829/11/2021

ICILS 2018: International Computer and Information Literacy Study 2018

Bundsgaard, J. & Caeli, E. N.

01/08/201531/12/2019

Oplæg

Fagdidaktiske perspektiver på computational thinking

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

11 okt. 2022

Integrating Computing into K-16 Education: Scaffolding Teacher and Student Learning in STEM Disciplines

Tor Ole Odden (Paneldeltager), Aman Yadav (Paneldeltager), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (Paneldeltager) & Elisa Nadire Caeli (Andet)

18 jun. 2020

Datalogi og teknologiforståelse i skolen: Historiske erfaringer og eksempler på praksis

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

18 dec. 2019

Menneskelig vs. kunstig intelligens i et læringsperspektiv: Hvad skal børn og unge vide og kunne?

Elisa Nadire Caeli (Foredragsholder)

14 nov. 2019

Computer- og informationskompetence samt datalogisk tænkning i dansk folkeskole: fortid, nutid og fremtid

Elisa Nadire Caeli (Foredragsholder)

5 nov. 2019

Education in a Digitalized World: Authentic Project-Based Learning

Elisa Nadire Caeli (Foredragsholder)

29 aug. 2019

Teknologiforståelse på skemaet

Elisa Nadire Caeli (Paneldeltager)

10 apr. 2019

Datalogi og uddannelse – fra 1966 og frem til i dag

Elisa Nadire Caeli (Foredragsholder)

2 apr. 2019

Datalogi som menneskelig aktivitet – et oplæg om Peter Naur (DIKU Bits)

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

17 dec. 2018

Firedimensional uddannelse og teknologi – et dansk (ud)dannelsesperspektiv

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

6 dec. 2018

Students’ Development of Computational Thinking in K-9

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

22 okt. 2018

Teknologi i skolen er mere end kodning

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder)

3 okt. 2018

Computational Thinking in Primary and Secondary Education: A Quantitative Survey Study on Initiatives and Conceptions

Elisa Nadire Caeli (Oplægsholder) & Jeppe Bundsgaard (Oplægsholder)

5 sep. 2018

WERA-IRN Meeting, Zurich/Zug University of Teacher Education, Schweiz

Elisa Nadire Caeli (Deltager)

30 aug. 20182 sep. 2018

Computer Science Education (Tidsskrift)

Elisa Nadire Caeli (Fagfællebedømmer)

jul. 2018 → …

Læring og medier (LOM) (Tidsskrift)

Elisa Nadire Caeli (Fagfællebedømmer)

apr. 2018 → …

Michigan State University

Elisa Nadire Caeli (Gæsteforsker)

18 okt. 201729 nov. 2017

Nanyang Technological University

Elisa Nadire Caeli (Gæsteforsker)

28 jul. 2017

Datainformeret ledelse for læring

Elisa Nadire Caeli (Arrangør)

5 okt. 2016

Studietur i Auckland, New Zealand

Elisa Nadire Caeli (Deltager)

21 nov. 20151 dec. 2015

Målstyret undervisning i danskfaget

Elisa Nadire Caeli (Arrangør)

1 dec. 2014

Presse/medie

Er vi gode nok til at passe på private oplysninger om os?

Elisa Nadire Caeli

02/02/2021

1 Mediebidrag

Forsker: Børn ved for lidt om digitale teknologier

Elisa Nadire Caeli

20/10/2020

1 Mediebidrag

Forsker: Skolen kan ikke komme uden om det nye fag

Elisa Nadire Caeli

10/09/2020

1 Mediebidrag

Forsker: Teknologiforståelse bør være del af almendannelsen

Elisa Nadire Caeli

25/09/2019

1 Mediebidrag

Publikationer

Kan dit barn se forskel på et digitalt menneske og et rigtigt menneske?

Caeli, E. N. & Telving, T., 19 okt. 2022, I: Berlingske. s. 24-25 2 s.

Teacher Education and Computational Thinking: Measuring Pre-service Teacher Conceptions and Attitudes

Yadav, A., Caeli, E. N., Ocak, C. & Macann, V., 7 jul. 2022, ITiCSE 2022 - Proceedings of the 27th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Bind 1. s. 547-553 7 s.

Manglen på kvindelige it-folk starter i folkeskolen

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 27 maj 2022, Teknologiens Mediehus - Version2.

Computational Thinking in Compulsory Education: Why, What, and How? A Societal and Democratic Perspective

Caeli, E. N., mar. 2022, Aarhus Universitet.

