Aarhus Universitets segl

Dorthe Bleses

  1. 2022
  2. Udgivet

    Child disruptiveness moderates the effects of home book reading on oral language development. / Laursen, Brett Paul; Hoff, Erika Christine; Gaudree, Aerdin et al.

    I: Personality and Individual Differences, Bind 196, 111763, 10.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Udgivet

    Direct and indirect effects from parenting self-efficacy and parenting practices to social-emotional adjustment in 3- to 5-year-old children. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.

    I: Acta Psychologica, Bind 229, 103673, 09.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Udgivet

    Family disadvantage, gender, and the returns to genetic human capital*. / Ronda, Victor; Agerbo, Esben; Bleses, Dorthe et al.

    I: Scandinavian Journal of Economics, Bind 124, Nr. 2, 04.2022, s. 550-578.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. Udgivet

    Hovedresultater fra forskningsprojektet READ i plejefamilier. / Bleses, Dorthe; Klyvø, Line ; Willemsen, Marinka et al.

    2022. 20 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  6. Udgivet

    Language Assessments for Preschool Children: Validity and Reliability of Two New Instruments Administered by Childcare Educators. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip.

    Cambridge : Cambridge University Press, 2022.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  7. E-pub ahead of print

    Prediction from early childhood vocabulary to academic achievement at the end of compulsory schooling in Denmark. / Dale, Philip S.; Paul, Alexander; Rosholm, Michael et al.

    I: International Journal of Behavioral Development, 2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. Udgivet

    Social Contexts and Language Development: Past, Present, and Future. / Hoff, Erika Christine; Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    Language Development: Individual Differences in a Social Context. red. / J. Law; S. Reilly; C. McKean. Cambridge University Press, 2022. s. 23-40.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  9. 2021
  10. Udgivet

    Prenatal exposure to pyrethroid and organophosphate insecticides and language development at age 20–36 months among children in the Odense Child Cohort. / Andersen, Helle Raun; Dalsager, Louise; Jensen, Inge Kjær et al.

    I: International Journal of Hygiene and Environmental Health, Bind 235, 113755, 06.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet

    Udbredelse og implementering af systematiske pædagogiske indsatser : Hvordan kommer den forskningsbaserede praksis ud på grøn stue? / Bleses, Dorthe; Laursen, Nanna Bøgh; Munkedal, Søren.

    Aarhus Universitet, 2021. 48 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  12. Udgivet

    The relation of home literacy environments to language and preliteracy skills in single- and dual-language children in Danish childcare. / Højen, Anders; Hoff, Erika; Dale, Philip et al.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 55, 04.2021, s. 312-325.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. Udgivet

    Are impacts of early interventions in the Scandinavian welfare state consistent with a Heckman curve? A meta-analysis. / Rosholm, Michael; Paul, Alexander; Bleses, Dorthe et al.

    I: Journal of Economic Surveys, Bind 35, Nr. 1, 02.2021, s. 106-140.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  14. Udgivet

    Estimating Measurement Error in Child Language Assessments Administered by Daycare Educators in Large Scale Intervention Studies. / Ebad Fardzadeh, Haghish; Vach, Werner; Højen, Anders et al.

    I: PLOS ONE, Bind 16, Nr. 11, 2021, s. e0255414.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  15. Udgivet

    Implementing toddler interventions at scale: The case of “We learn together". / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders et al.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 57, 2021, s. 12-26.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  16. Udgivet
  17. Accepteret/In press

    Prenatal exposure to pyrethroid and organophosphate insecticides and language development among 26- to 36-month-old children in the Odense Child Cohort. / Andersen, Helle Raun; Dalsager, Louise; Jensen, Inge Kjær et al.

    I: International Journal of Hygiene and Environmental Health, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  18. Udgivet

    Sustained effects of an early childhood language and literacy intervention through second grade : Longitudinal findings of the SPELL trial in Denmark. / Bleses, Dorthe; Dale, Philip S.; Justice, Laura M. et al.

    I: PLOS ONE, Bind 16, Nr. 10, e0258287, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  19. 2020
  20. Udgivet

    Børn af forældre på overførselsindkomst : Udvikling af sprog og læsning. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Trecca, Fabio et al.

    Trygfondens Børneforskningscenter, 2020. 110 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  21. Udgivet

    Parents’ Growth Mindsets and Home-Learning Activities : A Cross-Cultural Comparison of Danish and US Parents. / Justice, Laura M.; Purtell, Kelly M.; Bleses, Dorthe et al.

