Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dorte Marie Søndergaard

Mobning, mobbefryd, humor og fællesskab

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Institut for Læring
  • Forskningsprogrammet i Diversitet og Læring
Artiklens formål at synliggøre nogle af komplicerede manøvreringer, der præger børnenes verden. For at anskueliggøre karakteren af de subtile mekanismer, der kan være aktive i reguleringen af børnefællesskaber, går teksten lidt tættere på det, børnene frygter mest, nemlig latterliggørelsen. Fokus er på humoren som mangetydigt redskab til relatering blandt børn, og teksten prøver at nærme sig en forståelse af, hvorfor så mange børn ikke alene frygter latterliggørelse, men også i de interview, der ligger til grund for forskningen, giver udtryk for, at dér, hvor kompetence til at skabe og styre latteren i klassen ligger placeret, dér ligger også ’magten’ og populariteten. Analyser, begreber og teoriudvikling er genereret på grundlag af det empiriske materiale, som forfatterens forskning i eXbus er baseret på.
OriginalsprogDansk
TitelFællesskab i skolen : udfordringer og muligheder
RedaktørerSvend Brinkmann, Elsebeth Jensen
Antal sider34
ForlagAkademisk Forlag
Udgivelsesår2011
Sider45-78
ISBN (trykt)9788750041450
StatusUdgivet - 2011
SerietitelProfessions Serien

    Forskningsområder

  • Mobning, skolen, humor, fællesskab, latterliggørelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 34166224