Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dorte Marie Søndergaard

Anders og vandslangen: mobning og kompleksitet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  • Institut for Læring
  • Forskningsprogrammet i Diversitet og Læring
Hvordan går det til, at Anders havner i hjørnet af bruserummet efter idrætstimerne, mens de andre drenge i klassen spuler ham med koldt vand fra vandslangen på væggen? Er det Anders, der er noget galt med? Eller er det de andre drenge? Eller er fejlen i virkeligheden pedellens? Han har jo skruet slangen op på væggen og sørget for, at den kun leverer koldt vand. Artiklen foreslår, at man forstår destruktive relationsmønstre blandt børn som noget, der bliver til gennem en række meget komplekse processer - og at fokus her blandt andet rettes mod de mange forskellige former for kræfter, der er med til at skabe situationer, hvor børn bliver mobbet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsykologisk Set
Vol/bind26
Nummer76
Sider (fra-til)13-25
Antal sider12
ISSN0906-2483
StatusUdgivet - 2009

    Forskningsområder

  • mobning, skolen, mange kræfter, angst, social eksklusion, produktion, foragt, fysiske rammer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 199693