    I: Frontiers in Psychology, Bind 11, 1365, 07.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  22. Udgivet

    Assessing strengths and difficulties in social development : a comparison of the Social Emotional Assessment Measure (SEAM) with two established developmental psychopathological questionnaires. / Sjoe, Nina Madsen; Kiil, Astrid; Bleses, Dorthe et al.

    I: European Journal of Developmental Psychology, Bind 17, Nr. 1, 01.2020, s. 103-122.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  23. Udgivet

    Efficient targeting in Childhood interventions. / Paul, Alexander; Bleses, Dorthe; Rosholm, Michael.

    2020.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  24. Udgivet

    Family disadvantage, gender, and the returns to genetic human capital. / Ronda, Victor; Agerbo, Esben; Bleses, Dorthe et al.

    Bonn : IZA Institute of Labor Economics, 2020.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  25. Udgivet
  26. Udgivet

    Infants’ and Toddlers’ Language, Math and Socio-Emotional Development : Evidence for Reciprocal Relations and Differential Gender and Age Effects. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe; Jensen, Peter.

    I: Frontiers in Psychology, Bind 11, 580297, 2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  27. Udgivet

    Low-Cost Teacher-Implemented Intervention Improves Toddlers' Language and Math Skills. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Slot, Pauline et al.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 53, 2020, s. 64-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  28. Udgivet
  29. Udgivet

    When too many vowels impede language processing : An eye-tracking study of Danish-learning children. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.

    I: Language and Speech, Bind 63, Nr. 4, 2020, s. 898-918.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  30. 2019
  31. Udgivet

    Does mixing age groups in early childhood education settings support children’s language development? / Justice, Laura M.; Logan, Jessica A.; Purtell, Kelly et al.

    I: Applied Developmental Science, Bind 23, Nr. 3, 07.2019, s. 214-226.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  32. Udgivet

    Patterns of educational achievement among groups of immigrant children in Denmark emerge already in preschool second-language and pre-literacy skills. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Jensen, Peter et al.

    I: Applied Psycholinguistics, Bind 40, Nr. 4, 07.2019, s. 853-875.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  33. Udgivet

    Measurement Pproperties of the SEAM questionnaire using rasch analysis on data from a representative danish sample of 0- to 6-year-olds. / Sjö, Nina Madsen; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line et al.

    I: Journal of Psychoeducational Assessment, Bind 37, Nr. 3, 06.2019, s. 320-337.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  34. Udgivet

    The Puzzle of Danish. / Tylén, Kristian; Trecca, Fabio; Dideriksen, Christina Rejkjær et al.

    2019. 1 Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  35. Udgivet

    Has she sent or lit an email? Preliminary results of a Danish and Norwegian categorical perception study. / Ishkhanyan, Byurakn; Trecca, Fabio; Højen, Anders et al.

    2019. Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  36. Udgivet

    Prenatal bisphenol A exposure is associated with language development but not with ADHD-related behavior in toddlers from the Odense Child Cohort. / Jensen, Tina Kold; Mustieles, Vincente ; Bleses, Dorthe et al.

    I: Environmental Research, Bind 170, 03.2019, s. 398-405.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  37. Udgivet

    Segmentation of highly vocalic speech via statistical learning: Initial results from Danish, Norwegian, and English. / Trecca, Fabio; McCauley, Stewart M.; Andersen, Sofie Riis et al.

    I: Language Learning, Bind 69, Nr. 1, 03.2019, s. 143-176.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  38. Udgivet

    Short Danish Version of the Tools for Early Assessment in Math (TEAM) for 3–6-year-olds. / Sjö, Nina Madsen; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line et al.

    I: Early Education and Development, Bind 30, Nr. 2, 2019, s. 238-258.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  39. Udgivet
  40. 2018
  41. Udgivet

    Individual differences in response to a large-scale language and pre-literacy intervention for preschoolers in Denmark. / Dale, Philip S.; Logan, Jessica; Bleses, Dorthe et al.

    I: Learning and Individual Differences, Bind 68, 10.10.2018, s. 51-60.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  42. Udgivet

    Faroese children’s early vocabulary acquisition: A Faroese adaptation of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventories. / Rasmussen, Sissal M.; Bleses, Dorthe.

    I: First Language, Bind 38, Nr. 6, 10.2018, s. 641-668.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  43. Udgivet

    The Effectiveness of a Large-Scale Early Childhood Language and Pre-literacy Intervention: The SPELL Randomized-Controlled Trial in Denmark. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M. et al.

