Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dorthe Bleses

  1. 2021
  2. Udgivet
  3. Udgivet
  4. Udgivet

    The relation of home literacy environments to language and preliteracy skills in single- and dual-language children in Danish childcare. / Højen, Anders; Hoff, Erika; Dale, Philip; Bleses, Dorthe.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 55, 04.2021, s. 312-325.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. Udgivet

    Are impacts of early interventions in the Scandinavian welfare state consistent with a Heckman curve? A meta-analysis. / Rosholm, Michael; Paul, Alexander; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; S. Dale, Philip; Jensen, Peter; M. Justice, Laura; Svarer, Michael; Calmar Andersen, Simon.

    I: Journal of Economic Surveys, Bind 35, Nr. 1, 02.2021, s. 106-140.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  6. Accepteret/In press

    Estimating Measurement Error in Child Language Assessments Administered by Daycare Educators in Large Scale Intervention Studies. / Ebad Fardzadeh, Haghish; Vach, Werner; Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    I: PLOS ONE, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  7. Udgivet

    Implementing toddler interventions at scale: The case of “We learn together". / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders; Slot, Pauline; Justice, Laura.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 57, 2021, s. 12-26.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. Udgivet
  9. Afsendt

    Language Assessments for Preschool Children: Validity and Reliability of Two New Instruments Administered by Childcare Educators. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip.

    Cambridge : Cambridge University Press, 2021.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogpeer review

  10. Accepteret/In press

    Prenatal exposure to pyrethroid and organophosphate insecticides and language development among 26- to 36-month-old children in the Odense Child Cohort. / Andersen, Helle Raun; Dalsager, Louise; Jensen, Inge Kjær; Timmerman, Amalie; Olesendan, Trine Staak; Bleses, Dorthe; Trecca, Fabio; Nielsen, Flemming ; Schoeters, Greet; Kyhl, Henriette Boye; Bilenberg, Niels; Grandjean, Philippe; Jensen, Tina Kold.

    I: International Journal of Hygiene and Environmental Health, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Accepteret/In press

    Social Contexts and Language Development: Past, Present, and Future. / Hoff, Erika; Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    Language Development: Individual Differences in a Social Context. red. / James Law; Sheena Reilly; Cristina McKean. Cambridge : Cambridge University Press, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  12. 2020
  13. Udgivet

    Parents’ Growth Mindsets and Home-Learning Activities : A Cross-Cultural Comparison of Danish and US Parents. / Justice, Laura M.; Purtell, Kelly M.; Bleses, Dorthe; Cho, Sugene.

    I: Frontiers in Psychology, Bind 11, 1365, 07.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  14. Udgivet

    Assessing strengths and difficulties in social development : a comparison of the Social Emotional Assessment Measure (SEAM) with two established developmental psychopathological questionnaires. / Sjoe, Nina Madsen; Kiil, Astrid; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line; Kreiner, Svend; Jensen, Peter.

    I: European Journal of Developmental Psychology, Bind 17, Nr. 1, 01.2020, s. 103-122.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  15. Udgivet

    Efficient targeting in Childhood interventions. / Paul, Alexander; Bleses, Dorthe; Rosholm, Michael.

    2020.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  16. Udgivet

    Family disadvantage, gender, and the returns to genetic human capital. / Ronda, Victor; Agerbo, Esben; Bleses, Dorthe; Mortensen, Preben Bo; Børglum, Anders; Hougaard, David M.; Mors, Ole; Nordentoft, Merete; Werge, Thomas; Rosholm, Michael.

    Bonn : IZA Institute of Labor Economics, 2020.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  17. Udgivet
  18. Udgivet

    Infants’ and Toddlers’ Language, Math and Socio-Emotional Development : Evidence for Reciprocal Relations and Differential Gender and Age Effects. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe; Jensen, Peter.

    I: Frontiers in Psychology, Bind 11, 580297, 2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  19. Udgivet

    Low-Cost Teacher-Implemented Intervention Improves Toddlers' Language and Math Skills. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Slot, Pauline; Justice, Laura M.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 53, 2020, s. 64-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  20. Udgivet
  21. Udgivet

    When too many vowels impede language processing : An eye-tracking study of Danish-learning children. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Madsen, Thomas O.; Christiansen, Morten H.

