DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Claus Holm

Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling. / Holm, Claus; Nielsen, Jens Christian.

I: idrottsforum.org, 15.10.2015, s. 1-7.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Holm C, Nielsen JC. Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling. idrottsforum.org. 2015 okt 15;1-7. 151015.

Author

Bibtex

@article{29a1645230ec401285670ac16d56bfd6,
title = "Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling",
abstract = "B{\o}rne- og ungdomsidr{\ae}tten er i dag p{\aa} samme m{\aa}de som f{\o}rskole-institutioner ved at blive en del af en stadig mere dominerende udviklingskultur, der s{\ae}tter udvikling og udnyttelse af b{\o}rns l{\ae}ringskapacitet i centrum. B{\aa}de bredde- og eliteidr{\ae}tten har i Danmark traditionelt haft et afventende p{\ae}dagogisk syn p{\aa} b{\o}rn og unges udvikling. Men dette syn er nu under pres. Det kommer for eksempel til udtryk, n{\aa}r en international idr{\ae}tsakt{\o}r som FC Barcelona vil oprette elit{\ae}rt orienterede fodboldakademier for b{\o}rn ned til 6-{\aa}rsalderen i Danmark. Men inspireret af filosoffen Jean-Jacques Rousseau og nyere dansk udviklingspsykologisk forskning kritiserer artiklen id{\'e}en om en effektiv udnyttelse af b{\o}rns l{\ae}ringskapacitet. Ikke til fordel for blot at beskytte b{\o}rn mod at udnytte deres l{\ae}ringskapacitet, men for at udvikle og udnytte den p{\aa} klog vis. Her kommer Rousseaus indsigter ind i billedet. Rousseau fort{\ae}ller os i romanen Emile, eller Om opdragelsen fra 1762, at den vigtigste og den nyttigste regel for b{\o}rneopdragelse g{\aa}r ud p{\aa} f{\o}lgende: ikke at vinde tid, men at spilde tid. Og at f{\o}lge denne regel – h{\ae}vder forfatterne til denne artikel – er formentlig stadig den bedste m{\aa}de at udvikle og udnytte et barns l{\ae}ringskapacitet p{\aa}, hvad enten vi taler om et barn i f{\o}rskolen eller i fodboldklubben.",
keywords = "idr{\ae}t, tidlig talentudvikling, Rousseau, vejledningsp{\ae}dagogik, aldersrelateret tr{\ae}ning",
author = "Claus Holm and Nielsen, {Jens Christian}",
year = "2015",
month = "10",
day = "15",
language = "Dansk",
pages = "1--7",
journal = "idrottsforum.org",
issn = "1652-7224",
publisher = "Malmoe Hoegskola * Institutionen foer Idrottvetenskap",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling

AU - Holm, Claus

AU - Nielsen, Jens Christian

PY - 2015/10/15

Y1 - 2015/10/15

N2 - Børne- og ungdomsidrætten er i dag på samme måde som førskole-institutioner ved at blive en del af en stadig mere dominerende udviklingskultur, der sætter udvikling og udnyttelse af børns læringskapacitet i centrum. Både bredde- og eliteidrætten har i Danmark traditionelt haft et afventende pædagogisk syn på børn og unges udvikling. Men dette syn er nu under pres. Det kommer for eksempel til udtryk, når en international idrætsaktør som FC Barcelona vil oprette elitært orienterede fodboldakademier for børn ned til 6-årsalderen i Danmark. Men inspireret af filosoffen Jean-Jacques Rousseau og nyere dansk udviklingspsykologisk forskning kritiserer artiklen idéen om en effektiv udnyttelse af børns læringskapacitet. Ikke til fordel for blot at beskytte børn mod at udnytte deres læringskapacitet, men for at udvikle og udnytte den på klog vis. Her kommer Rousseaus indsigter ind i billedet. Rousseau fortæller os i romanen Emile, eller Om opdragelsen fra 1762, at den vigtigste og den nyttigste regel for børneopdragelse går ud på følgende: ikke at vinde tid, men at spilde tid. Og at følge denne regel – hævder forfatterne til denne artikel – er formentlig stadig den bedste måde at udvikle og udnytte et barns læringskapacitet på, hvad enten vi taler om et barn i førskolen eller i fodboldklubben.

AB - Børne- og ungdomsidrætten er i dag på samme måde som førskole-institutioner ved at blive en del af en stadig mere dominerende udviklingskultur, der sætter udvikling og udnyttelse af børns læringskapacitet i centrum. Både bredde- og eliteidrætten har i Danmark traditionelt haft et afventende pædagogisk syn på børn og unges udvikling. Men dette syn er nu under pres. Det kommer for eksempel til udtryk, når en international idrætsaktør som FC Barcelona vil oprette elitært orienterede fodboldakademier for børn ned til 6-årsalderen i Danmark. Men inspireret af filosoffen Jean-Jacques Rousseau og nyere dansk udviklingspsykologisk forskning kritiserer artiklen idéen om en effektiv udnyttelse af børns læringskapacitet. Ikke til fordel for blot at beskytte børn mod at udnytte deres læringskapacitet, men for at udvikle og udnytte den på klog vis. Her kommer Rousseaus indsigter ind i billedet. Rousseau fortæller os i romanen Emile, eller Om opdragelsen fra 1762, at den vigtigste og den nyttigste regel for børneopdragelse går ud på følgende: ikke at vinde tid, men at spilde tid. Og at følge denne regel – hævder forfatterne til denne artikel – er formentlig stadig den bedste måde at udvikle og udnytte et barns læringskapacitet på, hvad enten vi taler om et barn i førskolen eller i fodboldklubben.

KW - idræt

KW - tidlig talentudvikling

KW - Rousseau

KW - vejledningspædagogik

KW - aldersrelateret træning

UR - http://idrottsforum.org/holm-nielsen151015/

UR - http://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2015/10/holm-nielsen151015.pdf

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 1

EP - 7

JO - idrottsforum.org

JF - idrottsforum.org

SN - 1652-7224

M1 - 151015

ER -