    I: Child Development, Bind 89, Nr. 4, 08.2018, s. e342-e363.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  44. Udgivet

    Validation of Social Emotional Assessment Measure (SEAM) with two psychopathological questionnaires and user perspectives on their usability. / Sjö, Nina Madsen; Kiil, Astrid; Bleses, Dorthe et al.

    2018. Abstract fra Essence 2018, Gothenborg, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  45. Udgivet

    Does sound structure affect word learning? An eye-tracking study of Danish learning toddlers. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Madsen, Thomas O. et al.

    I: Journal of Experimental Child Psychology, Bind 167, 03.2018, s. 180-203.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  46. Udgivet

    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian et al.

    2018. 1 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  47. Udgivet

    Prenatal Phthalate Exposure and Language Development in Toddlers from the Odense Child Cohort. / Olesen, Trine Staak; Bleses, Dorthe; Andersen, Helle Raun et al.

    I: Neurotoxicology and Teratology, Bind 65, Nr. January-February, 01.01.2018, s. 34-41.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  48. Udgivet

    An educator-administered measure of language development in young children. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders et al.

    I: Infant Behavior and Development, Bind 52, 2018, s. 104-113.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  49. Udgivet

    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian et al.

    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  50. Udgivet

    Elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse. Forskningskortlægning af effektive indsatser, risikofaktorer og sammenhænge med anden læring. Rapport udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. / Bleses, Dorthe; Hvidman, Charlotte; Munkedal, Søren et al.

    Businees and Social Sciences, Aarhus Universitet, 2018. 204 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  51. Udgivet

    Individual Children's Interactions with Teachers, Peers, and Tasks : The applicability of the inCLASS Pre-K in Danish Preschools. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe.

    I: Learning and Individual Differences, Bind 61, 2018, s. 68-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  52. Udgivet

    Scaling-Up Effective Language and Literacy Instruction: Evaluating the Importance of Scripting and Group Size Components. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip et al.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 42, 2018, s. 256-269.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  53. Udgivet

    Self-reported parental vocabulary input frequency for young children. / Bleses, Dorthe; Vach, Werner; Dale, Philip, S.

    I: Journal of Child Language, Bind 45, Nr. 5, 2018, s. 1073-1090.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  54. Udgivet

    Structural and Process Quality of Danish Preschools : Direct and Indirect Associations with Children’s Growth in Language and Preliteracy Skills. / Slot, Pauline Louise; Bleses, Dorthe; Justice, Laura et al.

    I: Early Education and Development, Bind 29, Nr. 4, 2018, s. 581-602.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  55. Udgivet

    Using non-word repetition to investigate the nature of phonological representations in adult speakers of Danish and Norwegian. / Trecca, Fabio; Kristensen, Line Burholt; Tylén, Kristian et al.

    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  56. 2017
  57. Udgivet

    Influence of motor skills training on children’s development evaluated in the Motor skills in PreSchool (MiPS) study-DK: study protocol for a randomized controlled trial, nested in a cohort study. / Hestbaek, Lise; Andersen, Sara Thurøe; Skovgaard, Thomas et al.

    I: Trials, Bind 18, Nr. 400, 09.08.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  58. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip S. et al.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  59. Udgivet

    Process quality in Danish daycares serving children 0-5 years and associations with language and pre-literacy outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter et al.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  60. Udgivet

    The impact of the home learning environment in native- vs. second-language acquisition. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip S.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  61. Udgivet

    Children’s experiences and classroom interactions in Danish preschools. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe.

    2017. Poster session præsenteret ved Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  62. Udgivet

    Features of teachers’ talk predicts language and preliteracy development in Danish children. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Slot, Pauline.

    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  63. Udgivet

    Language and preliteracy interventions in early childhood over the last 25 years and their effects. / Dale, Philip S. ; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.

    2017. Poster session præsenteret ved Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  64. Udgivet

    Relations between structural quality aspects and process quality in Danish preschools: evidence for compensating factors. / Bleses, Dorthe; Slot, Pauline; Højen, Anders et al.

    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  65. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip et al.

    2017. Poster session præsenteret ved International Convention of Psychological Science (ICPS), Vienna, Østrig.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  66. Udgivet

    Metaanalyse af pædagogiske indsatser til at styrke det sproglige læringsmiljø for 0-5-årige børn. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter et al.

    2017. 42 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  67. Udgivet

    The Effects of Language- and Literacy-Focused Professional Development on Early Educators and Children : A Best-Evidence Meta-Analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne B. et al.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 38, Nr. 1, 2017, s. 97-115.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  68. Udgivet

    Tidlige sprogforskelle varer ved og påvirker læring i skolen : Hvorfor og hvad kan vi gøre? / Bleses, Dorthe.

    I: Dansk Audiologopaedi, Bind 53, Nr. 3, 2017, s. 13-24.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  69. 2016
  70. Udgivet

    Indsats i vuggestuen kan styrke børns tidlige kompetencer : rapport om effekten af leg og læring i vuggestuen - en tidlig målrettet indsats i danske vuggestuer. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Nielsen, Hanne et al.

    Aarhus : Trygfondens Børneforskningscenter, 2016. 29 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  71. Udgivet

    Early productive vocabulary predicts academic achievement 10 years later. / Bleses, Dorthe; Makransky, Guido; Dale, Philip et al.

    I: Applied Psycholinguistics, Bind 37, Nr. 6, 01.11.2016, s. 1461-1476.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  72. Udgivet

    Early acquisition of danish in a cross-Scandinavian perspective : a psycholinguistic challenge? / Bleses, Dorthe; Trecca, Fabio.

    Helt fabelaktig!: Festskrift til Hanne Gram Simonsen på 70-årsdagen. red. / Hans-Olav Enger; Monica I. Norvik Knoph; Kristian Emil Kristoffersen; Marianne Lind. Oslo : Novus forlag, 2016. s. 13-28.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  73. Udgivet

    Børns tidlige udvikling og læring : målgrupperapport. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Nielsen, Hanne et al.

    Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016. 115 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  74. Udgivet

    Unpacking Early Childhood Language and Literacy Curricula : Effectiveness of Individual Intervention Components on Children’s Outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura.

    2016. Paper præsenteret ved 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  75. Udgivet

    An Item Response Theory–Based, Computerized Adaptive Testing Version of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventory: Words & Sentences (CDI:WS). / Makransky, Guido; Dale, Philip S.; Havmose, Philip et al.

    I: Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Bind 59, Nr. April, 2016, s. 281-289.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  76. Udgivet

    The influence of linguistic background on benefits derived from language intervention in Danish daycares. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Justice, Laura M.

    2016. Abstract fra 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  77. 2015
  78. Udgivet

    When too many vowels impede language processing: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Christiansen, Morten Hyllekvist; Bleses, Dorthe et al.

    2015. Poster session præsenteret ved 40th Annual Boston University Conference on Language Development, Boston, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  79. Udgivet

    Sproget kan styrkes : Rapport om SPELL og Fart på sproget. Undersøgelser af effekten af to sprogindsatser. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær et al.

    2015. 99 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  80. Udgivet

    Sproget kan styrkes. Rapport om effekten af sprogindsatserne Spell og fart på sproget i danske dagtilbud. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær et al.

    2015. 24 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  81. Udgivet

    Danish preschools support social development but neglect emergent literacy : A large-scale study of process quality. / Markussen-Brown, Justin; Bleses, Dorthe; Logan, Jessica et al.

    2015. Poster session præsenteret ved Society for Research in Child Development, Philadelphia, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  82. Udgivet
  83. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of a Large Scale Systematic and Explicit Language and Literacy Intervention in Danish Daycares. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura et al.

    2015. Poster session præsenteret ved Society for Research in Child Development, Philadelphia, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  84. Udgivet

    Bogstart : Læs og snak. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2015. 90 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  85. Udgivet

    Listeners' native phonology affects segmentation of artificial speech streams. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten H. et al.

    2015. Poster session præsenteret ved The Fifth Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, Trondheim, Norge.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  86. Udgivet

    SPELL. Randomiseret kontrolleret forsøg af sprogintervention i 144 danske børnehaver, 2012-2015. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2015. Poster session præsenteret ved Innovationsstyrelsens årsmøde, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterFormidling

  87. 2014
  88. Udgivet

    The effect of vocalic vs. consonantal phonetic structure on language segmentability: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten Hyllekvist et al.

    2014. Poster session præsenteret ved International Congress for the Study of Child Language, Amsterdam, Holland.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  89. Udgivet

    The Effects of Professional Development (PD) on Early Childhood Educators Measured in Terms of Knowledge, Process Quality, and Structural Quality, and Children’s Emergent Literacy and Language Skills at 3-6 years of age: a meta-analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne et al.

