DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Claus Holm

Paradigmeskift mod en ny livsdueligheds pædagogik

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Livsduelighed består i at blive god - eller i hvert fald god nok - til at klare sig gennem livet. Det sker ikke af sig selv. Slet ikke for udsatte børn. Der skal
pædagogik til. En livsduelighedens pædagogik der knytter sig til skiftende krav. Artiklen beskriver to ændringer, to paradigmeskift. Den ene ændring fra pædagogik med fokus på henholdsvis det arvsramte og risikoudsatte barn til en
pædagogik med fokus på det resiliente barn. Den anden og højaktuelle ændring foregår fra pædagogik med fokus på det risikoudsatte og resiliente barn til pædagogik med fokus på det såkaldt antifragile og styrkeforbedrende barn.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind51
Nummer4
Sider (fra-til)62-77
Antal sider16
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2014

    Forskningsområder

  • Livslang læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 81649209