    I: Language and Speech, Bind 63, Nr. 4, 2020, s. 898-918.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  22. 2019
  23. Udgivet

    Does mixing age groups in early childhood education settings support children’s language development? / Justice, Laura M.; Logan, Jessica A.; Purtell, Kelly; Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    I: Applied Developmental Science, Bind 23, Nr. 3, 07.2019, s. 214-226.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  24. Udgivet

    Patterns of educational achievement among groups of immigrant children in Denmark emerge already in preschool second-language and pre-literacy skills. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Dale, Philip S.

    I: Applied Psycholinguistics, Bind 40, Nr. 4, 07.2019, s. 853-875.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  25. Udgivet

    Measurement Pproperties of the SEAM questionnaire using rasch analysis on data from a representative danish sample of 0- to 6-year-olds. / Sjö, Nina Madsen; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line; Nielsen, Hanne ; Sehested, Karen; Kirkeby, Henriette; Kreiner, Svend ; Jensen, Peter.

    I: Journal of Psychoeducational Assessment, Bind 37, Nr. 3, 06.2019, s. 320-337.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  26. Udgivet

    The Puzzle of Danish. / Tylén, Kristian; Trecca, Fabio; Dideriksen, Christina Rejkjær; Ishkhanyan, Byurakn; Dąbrowska, Ewa; Fusaroli, Riccardo; Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Johansson, Christer; Christiansen, Morten H.

    2019. 1 Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  27. Udgivet

    Has she sent or lit an email? Preliminary results of a Danish and Norwegian categorical perception study. / Ishkhanyan, Byurakn; Trecca, Fabio; Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Johansson, Christer; Tylén, Kristian; Christiansen, Morten H.

    2019. Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  28. Udgivet

    Prenatal bisphenol A exposure is associated with language development but not with ADHD-related behavior in toddlers from the Odense Child Cohort. / Jensen, Tina Kold; Mustieles, Vincente ; Bleses, Dorthe; Frederiksen, Hanne; Trecca, Fabio; Schoeters, Greet; Andersen, Helle Raun; Grandjean, Philippe; Kyhl, Henriette Boye; Juul, Anders; Bilenberg, Niels; Andersson, Anna-Maria.

    I: Environmental Research, Bind 170, 03.2019, s. 398-405.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. Udgivet

    Segmentation of highly vocalic speech via statistical learning: Initial results from Danish, Norwegian, and English. / Trecca, Fabio; McCauley, Stewart M.; Andersen, Sofie Riis; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Højen, Anders; Madsen, Thomas O.; Ribu, Ingeborg Sophie Bjønnes; Christiansen, Morten H.

    I: Language Learning, Bind 69, Nr. 1, 03.2019, s. 143-176.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  30. Udgivet

    Short Danish Version of the Tools for Early Assessment in Math (TEAM) for 3–6-year-olds. / Sjö, Nina Madsen; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line; Tideman, Eva; Kirkeby, Henriette; Sehested, Karen; Nielsen, Hanne ; Kreiner, Svend ; Jensen, Peter.

    I: Early Education and Development, Bind 30, Nr. 2, 2019, s. 238-258.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  31. Udgivet
  32. 2018
  33. Udgivet

    Individual differences in response to a large-scale language and pre-literacy intervention for preschoolers in Denmark. / Dale, Philip S.; Logan, Jessica; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M.

    I: Learning and Individual Differences, Bind 68, 10.10.2018, s. 51-60.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  34. Udgivet

    Faroese children’s early vocabulary acquisition: A Faroese adaptation of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventories. / Rasmussen, Sissal M.; Bleses, Dorthe.

    I: First Language, Bind 38, Nr. 6, 10.2018, s. 641-668.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  35. Udgivet

    The Effectiveness of a Large-Scale Early Childhood Language and Pre-literacy Intervention: The SPELL Randomized-Controlled Trial in Denmark. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M.; Dale, Philip S.; Dybdal, Line; Piasta, Shayne; Markussen-Brown, Justin; Clausen, Marit Carolin; Ebad Fardzadeh, Haghish.

    I: Child Development, Bind 89, Nr. 4, 08.2018, s. e342-e363.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  36. Udgivet

    Validation of Social Emotional Assessment Measure (SEAM) with two psychopathological questionnaires and user perspectives on their usability. / Sjö, Nina Madsen; Kiil, Astrid; Bleses, Dorthe; Dybdal, Line; Kreiner, Svend; Jensen, Peter.

