DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Claus Haas

  1. 2020
  2. Udgivet

    Historieundervisning i skolen : Mellem kundskaber og erindringspolitik. / Haas, Claus.

    Historieundervisning: Mellem top-, fag-, og brugerstyring. . Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2020. (Pædagogisk Indblik).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  3. Udgivet

    Fagdidaktik og demokrati. / Haas, Claus; Matthiesen, Christina.

    Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. 355 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  4. Udgivet

    Fagdidaktik og demokrati : forbindelser og muligheder. / Haas, Claus (Redaktør); Matthiesen, Christina (Redaktør).

    Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 9-28.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  5. Udgivet

    Forestillinger om grundloven i læremidler for samfundsfag og historie : mellem systembevarende myte og ideologikritik. / Haas, Claus.

    Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 185-212.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  6. Udgivet

    Historiebrug som identitetspolitisk dannelse : i og uden for skolen. / Haas, Claus.

    Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 111-134.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  7. 2019
  8. Udgivet

    'Negere' som sprogstrid : Kulturarv, spind og hverdagserfaring. / Haas, Claus.

    I: Sprogforum, Bind 69, 2019, s. 8-14.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  9. Udgivet

    Fraud and political spin in Casino 20th of March 1848: The Danish constitution as mythological ‘place’ of memory and forgetting in history textbooks and political discourse in the 2000s. / Haas, Claus.

    2019. Abstract fra History Educators International Research Network Conference, Wien, Østrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  10. Udgivet

    Lægpersoners historiebrug i hverdagslivets populær- og historiekultur : En historiedidaktisk udfordring. / Haas, Claus.

    I: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Nr. 1, 2019, s. 36-55.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet

    Om historie- og samfundsfagsdidaktisk eklekticisme : Med Grundtvigs folkebegreb som eksempel. . / Haas, Claus.

    I: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Bind 9, Nr. 3, 2019, s. 168-190.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. 2018
  13. Udgivet

    The Olympics, footy and Aboriginal sporting heroes : Enfranchising national narratives in Australia. / Haas, Claus.

    I: Historical Encounters, Bind 5, Nr. 1, 01.01.2018, s. 1-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  14. Udgivet

    'Negere' og 'niggers' i hverdagslivets populær- og historiekultur : en historiedidaktisk udfordring. / Haas, Claus.

    2018. Paper præsenteret ved Nationell historiedidaktisk konferens, Malmø, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  15. Udgivet

    The history-canon project as politics of identity : Renationalizing history education in Denmark. / Haas, Claus.

    I: History Education Research Journal, Bind 15, Nr. 2, 2018, s. 180-192.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  16. Udgivet

    The use of the n-word in late modern history culture : a contested issue for history teaching. / Haas, Claus.

    2018. Abstract fra History Educators International Research network 15th annual Conference , Grækenland.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  17. 2017
  18. Udgivet

    På vej mod flerkulturelle og postmoderne erindringsfællesskaber. / Haas, Claus.

    Historiedidaktik. 3. udg. Forlaget Columbus, 2017.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  19. Udgivet

    Re-nationalising history education 2005-2016 : The history canon project in Denmark. / Haas, Claus.

    2017. Abstract fra HEIRNET 14th International Conference, .

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  20. 2016
  21. Udgivet

    Værdier kan gradbøjes : også uden imamer. / Haas, Claus.

    I: Berlingske Tidende, 11.04.2016, s. 20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  22. Udgivet
  23. Udgivet

    Museer og kulturinstitutioner som rum for kulturelt medborgerskab : evalueringsrapport. / Haas, Claus.

    København : DPU, Aarhus Universitet, 2016. 148 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  24. 2015
  25. Udgivet

    Citizensip education in Denmark. / Haas, Claus.

    2015.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

  26. Udgivet

    Identitetspolitik til debat. / Haas, Claus.

    2015, Blog indlæg.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  27. Udgivet

    Grønlænderes og etniske minoriteters kulturarv i den statslige skole- og erindringspolitik : Fra inklusion til forglemmelse. / Haas, Claus.

    I: Cursiv, Nr. 17, 2015, s. 115-134.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  28. Udgivet

    Historielærernes erindrings og identitetspolitik. Monokulturel, flerkulturel og/eller demokratisk? / Haas, Claus.

    I: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Bind 3, 2015, s. 83-101.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. Udgivet

    Kulturelt medborgerskab i et demokrati. mellem etnokrati og en flerkulturel salatskål. / Haas, Claus.

    Heritage is commoning. red. / Albert Scherfig; Daniel Madsen; K-O-N-T-O. 1. udg. København : Forlaget NEMO, 2015. s. 88-103.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  30. 2014
  31. Udgivet

    (Fler)kulturelle paradokser : om en national kernekulturs hegemoni. / Haas, Claus.

    2014. Paper præsenteret ved Nordisk historikermøde, Joensuu, Finland.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  32. Udgivet

    Nyt fagbilag for EUD's samfundsfag. / Haas, Claus.

    2014. 4 s.

    Publikation: Udredning/notatBesvarelse af spørgsmål/høringer

  33. Udgivet

    Konstruktioner. / Haas, Claus.

    I: Weekendavisen, Bind Bøger, 21.02.2014, s. 9.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  34. Accepteret/In press

    Cultural citizenship. Within which imagined communities? / Haas, Claus.

    A space for for cultural citizenship. red. / Amareswar Galla. Common Ground Publishing Pty Ltd, 2014. s. 88-103.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  35. Udgivet

    Kulturelt medborgerskab : men i/med hvilke forestillede fællesskaber? / Haas, Claus.

    Rum for medborgerskab. red. / Sasja Browall Willumsen; Dorthe Juul Rugaard; Lise Sattrup. København : Statens Museum for Kunst, 2014. s. 72-82.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  36. Udgivet

    Staten, eliten og 'os' : erindrings- og identitetspolitik mellem assimilation og livet i salatskålen. / Haas, Claus.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2014. 327 s. (Asterisk; Nr. 9).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  37. 2013
  38. Udgivet

    Historiebevidsthed og/eller kanoniseret fagstyring : set fra et lærersperspektiv. / Haas, Claus; Nielsen, Carsten Tage.

    I: Historie og Samfundsfag, Bind December, Nr. 4, 2013, s. 13-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  39. 2012
  40. Udgivet

    Historiebevidsthed og / eller kanoniseret fagstyring - set fra historielærernes perspektiv. / Haas, Claus.

    I: Historie og Samfundsfag, Nr. 4, 12.2012, s. 13-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  41. Udgivet

    Den danske folkekoles historieundervisning som statsstyret erindringspolitik. / Haas, Claus.

    Historiedidaktik i Norden 9: Del 2. Historiemedvetande - historiebruk. red. / Per Eliasson; KG Hammarlund; Erik Lund; Carsten Tage Nielsen. Malmö : Malmö Högskola, 2012. s. 182-198.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  42. Udgivet

    Historieundersøgelsen : mellem statsstyring og lærerperspektiv. / Haas, Claus; Nielsen, Carsten Tage.

    I: Historie og Samfundsfag, Bind Oktober, Nr. 3, 2012, s. 13-19.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  43. 2011
  44. Udgivet

    Ret til dansk. / Horst, Christian Edvard (Redaktør); Haas, Claus (Redaktør); Kristiansdottir, Bergthora (Redaktør); Holmen, Anne.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. 439 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

  45. Udgivet

    Demokratisk dannelse til aktivt interkulturelt medborgerskab. / Madsen, Katrine Dahl; Rørbech, Helle; Meyer, Bente Tobiesen; Haas, Claus.

    I: Sprogforum, Bind 16 (2010), Nr. 49-50, 01.2011, s. 104-112.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  46. Udgivet

    At arve kulturer i det flerkulturelle Danmark. / Haas, Claus.

