Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dorte Marie Søndergaard

Mobning gentænkt

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Standard

Mobning gentænkt. / Kofoed, Jette (Redaktør); Søndergaard, Dorte Marie (Redaktør).

1 udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2013. 399 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Harvard

Kofoed, J & Søndergaard, DM (red) 2013, Mobning gentænkt. 1 udg, Hans Reitzels Forlag, København.

APA

Kofoed, J., & Søndergaard, D. M. (red.) (2013). Mobning gentænkt. (1 udg.) Hans Reitzels Forlag.

CBE

Kofoed J, Søndergaard DM, red. 2013. Mobning gentænkt. 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 399 s.

MLA

Kofoed, Jette og Dorte Marie Søndergaard, redaktører Mobning gentænkt 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 2013.

Vancouver

Kofoed J, (ed.), Søndergaard DM, (ed.). Mobning gentænkt. 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, 2013. 399 s.

Author

Kofoed, Jette (Redaktør) ; Søndergaard, Dorte Marie (Redaktør). / Mobning gentænkt. 1 udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2013. 399 s.

Bibtex

@book{250dba7f3f014fd3ba3884b0b664469a,
title = "Mobning gent{\ae}nkt",
abstract = "Mobning gent{\ae}nkt handler om mobning blandt b{\o}rn og unge i skolen. Skolen er et helt s{\ae}rligt sted, hvor det at danne venskaber udg{\o}r et kontinuerligt parallelspor til den l{\ae}ring, som er skolens form{\aa}l). Vi interesser os for de dannelser af venskaber og uvenskaber og de {\ae}ndringer af relationer, der er v{\ae}vet ind i skolens mange forskellige aktiviteter, herunder ikke mindst undervisningen. Vi interesserer os for de relationelle processer, hvorigennem b{\o}rnenes og de unges f{\ae}llesskaber formes med alle de forskellige positioner, inklusioner og eksklusioner, som h{\o}rer til den form for processer. Is{\ae}r interesserer vi os for de dele af processerne, hvor eksklusioner kammer over i mobning. Vores forskning har prim{\ae}rt til form{\aa}l at udvikle ny viden om mobning, vel og m{\ae}rke viden af den type, der giver indsigt i mekanismer, dynamikker, dilemmaer og bev{\ae}gelser i mobbepraksisser blandt b{\o}rn og unge, og blandt de voksne der omgiver dem. De forst{\aa}elser og indsigter, vi gerne vil formidle, pr{\ae}senteres dels gennem t{\ae}tte beskrivelser af de f{\ae}nomener, vi har unders{\o}gt empirisk; dels gennem begreber og teoretiske modeller, som hj{\ae}lper med at f{\ae}stne indsigten hos de l{\ae}sere, der gerne vil drage nytte af den. Og i forl{\ae}ngelse heraf m{\aa}ske ogs{\aa} l{\ae}serens arbejde med at oms{\ae}tte den indsigt i {\ae}ndrede praksisser i deres egne p{\ae}dagogiske eller skolepolitiske aktiviteter.P{\aa} tv{\ae}rs af artiklerne deler forfatterne et opg{\o}r med forst{\aa}elsen af mobning som et f{\ae}nomen, der kan forklares monokausalt med henvisning til enkeltindividers personlighedstr{\ae}k. Forfatterne deler ogs{\aa} en optagethed af at forst{\aa} ikke bare, at mange kr{\ae}fter arbejder sammen og skaber f{\ae}nomenet mobning, men ogs{\aa} for nogle forfatteres vedkommende, hvordan disse kr{\ae}fter er filtret sammen og v{\ae}vet ind hinanden – for andre forfatteres vedkommende, hvilke kr{\ae}fter, f.eks. l{\ae}reres forventninger, teknologiers indflydelse, familiens betydning, der arbejder sammen. Antologiens relevans r{\ae}kker imidlertid ud over det at forst{\aa} f{\ae}nomenet mobning. Man vil finde teori- og begrebsudvikling, samt metodologier og raffinering af analysestrategier, der har bredere relevans ogs{\aa} i forhold til andre sociale, kulturelle og materielt-diskursive f{\ae}nomener. ",
keywords = "Mobning, skole, b{\o}rn, kvalitativ metode, mixed methods, kompleksitet, computerspil, vold, klasserumskultur, enshed, forskellighed, Grundskole, Mobning, Grundskole",
editor = "Jette Kofoed and S{\o}ndergaard, {Dorte Marie}",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-5616-0",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
edition = "1",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Mobning gentænkt