    2018. Abstract fra Essence 2018, Gothenborg, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  37. Udgivet

    Does sound structure affect word learning? An eye-tracking study of Danish learning toddlers. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Madsen, Thomas O.; Christiansen, Morten H.

    I: Journal of Experimental Child Psychology, Bind 167, 03.2018, s. 180-203.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  38. Udgivet

    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian; Fusaroli, Riccardo; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dideriksen, Christina Rejkjær; Christiansen, Morten H.

    2018. 1 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  39. Udgivet

    Prenatal Phthalate Exposure and Language Development in Toddlers from the Odense Child Cohort. / Olesen, Trine Staak; Bleses, Dorthe; Andersen, Helle Raun; Grandjean, Philippe ; Frederiksen, Hanne ; Trecca, Fabio; Bilenberg, Niels; Kyhl, Henriette Boye; Dalager, Louise; Jensen, Inge Kjær; Anderson, Anna-Maria ; Kold, Tina.

    I: Neurotoxicology and Teratology, Bind 65, Nr. January-February, 01.01.2018, s. 34-41.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  40. Udgivet

    An educator-administered measure of language development in young children. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders; Dale, Philip.

    I: Infant Behavior and Development, Bind 52, 2018, s. 104-113.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  41. Udgivet

    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian; Fusaroli, Riccardo; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dideriksen, Christina Rejkjær; Christiansen, Morten H.

    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  42. Udgivet
  43. Udgivet

    Individual Children's Interactions with Teachers, Peers, and Tasks : The applicability of the inCLASS Pre-K in Danish Preschools. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe.

    I: Learning and Individual Differences, Bind 61, 2018, s. 68-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  44. Udgivet

    Scaling-Up Effective Language and Literacy Instruction: Evaluating the Importance of Scripting and Group Size Components. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip; Justice, Laura M.; Piasta, Shayne; Markussen-Brown, Justin; Ebad Fardzadeh, Haghish; Kjærbæk, Laila.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 42, 2018, s. 256-269.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  45. Udgivet

    Self-reported parental vocabulary input frequency for young children. / Bleses, Dorthe; Vach, Werner; Dale, Philip, S.

    I: Journal of Child Language, Bind 45, Nr. 5, 2018, s. 1073-1090.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  46. Udgivet

    Structural and Process Quality of Danish Preschools : Direct and Indirect Associations with Children’s Growth in Language and Preliteracy Skills. / Slot, Pauline Louise; Bleses, Dorthe; Justice, Laura; Markussen-Brown, Justin; Højen, Anders.

    I: Early Education and Development, Bind 29, Nr. 4, 2018, s. 581-602.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  47. Udgivet

    Using non-word repetition to investigate the nature of phonological representations in adult speakers of Danish and Norwegian. / Trecca, Fabio; Kristensen, Line Burholt; Tylén, Kristian; Fusaroli, Riccardo; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dideriksen, Christina Rejkjær; Christiansen, Morten H.

    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  48. 2017
  49. Udgivet

    Influence of motor skills training on children’s development evaluated in the Motor skills in PreSchool (MiPS) study-DK: study protocol for a randomized controlled trial, nested in a cohort study. / Hestbaek, Lise; Andersen, Sara Thurøe; Skovgaard, Thomas; Olesen, Line Groenholt ; Elmose, Mette ; Bleses, Dorthe; Andersen, Simon Calmar; Lauridsen, Henrik Hein.

    I: Trials, Bind 18, Nr. 400, 09.08.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  50. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip S.; Justice, Laura.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  51. Udgivet

    Process quality in Danish daycares serving children 0-5 years and associations with language and pre-literacy outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter; Justice, Laura; Slot, Pauline.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  52. Udgivet

    The impact of the home learning environment in native- vs. second-language acquisition. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip S.

    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  53. Udgivet

    Children’s experiences and classroom interactions in Danish preschools. / Slot, Pauline; Bleses, Dorthe.

    2017. Poster session præsenteret ved Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  54. Udgivet

    Features of teachers’ talk predicts language and preliteracy development in Danish children. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Slot, Pauline.

    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  55. Udgivet

    Language and preliteracy interventions in early childhood over the last 25 years and their effects. / Dale, Philip S. ; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M.; Jensen, Peter; Andersen, Thomas Lind.

    2017. Poster session præsenteret ved Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  56. Udgivet

    Relations between structural quality aspects and process quality in Danish preschools: evidence for compensating factors. / Bleses, Dorthe; Slot, Pauline; Højen, Anders; Justice, Laura M.

    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  57. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip; Justice, Laura.

    2017. Poster session præsenteret ved International Convention of Psychological Science (ICPS), Vienna, Østrig.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  58. Udgivet

    Metaanalyse af pædagogiske indsatser til at styrke det sproglige læringsmiljø for 0-5-årige børn. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter; Dybdal, Line; Andersen, Thomas Lind.

    2017. 42 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  59. Udgivet

    The Effects of Language- and Literacy-Focused Professional Development on Early Educators and Children : A Best-Evidence Meta-Analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne B.; Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M.

    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 38, Nr. 1, 2017, s. 97-115.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  60. Udgivet

    Tidlige sprogforskelle varer ved og påvirker læring i skolen : Hvorfor og hvad kan vi gøre? / Bleses, Dorthe.

    I: Dansk Audiologopaedi, Bind 53, Nr. 3, 2017, s. 13-24.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  61. 2016
  62. Udgivet

    Indsats i vuggestuen kan styrke børns tidlige kompetencer : rapport om effekten af leg og læring i vuggestuen - en tidlig målrettet indsats i danske vuggestuer. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Nielsen, Hanne ; Rathe, Anne.

    Aarhus : Trygfondens Børneforskningscenter, 2016. 29 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  63. Udgivet

    Early productive vocabulary predicts academic achievement 10 years later. / Bleses, Dorthe; Makransky, Guido; Dale, Philip; Højen, Anders; Aktürk Ari, Burcak.

    I: Applied Psycholinguistics, Bind 37, Nr. 6, 01.11.2016, s. 1461-1476.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  64. Udgivet

    Early acquisition of danish in a cross-Scandinavian perspective : a psycholinguistic challenge? / Bleses, Dorthe; Trecca, Fabio.

    Helt fabelaktig!: Festskrift til Hanne Gram Simonsen på 70-årsdagen. red. / Hans-Olav Enger; Monica I. Norvik Knoph; Kristian Emil Kristoffersen; Marianne Lind. Oslo : Novus forlag, 2016. s. 13-28.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  65. Udgivet

    Børns tidlige udvikling og læring : målgrupperapport. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Nielsen, Hanne ; Sehested, Karen; Sjö, Nina Madsen.

    Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016. 115 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  66. Udgivet

    Unpacking Early Childhood Language and Literacy Curricula : Effectiveness of Individual Intervention Components on Children’s Outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura.

    2016. Paper præsenteret ved 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  67. Udgivet

    An Item Response Theory–Based, Computerized Adaptive Testing Version of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventory: Words & Sentences (CDI:WS). / Makransky, Guido; Dale, Philip S.; Havmose, Philip ; Bleses, Dorthe.

    I: Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Bind 59, Nr. April, 2016, s. 281-289.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  68. Udgivet

    The influence of linguistic background on benefits derived from language intervention in Danish daycares. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Justice, Laura M.

    2016. Abstract fra 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  69. 2015
  70. Udgivet

    When too many vowels impede language processing: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Christiansen, Morten Hyllekvist; Bleses, Dorthe; Madsen, Thomas O.; Højen, Anders.

    2015. Poster session præsenteret ved 40th Annual Boston University Conference on Language Development, Boston, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  71. Udgivet

    Sproget kan styrkes : Rapport om SPELL og Fart på sproget. Undersøgelser af effekten af to sprogindsatser. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær; Line, Dybdal; Sehested, Karen.

    2015. 99 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  72. Udgivet

    Sproget kan styrkes. Rapport om effekten af sprogindsatserne Spell og fart på sproget i danske dagtilbud. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær; Line, Dybdal; Sehested, Karen.

    2015. 24 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  73. Udgivet

    Danish preschools support social development but neglect emergent literacy : A large-scale study of process quality. / Markussen-Brown, Justin; Bleses, Dorthe; Logan, Jessica; Justice, Laura.

    2015. Poster session præsenteret ved Society for Research in Child Development, Philadelphia, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  74. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of a Large Scale Systematic and Explicit Language and Literacy Intervention in Danish Daycares. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura; Dale, Philip; Dybdal, Line; Piasta, Shayne; Markussen-Brown, Justin; Claussen, Marit; Ebad Fardzadeh, Haghish.

    2015.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  75. Udgivet

    A Randomized Controlled Trial of a Large Scale Systematic and Explicit Language and Literacy Intervention in Danish Daycares. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura; Philip, Dale; Line, Dybdal; Shayne, Piasta; Markussen-Brown, Justin; Clausen, Marit Carolin; Ebad Fardzadeh, Haghish; Andersen, Mette Kjær.

    2015. Poster session præsenteret ved Society for Research in Child Development, Philadelphia, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  76. Udgivet

    Bogstart : Læs og snak. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2015. 90 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

  77. Udgivet

    Listeners' native phonology affects segmentation of artificial speech streams. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten H.; Basbøll, Hans; Højen, Anders; Madsen, Thomas O.

    2015. Poster session præsenteret ved The Fifth Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, Trondheim, Norge.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  78. Udgivet

    SPELL. Randomiseret kontrolleret forsøg af sprogintervention i 144 danske børnehaver, 2012-2015. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2015. Poster session præsenteret ved Innovationsstyrelsens årsmøde, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterFormidling

  79. 2014
  80. Udgivet

    The effect of vocalic vs. consonantal phonetic structure on language segmentability: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten Hyllekvist; Basbøll, Hans; Højen, Anders; Madsen, Thomas O.; Andersen, Sofie R.

    2014. Poster session præsenteret ved International Congress for the Study of Child Language, Amsterdam, Holland.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  81. Udgivet

    The Effects of Professional Development (PD) on Early Childhood Educators Measured in Terms of Knowledge, Process Quality, and Structural Quality, and Children’s Emergent Literacy and Language Skills at 3-6 years of age: a meta-analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne; Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2014, PROSPERO International prospective register of systematic reviews.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

  82. Udgivet

    A randomized controlled trial of a large scale systematic and explicit language and literacy intervention in Danish daycares : The SPELL study. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dybdal, Line; Dale, Philip; Justice, Laura; Piasta, Shayne; Markussen-Brown, Justin; Clausen, Marit Carolin; Ebad Fardzadeh, Haghish; Aktürk Ari, Burcak; Andersen, Mette Kjær; Vach, Werner.

    I: British Journal of Education, Society & Behavioural Science, Bind 4, Nr. 11, 2014, s. 1504-1524.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  83. Udgivet

    The Norwegian Communicative Development Inventories : reliability, main developmental trends and gender differences. / Simonsen, Hanne Gram; Kristoffersen, Kristian Emil; Bleses, Dorthe; Wehberg, Sonja; Jørgensen, Rune Nørgaard.

    I: First Language, Bind 34, Nr. 1, 2014, s. 3-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  84. 2013
  85. Udgivet

    The KidsWords Project. Early language development of children in New Zealand. / Klee, Thomas; Bleses, Dorthe; Stokes, Stephanie; Jørgensen, Rune Nørgaard; Reese, Elaine; Gavin, William; Witchitaksorn, Nuttanan.

    2013. Poster session præsenteret ved ASHA Convention, Chicago, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  86. Udgivet

    Danish late talkers : A first portrait. / Bleses, Dorthe; Vach, Werner.

    Late Talkers: From Research to Practice. red. / Leslie Rescorla; Philip Dale. Baltimore : Brookes Publishing, 2013.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  87. Udgivet
  88. Udgivet

    Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Vach, Werner; Jensen, Julie Tegner; Andersen, Thomas Lind; Zoffmann, Karoline Bang Lindegaard; Andersen, Mette Kjær.

    116 s. København : Undervisningsministeriet. 2013, Forskningskortlægning.

    Publikation: AndetAndet bidragForskning

  89. Udgivet

    The use of the Internet in collecting CDI data - an example from Norway. / Kristoffersen, Peter Kristian; Simonsen, Hanne Gram; Bleses, Dorthe; Wehberg, Sonja; Jørgensen, Rune Nørgård; Eiesland, Eli Anne; Henriksen, Laila Yvonne.

    I: Journal of Child Language, Bind 40, Nr. 3, 2013, s. 567-585.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  90. 2012
  91. Udgivet

    Why is Danish so hard to acquire? / Kjærbæk, Laila; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans.

    2012.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  92. Udgivet

    Statistical Learning in Emerging Lexicons : The Case of Danish. / Stokes, Stephanie; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Lambertsen, Claus.

    I: Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Bind 55, 01.10.2012, s. 1265-1273.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  93. Udgivet

    Hvilke tosprogede har problemer med dansk? En foreløbig rapport om sprogvurdering af tosprogede. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    I: E-prints, Bind 14, 04.2012, s. 3-21.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  94. Udgivet

    Declarative and procedural memory in Danish speaking children with specific language impairment. / Lum, Jarrad; Bleses, Dorthe.

    I: Journal of Communication Disorders, Bind 45, Nr. 1, 2012, s. 46-58.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  95. Udgivet

    Leg med skriftsproget i dagtilbuddet. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    Skrivelyst i børnehaven. red. / Sigrid Madsbjerg; Kirsten Friis. Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 181-198.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  96. 2011
  97. Udgivet

    Forskningskortlægning af behov for sprogvurdering, effektive sprogindsatser og pædagogisk efteruddannelse. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Lum, Jarrad; Markussen-Brown, Justin Gary; Andersen, Mette Kjær.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  98. Udgivet

    Teorier om sprogtilegnelse. / Kjærbæk, Laila; Lum, Jarred; Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  99. Udgivet

    Kan Bogstart gøre en forskel? En undersøgelse af Bogstarts potentiale som led i det forebyggende arbejde for at understøtte sprogtilegnelsen hos børn i udsatte boligområder. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    2011, Forskningsrapport.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  100. Udgivet

    Emerging narratives: A Cross-Linguistic Study. / Reilly, J.; Ayhan, A.; Appelbaum, M.; Bleses, Dorthe; Chang, C.; Eriksoon, M.; Kapalkova, S.; Kern, S.; Kuvač-Kraljević, J.; Nicolopoulou, A.; Parris, J.; Perez Pereira, M.; Sansavini, A.; Vollman, R.

    2011.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  101. Udgivet

    Evaluation of programs and methods for improving language and early literacy skills in young children. / Lum, Jarrad; Bleses, Dorthe; Højen, Anders.

    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  102. Udgivet

    Is Danish difficult to acquire? Evidence from Nordic past tense studies. / Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Vach, Werner.

    I: Language and Cognitive Processes, Bind 26, Nr. 8, 2011, s. 1193-1231.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  103. Udgivet
  104. Udgivet

    Tilegnelsen af tale- og skriftsproget hænger sammen – og skal understøttes allerede i dagtilbudsalderen. / Bleses, Dorthe; Andersen, Mette Kjær.

    Skrivelyst og læring – i et specialpædagogisk perspektiv. red. / K. Larsen; S. Madsen. Dansk Psykologisk Forlag, 2011. s. 117-190.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  105. Udgivet

    WWW.CDI-CLEX.ORG : A cross-linguistic lexical norms database. / Jørgensen, Rune Nørgaard; Dale, Philip; Bleses, Dorthe; Fenson, Larry.

    2011.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  106. 2010
  107. Udgivet

    Etsprogede og tosprogede med og uden sprogproblemer. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    I: Sprogmuseet, 28.01.2010.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  108. Udgivet

    Barnets første "lærer" bor derhjemme: om forældres betydning for børns sproglige udvikling. / Bleses, Dorthe.

    I: Læsepædagogen : tidsskrift for blandt andre dansklærere, klasselærere og specialpædagoger, Bind 58, Nr. 4, 2010, s. 4-9.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  109. Udgivet

    Construction of a Danish CDI short form for language screening at the age of 36 months: Methodological considerations and results. . / Vach, Werner; Bleses, Dorthe; Jørgensen, Rune Nørgaard.

    I: Clinical Linguistics & Phonetics, Bind 24, Nr. 8, 2010, s. 602-621.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  110. Udgivet

    Etsprogede og tosprogede med og uden sprogproblemer. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.

    Odense : Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2010. s. 1-6.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  111. Udgivet

    Milepæle i danske børns tidlige sprogtilegnelse: lighedstræk og individuel variation. / Bleses, Dorthe.

    Håndbog i sprogvejledning. red. / Hans Månsson; Lena Basse; Helle Bylander. Dansk Psykologisk Forlag, 2010. s. 345-356.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  112. Udgivet

    Phonology and lexicon in a cross-linguistic perspective:The importance of phonetics. / Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Lum, Jarrad; Vach, Werner.

    I: Journal of Child Language, Bind 38, Nr. 1, 2010, s. 61-68.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Forrige 1 2 Næste