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. red. / Claus Haas; Anne Holmen; Christian Horst; Bergthora Kristjansdottir. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 7-28 (Asterisk serien).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  47. Udgivet

    Demokrati som kulturarv og erindringsfællesskab. / Haas, Claus.

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. red. / Claus Haas; Anne Holmen; Christian Horst; Bergthora Kristjansdottir. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 221-299 (Asterisk).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  48. Udgivet

    Demokratikanonen som kulturarv og erindringspolitik. / Haas, Claus.

    Ret til dansk: uddannelse, sprog og kulturarv. red. / Claus Haas; Anne Holmen; Christian Horst; Bergthóra Kristjánsdóttir. 1. udg. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 221-299 (Asterisk; Nr. 5).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  49. Udgivet

    Det danske samfund : et mono- eller flerkulturelt demokrati? / Haas, Claus.

    I: Sprogforum, Nr. 52, 2011, s. 64-73.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  50. Udgivet

    Folkeskolens historieundervisning : national og/eller flerkultulturel historiepolitik. / Haas, Claus.

    I: Slagmark, Nr. 60, 2011, s. 139-153.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  51. 2010
  52. Udgivet

    Kristendom : en demokratisk kulturarv? / Haas, Claus.

    I: Religion. Tidsskriftet for Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF, Nr. 4, 12.2010, s. 30-41.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  53. Udgivet

    At spotte radikaliserede børn og unge. / Haas, Claus.

    I: Unge Paedagoger, Nr. 3, 2010, s. 56-62.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  54. Udgivet

    Multikulturalisme(r) - et omstridt begreb i teorietisk og fagligt perspektiv. / Haas, Claus.

    Kultur og etnicitet på arbejde: professionelt arbejde i flerkulturelle samfund. red. / Barbara Day; Jette Steensen. 1. udg. Århus : Via Systime, 2010. s. 36-58.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  55. 2008
  56. Udgivet

    Citizenship education in Denmark : re-inventing the nation and / or conducting multiculturalism(s)? / Haas, Claus.

    I: London Review of Education, Bind 6, Nr. 1, 2008, s. 59-69.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  57. Udgivet

    EU på skoleskemaet : Flerkulturel kulturarv og/eller demokratisk medborgerskab. / Haas, Claus.

    I: Historie & Samfundsfag, Nr. 4, 2008.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  58. Udgivet

    EU's uddanelses- og  identitetspolitik. / Haas, Claus.

    I: Nordisk Pedagogik, Bind 28, Nr. 4, 2008, s. 255-271.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  59. 2007
  60. Udgivet

    Demokratisk dannelse til aktivt interkulturelt medborgerskab. / Meyer, Bente; Haas, Claus; Rørbech, Helle; Dahl Madsen, Katrine.

    I: Sprogforum, Bind 13, Nr. 41, 2007, s. 14-20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  61. Udgivet

    Learning for intercultural citizenship with a European dimension. / Haas, Claus.

    Learning for intercultural citizenship with a European dimension. 2007.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  62. Udgivet

    Medborgerskab som (ud)dannelsespolitik i det flerkulturelle Danmark. / Haas, Claus.

    I: KVAN, Bind 27, 2007, s. 32-46.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  63. Udgivet

    Medborgerskab som interkulturel identitetspolitik. / Haas, Claus.

    Læreruddannelsen i fokus: Kristendom, livsoplysning og medborgerskab. red. / Gorm Andersen; Lis Pøhler. Frederikshavn : Kroghs Forlag, 2007. s. 93-117.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  64. Udgivet

    Medborgerskab, etnokrati og den interkulturelle vending. / Haas, Claus.

    I: Unge Paedagoger, Bind 68, Nr. 3, 2007, s. 50-61.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  65. 2005
  66. Udgivet

    Multikulturalisme-r. / Haas, Claus.

    Voksenpædagogisk opslagsbog: alfabetisk ordnet. 3. udg. København : Christian Ejlers, 2005.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  67. Udgivet

    Politik, nation og kristendomskundskab i det multireligiøse Danmark. / Haas, Claus.

    I: Religionslaereren, Bind 101, Nr. 2, 2005, s. 8-10.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  68. 2004
  69. Udgivet

    Demokratididaktik som fagdidaktisk og identitetspolitisk forskningsfelt. / Haas, Claus (Redaktør).

    Didaktik på kryds og tværs. red. / Karsten Schnack. 1. udg. Kbh : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2004.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  70. Udgivet

    Den offentlige sfære som interkulturel demokratisk dannelse. / Haas, Claus.

    I: Historie & Samfundsfag, Bind 43, Nr. 4, 2004, s. 28-35.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  71. Udgivet

    Multikulturalismer : En problemudredning. / Haas, Claus.

    Medborgerskab, identitet og demokratisk dannelse. red. / Ove Korsgaard. Kbh : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2004.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  72. 2003
  73. Udgivet

    Introduktion til medborgerskab. / Haas, Claus; Korsgaard, Ove.

    København : Folkehøjskolernes Forening, 2003. 38 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  74. Udgivet

    Nationalisme og/eller multikulturalisme : Et identitetspolitisk konfliktfelt i det flerkulturelle Danmark? / Haas, Claus.

    I: Tidsskriftet GRUS, Bind 24, Nr. 68, 2003, s. 65-83.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  75. Udgivet

    Samfundsfag som demokratididaktisk udfordring i det flerkulturelle Danmark. / Haas, Claus.

    I: Historie & Samfundsfag, Bind 42, Nr. 4, 2003, s. 17-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  76. Udgivet

    Sprogcentrene som identitetspolitisk slagmark. / Haas, Claus.

    I: Sprog & integration, Nr. 2, 2003, s. 14-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  77. 2002
  78. Udgivet

    Dannelse på dansk. / Haas, Claus.

    I: Politiken, 08.08.2002, s. 7-8.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  79. Udgivet

    Det flerkulturelle Danmark og identitetspolitik i det danske uddannelsessystem. / Haas, Claus (Redaktør).

    I: Asterisk, Nr. 6, 2002, s. 4-5.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  80. 2001
  81. Udgivet

    Active citizenship in a multicultural perspective. / Haas, Claus.

    Learning for democratic citizenship. red. / Ove Korsgaard. 1. udg. Copenhagen : Association for World Education and the Danish, 2001.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  82. Udgivet

    Jürgen Habermas : Dannelse til postnationalt medborgerskab. / Haas, Claus.

    Poetisk demokrati: om personlig dannelse og samfundsdannelse. red. / Ove Korsgaard. 1. udg. København : Gad, 2001.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  83. Udgivet

    Kampen om de demokratiske medborgerskaber : Hvordan skal demokratididaktik se ud ved begyndelsen af det 21. århundrede? / Haas, Claus.

    København : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2001. 250 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  84. Udgivet

    På vej mod et postnationalt medborgerskab. / Haas, Claus.

    I: Hoejskolebladet, Nr. 3, 2001.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  85. Udgivet

    What is citizenship? An introduction to the concept and alternative models of citizenship. / Haas, Claus.

    1 udg. København : Active Citizenship and Non-formal Education, 2001. 38 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  86. 1999
  87. Udgivet

    Historie/samfundsfag som politisk dannelse. / Haas, Claus.

    I: Historie & Samfundsfag, Bind 38, Nr. 1, 1999, s. 4-13.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  88. Udgivet

    Kampen om de demokratiske medborgerskaber : (post)nationale og/eller multikulturelle fællesskaber? / Haas, Claus.

    København : Danmarks Lærerhøjskole, 1999. 48 s. (Arbejdspapir; Nr. 9).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

  89. 1998
  90. Udgivet

    Samfundsfagsdidaktik og hverdagsliv. / Haas, Claus.

    I: Historie & Samfundsfag, Bind 37, Nr. 3, 1998, s. 10-17.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning