DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dorte Marie Søndergaard

Analytiske læsestrategier: analoge og digitale tilblivelsesprocesser som eksempel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen handler om nogle af de måder, empiriske analyser kan gribes an på, når man arbejder med poststrukturalistiske og ny-materialistiske begrebsrammer som udgangspunkt. Eksemplerne i artiklen har fokus på sociale og subjektive tilblivelsesprocesser og er tænkt som inspiration for forskere og studerende, der selv skal i gang med at analysere. Poststrukturalistisk og ny-materialistisk analyse handler om at tænke med begreber gennem empirisk forskningsmateriale, og det at tænke med begreber kan aldrig gøres til en teknik. Derfor må hverken eksemplerne eller de analytiske greb, jeg beskriver, forstås som manualer. Artiklen starter med at skitsere konturerne af de begrebslige optikker, som den analytiske tænkning kan tage form igennem i mødet med det empiriske materiale. Det videnskabsteoretiske afsæt, forskningens horisont, de analytiske ambitioner og tanker om forskningskvalitet kommer derfor sammen med selve ideen i at tænke med teori til at fylde de første sider i artiklen. en række henvisninger til, hvor man kan finde dem mere kvalificeret udfoldet, før jeg vender mig mod konkrete analytiske spørge- og læsestrategier. Det sker først gennem et kortere eksempel fra det poststrukturalistiske univers og med køn som eksempel, og dernæst mere udfoldet fra poststrukturalismens videreudvikling ind i den ny-materialistiske tilgang, der hedder agential realisme.

Derefter trækker jeg kort nogle af de centrale begreber i traditionen op og giver
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative analyseprocesser : med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt
RedaktørerLouise Bøttcher, Dorte Kousholt, Ditte Alexandra Winther-Linqvist
Antal sider26
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesår31 okt. 2018
Sider139-162
Kapitel6
ISBN (trykt)978-87-593-3276-4
StatusUdgivet - 31 okt. 2018

    Forskningsområder

  • Kvalitativ analyse, Pædagogisk psykologi, Empirisk analyse, Poststrukturalistisk analyse, Agential realistisk analyse, Ny materialistisk analyse, Empirisk forskning, Forskningsmetode, Agential Realism-New Materialism

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 117781274