    2014, PROSPERO International prospective register of systematic reviews.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

  90. Udgivet

    A randomized controlled trial of a large scale systematic and explicit language and literacy intervention in Danish daycares : The SPELL study. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dybdal, Line et al.

    I: British Journal of Education, Society & Behavioural Science, Bind 4, Nr. 11, 2014, s. 1504-1524.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  91. Udgivet

    The Norwegian Communicative Development Inventories : reliability, main developmental trends and gender differences. / Simonsen, Hanne Gram; Kristoffersen, Kristian Emil; Bleses, Dorthe et al.

    I: First Language, Bind 34, Nr. 1, 2014, s. 3-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  92. 2013
  93. Udgivet

    The KidsWords Project. Early language development of children in New Zealand. / Klee, Thomas; Bleses, Dorthe; Stokes, Stephanie et al.

    2013. Poster session præsenteret ved ASHA Convention, Chicago, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  94. Udgivet

    Danish late talkers : A first portrait. / Bleses, Dorthe; Vach, Werner.

    Late Talkers: From Research to Practice. red. / Leslie Rescorla; Philip Dale. Baltimore : Brookes Publishing, 2013.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  95. Udgivet

    Evidensbaserede undervisningsstrategier : Idékatalog med evidensbaserede strategier til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2013. 27 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  96. Udgivet

    Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Vach, Werner et al.

    116 s. København : Undervisningsministeriet. 2013, Forskningskortlægning.

    Publikation: AndetAndet bidragForskning

  97. Udgivet

    The use of the Internet in collecting CDI data - an example from Norway. / Kristoffersen, Peter Kristian; Simonsen, Hanne Gram; Bleses, Dorthe et al.

    I: Journal of Child Language, Bind 40, Nr. 3, 2013, s. 567-585.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  98. 2012
  99. Udgivet

    Why is Danish so hard to acquire? / Kjærbæk, Laila; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans.

    2012.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  100. Udgivet

    Statistical Learning in Emerging Lexicons : The Case of Danish. / Stokes, Stephanie; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans et al.

    I: Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Bind 55, 01.10.2012, s. 1265-1273.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  101. Udgivet

    Hvilke tosprogede har problemer med dansk? En foreløbig rapport om sprogvurdering af tosprogede. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    I: E-prints, Bind 14, 04.2012, s. 3-21.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  102. Udgivet

    Declarative and procedural memory in Danish speaking children with specific language impairment. / Lum, Jarrad; Bleses, Dorthe.

    I: Journal of Communication Disorders, Bind 45, Nr. 1, 2012, s. 46-58.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  103. Udgivet

    Leg med skriftsproget i dagtilbuddet. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    Skrivelyst i børnehaven. red. / Sigrid Madsbjerg; Kirsten Friis. Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 181-198.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  104. 2011
  105. Udgivet

    Forskningskortlægning af behov for sprogvurdering, effektive sprogindsatser og pædagogisk efteruddannelse. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Lum, Jarrad et al.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  106. Udgivet

    Teorier om sprogtilegnelse. / Kjærbæk, Laila; Lum, Jarred; Højen, Anders et al.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  107. Udgivet

    Kan Bogstart gøre en forskel? En undersøgelse af Bogstarts potentiale som led i det forebyggende arbejde for at understøtte sprogtilegnelsen hos børn i udsatte boligområder. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    2011, Forskningsrapport.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  108. Udgivet

    Emerging narratives: A Cross-Linguistic Study. / Reilly, J.; Ayhan, A.; Appelbaum, M. et al.

    2011.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  109. Udgivet

    Evaluation of programs and methods for improving language and early literacy skills in young children. / Lum, Jarrad; Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  110. Udgivet

    Is Danish difficult to acquire? Evidence from Nordic past tense studies. / Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Vach, Werner.

    I: Language and Cognitive Processes, Bind 26, Nr. 8, 2011, s. 1193-1231.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  111. Udgivet
  112. Udgivet

    Tilegnelsen af tale- og skriftsproget hænger sammen – og skal understøttes allerede i dagtilbudsalderen. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    Skrivelyst og læring – i et specialpædagogisk perspektiv. red. / K. Larsen; S. Madsen. Dansk Psykologisk Forlag, 2011. s. 117-190.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Forrige 1 2 Næste