Professor og ph.d-studerende vil have teknologiforståelse på skemaet: Forhåbentlig tager politikerne opråb alvorligt denne gang

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 27 aug. 2021, I: Altinget.dk.

Teknologiforståelse

Caeli, E. N., 10 sep. 2020, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 68 s. (Pædagogisk rækkevidde; Nr. 17).

Integrating Computing into K-16 Education: Scaffolding Teacher and Student Learning in STEM Disciplines

Odden, T. O., Yadav, A., Tellefsen, C. W. & Caeli, E. N., jun. 2020, ITiCSE '20 - Proceedings of the 2020 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Association for Computing Machinery, s. 517-518 2 s.

Computational thinking in compulsory education: a survey study on initiatives and conceptions

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 2020, I: Educational Technology Research and Development. 68, 1, s. 551-573 23 s.

Teknologiforståelse i skolens praksis: Datalogisk design til autentisk problemløsning

Caeli, E. N. & Dybdal, M., 2020, I: Læring og Medier. 12, 22, 21 s.

Teknologikritik i skolen: et demokratisk perspektiv på teknologiforståelse

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 2020, Fagdidaktik og demokrati. Haas, C. & Matthiesen, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 307-330

Unplugged Approaches to Computational Thinking: a Historical Perspective

Caeli, E. N. & Yadav, A., 2020, I: TechTrends. 64, 1, s. 29-36 8 s.

Der er brug for teknologiforståelse

Caeli, E. N., dec. 2019, I: Asterisk. December 2019, 92, s. 34-35 2 s.

Fanget ind! Hvorfor er nogle apps så vanedannende?

Caeli, E. N., 18 nov. 2019, Gyldendal.

Danske elevers teknologiforståelse: resultater fra ICILS-undersøgelsen 2018

Bundsgaard, J., Bindslev, S. G., Caeli, E. N., Pettersson, M. & Rusmann, A., 5 nov. 2019, 1 udg. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 244 s.

Datalogisk tænkning og teknologiforståelse i folkeskolen tur-retur

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 30 apr. 2019, I: Læring og Medier. 11, 19, 30 s.

Datalogisk tænkning: hvad er status, og hvad er der brug for?

Caeli, E. N., apr. 2019, I: Plenum. 3, s. 58-62

Drop intelligenstest – dét ville være intelligent

Caeli, E. N., 21 feb. 2019, I: Information. 75. årgang, 044, s. 16 1 s.

Does your ‘private’ data picture meet the beauty standards of society?

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 12 feb. 2019, Sciencenordic.com.

Peter Naurs datalogitanker er blevet uhyggeligt aktuelle

Caeli, E. N., 18 jan. 2019, Teknologiens Mediehus - Version2.

Computational thinking in elementary classrooms: measuring teacher understanding of computational ideas for teaching science

Yadav, A., Krist, C., Good, J. & Caeli, E. N., 20 dec. 2018, I: Computer Science Education. 28, 4, s. 371-400 30 s.

Lever dit databillede op til samfundets skønhedsidealer?

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J., 29 nov. 2018

Historisk inspiration til teknologiforståelse i praksis

Caeli, E. N., nov. 2018, I: Magasinet om læring. 4, 6, s. 30-33 4 s.

I Singapore er skolebørn bedst – og superstressede

Caeli, E. N., 1 aug. 2018, I: Politiken, kroniken. s. 5-6 2 s.

Test og karakterer sorterer efter en fattig farveskala – det kan gøres bedre

Caeli, E. N., 5 maj 2018, I: Jyllands-Posten. s. 23

Debat: At lære programmering i skolen er ikke nok – og det vidste vi også for 50 år siden

Caeli, E. N., 13 apr. 2018, I: Politiken Skoleliv.

Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø: om gode faglige resultaters omkostninger for skolebørn

Caeli, E. N. & Chan, M., mar. 2018, I: Unge Paedagoger. 1, s. 68-78 11 s.

Procesforståelse og refleksion i designtænkning og digital fabrikation

Caeli, E. N. & Schultz, C. A., mar. 2017, I: Ledelse i Morgen - Tidsskrift for pædagogisk ledelse. 20, 6, s. 14-19 6 s., 4.

Målopfyldelse igennem taksonomier: At finde balancen mellem det læringsfremmende og det læringshæmmende

Caeli, E. N. & Andersen, P., 16 jun. 2015, Læringsmål og taksonomiske redskaber. Caeli, E. N. & Vinther, A. M. (red.). Dafolo, s. 5-22 17 s. (Undervisning og læring).