ph.d., Lektor
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup
Tuborgvej 164
bygning D, 224
2400 København NV
Danmark
Fastnet: +4530139323
Ditte A. Winther-Lindqvist er ansat som lektor i udviklingspsykologi med forskningsområde indenfor 0-18 åriges liv, udvikling, aktiviteter og relationer. Ditte er UNESCO CHAIR på småbørnsområdet og forskningsleder i projektet Grøn omstilling som Verdensomsorg/Green transition as worldcare, financieret af Danmarks Frie Forskningsfond. Her udvikler hun en ny småbørnspædagogik om verdensomsorg med kolleger fra DPU og samarbejdspartnere i Fredensborg kommune. Hendes øvrige forskning på dagtilbudsområdet handler primært om leg og omsorg. Børns leg i børnehave og vuggestue, legens betydning for udvikling, trivsel, identitet og fællesskaber og hvordan voksne kan understøtte børns leg og legekultur (herunder den fysiske indretning af rum og interiør). Professionel omsorg for børn i dagtilbud er et nyt forskningsområde under interessen for spørgsmålet om kvalitet i dagtilbud og skoleovergangen.
Ditte underviser på kandidaten i Pædagogisk Psykologi, som forelæser, holdunderviser og vejleder primært på fagmodul 1 og 2.
Ditte Winther-Lindqvists udviklingsforskning er interdisciplinær og inddrager psykologiske, filosofiske, antropologiske og eksistentielle perspektiver på børn og unges liv og udvikling. Hendes forskning placerer sig i krydsfeltet mellem udviklingspsykologi, kultur-historisk teori og fænomenologi, med vægt på barnets perspektiv på og deltagelse i institutionelle praksisser, aktiviteter og relationer. Det syntetiske og integrative arbejde mellem discipliner og teorier har til formål at formulere en kontekstuel og oplevelsesrelevant udviklingspsykologi. Alle emner der har stor betydning for børns og unges liv har interesse i denne forskning: leg, overgange, venskaber, omsorg, fællesskab, sorg, sygdom og kriser, identitet. På børneområdet drejer hendes forskning sig særligt om leg, legekultur, pædagogik og omsorg i dagtilbud. – herunder spørgsmålet om indretning og indstilling til legen i dagtilbud på praksis og policy niveau. Og på ungeområdet handler hendes nuværende forskningsprojekt om at undersøge sorg fra et personligt eksistentielt første persons perspektiv udfra et udviklingsbegreb om den personlige historie. Implikationer for de unges udvikling, trivsel og deltagelse i unge-liv og uddannelse undersøges i dialog med anden ungdomsforskning, sorg- og sygdomsteori, samt forskning i risiko og resiliens.
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Presse/medie
Presse/medie
ID: 200410