A2 - Kofoed, Jette

A2 - Søndergaard, Dorte Marie

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Mobning gentænkt handler om mobning blandt børn og unge i skolen. Skolen er et helt særligt sted, hvor det at danne venskaber udgør et kontinuerligt parallelspor til den læring, som er skolens formål). Vi interesser os for de dannelser af venskaber og uvenskaber og de ændringer af relationer, der er vævet ind i skolens mange forskellige aktiviteter, herunder ikke mindst undervisningen. Vi interesserer os for de relationelle processer, hvorigennem børnenes og de unges fællesskaber formes med alle de forskellige positioner, inklusioner og eksklusioner, som hører til den form for processer. Især interesserer vi os for de dele af processerne, hvor eksklusioner kammer over i mobning. Vores forskning har primært til formål at udvikle ny viden om mobning, vel og mærke viden af den type, der giver indsigt i mekanismer, dynamikker, dilemmaer og bevægelser i mobbepraksisser blandt børn og unge, og blandt de voksne der omgiver dem. De forståelser og indsigter, vi gerne vil formidle, præsenteres dels gennem tætte beskrivelser af de fænomener, vi har undersøgt empirisk; dels gennem begreber og teoretiske modeller, som hjælper med at fæstne indsigten hos de læsere, der gerne vil drage nytte af den. Og i forlængelse heraf måske også læserens arbejde med at omsætte den indsigt i ændrede praksisser i deres egne pædagogiske eller skolepolitiske aktiviteter.På tværs af artiklerne deler forfatterne et opgør med forståelsen af mobning som et fænomen, der kan forklares monokausalt med henvisning til enkeltindividers personlighedstræk. Forfatterne deler også en optagethed af at forstå ikke bare, at mange kræfter arbejder sammen og skaber fænomenet mobning, men også for nogle forfatteres vedkommende, hvordan disse kræfter er filtret sammen og vævet ind hinanden – for andre forfatteres vedkommende, hvilke kræfter, f.eks. læreres forventninger, teknologiers indflydelse, familiens betydning, der arbejder sammen. Antologiens relevans rækker imidlertid ud over det at forstå fænomenet mobning. Man vil finde teori- og begrebsudvikling, samt metodologier og raffinering af analysestrategier, der har bredere relevans også i forhold til andre sociale, kulturelle og materielt-diskursive fænomener.

AB - Mobning gentænkt handler om mobning blandt børn og unge i skolen. Skolen er et helt særligt sted, hvor det at danne venskaber udgør et kontinuerligt parallelspor til den læring, som er skolens formål). Vi interesser os for de dannelser af venskaber og uvenskaber og de ændringer af relationer, der er vævet ind i skolens mange forskellige aktiviteter, herunder ikke mindst undervisningen. Vi interesserer os for de relationelle processer, hvorigennem børnenes og de unges fællesskaber formes med alle de forskellige positioner, inklusioner og eksklusioner, som hører til den form for processer. Især interesserer vi os for de dele af processerne, hvor eksklusioner kammer over i mobning. Vores forskning har primært til formål at udvikle ny viden om mobning, vel og mærke viden af den type, der giver indsigt i mekanismer, dynamikker, dilemmaer og bevægelser i mobbepraksisser blandt børn og unge, og blandt de voksne der omgiver dem. De forståelser og indsigter, vi gerne vil formidle, præsenteres dels gennem tætte beskrivelser af de fænomener, vi har undersøgt empirisk; dels gennem begreber og teoretiske modeller, som hjælper med at fæstne indsigten hos de læsere, der gerne vil drage nytte af den. Og i forlængelse heraf måske også læserens arbejde med at omsætte den indsigt i ændrede praksisser i deres egne pædagogiske eller skolepolitiske aktiviteter.På tværs af artiklerne deler forfatterne et opgør med forståelsen af mobning som et fænomen, der kan forklares monokausalt med henvisning til enkeltindividers personlighedstræk. Forfatterne deler også en optagethed af at forstå ikke bare, at mange kræfter arbejder sammen og skaber fænomenet mobning, men også for nogle forfatteres vedkommende, hvordan disse kræfter er filtret sammen og vævet ind hinanden – for andre forfatteres vedkommende, hvilke kræfter, f.eks. læreres forventninger, teknologiers indflydelse, familiens betydning, der arbejder sammen. Antologiens relevans rækker imidlertid ud over det at forstå fænomenet mobning. Man vil finde teori- og begrebsudvikling, samt metodologier og raffinering af analysestrategier, der har bredere relevans også i forhold til andre sociale, kulturelle og materielt-diskursive fænomener.

KW - Mobning

KW - skole

KW - børn

KW - kvalitativ metode

KW - mixed methods

KW - kompleksitet

KW - computerspil

KW - vold

KW - klasserumskultur

KW - enshed

KW - forskellighed

KW - Grundskole

KW - Mobning

KW - Grundskole

M3 - Antologi

SN - 978-87-412-5616-0

BT - Mobning gentænkt

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -