Aarhus Universitets segl

Ditte Alexandra Winther-Lindqvist

ph.d., Lektor

Ditte Alexandra Winther-Lindqvist
Se relationer på Aarhus Universitet

Ditte A. Winther-Lindqvist er ansat som lektor i udviklingspsykologi med forskningsområde indenfor 0-18 åriges liv, udvikling, aktiviteter og relationer. Ditte er UNESCO CHAIR på småbørnsområdet og forskningsleder i projektet Grøn omstilling som Verdensomsorg/Green transition as worldcare, financieret af Danmarks Frie Forskningsfond. Her udvikler hun en ny småbørnspædagogik om verdensomsorg med kolleger fra DPU og samarbejdspartnere i Fredensborg kommune. Hendes øvrige forskning på dagtilbudsområdet handler primært om leg og omsorg. Børns leg i børnehave og vuggestue, legens betydning for udvikling, trivsel, identitet og fællesskaber og hvordan voksne kan understøtte børns leg og legekultur (herunder den fysiske indretning af rum og interiør). Professionel omsorg for børn i dagtilbud er et nyt forskningsområde under interessen for spørgsmålet om kvalitet i dagtilbud og skoleovergangen.

Ditte underviser på kandidaten i Pædagogisk Psykologi, som forelæser, holdunderviser og vejleder primært på fagmodul 1 og 2.

Profil

Ditte Winther-Lindqvists udviklingsforskning er interdisciplinær og inddrager psykologiske, filosofiske, antropologiske og eksistentielle perspektiver på børn og unges liv og udvikling. Hendes forskning placerer sig i krydsfeltet mellem udviklingspsykologi, kultur-historisk teori og fænomenologi, med vægt på barnets perspektiv på og deltagelse i institutionelle praksisser, aktiviteter og relationer. Det syntetiske og integrative arbejde mellem discipliner og teorier har til formål at formulere en kontekstuel og oplevelsesrelevant udviklingspsykologi. Alle emner der har stor betydning for børns og unges liv har interesse i denne forskning: leg, overgange, venskaber, omsorg, fællesskab, sorg, sygdom og kriser, identitet. På børneområdet drejer hendes forskning sig særligt om leg, legekultur, pædagogik og omsorg i dagtilbud. – herunder spørgsmålet om indretning og indstilling til legen i dagtilbud på praksis og policy niveau. Og på ungeområdet handler hendes nuværende forskningsprojekt om at undersøge sorg fra et personligt eksistentielt første persons perspektiv udfra et udviklingsbegreb om den personlige historie. Implikationer for de unges udvikling, trivsel og deltagelse i unge-liv og uddannelse undersøges i dialog med anden ungdomsforskning, sorg- og sygdomsteori, samt forskning i risiko og resiliens.

 

  • Udgivet

    Skoleledelsen skal insistere på leg

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  • Udgivet

    Omsorg i pædagogisk arbejde

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  • Accepteret/In press

    Omsorg

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Vis alle (77) »

Vis alle (67) »

Seneste aktiviteter og konferencer

ID: 200410