Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Jeg er ansat som adjunkt på DPU, Aarhus Universitet. Oprindeligt er jeg uddannet lærer og har været lærer på forskellige skoler; både i det almene- og i det specialpædagogiske felt. Sideløbende tog jeg kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi og blev efterfølgende ansat på Professionshøjskolen UCN på efter- og videreuddannelsen, hvor jeg har været i 12 år. Senest har jeg lavet ph.d. på DPU, Aarhus Universitet.
Igennem årene har jeg bl.a. beskæftiget mig med flg tematikker: elevers oplevelser af skolevanskeligheder - marginaliserings- og udskillelsesprocesser - undervisningsudvikling, læring og didaktik - vejledningspraksis - specialpædagogik, test og screeninger - gentænkning og organisering af specialpædaogiske tilgange og metoder - PPRs vejledning og sparring - udvikling af fællesskabende praksis i skolen - samarbejde mellem PPR, skole og hjem
I min forskning arbejder jeg med en praksisforskningstilgang, hvor jeg samarbejder med forskellige kommuner, skoler, lærere, vejledere, forældre, elever og PPR om at udforske skolevanskeligheder og udskillelsesprocesser i skolen. Jeg har bl.a. fokus på nogle af de undervisningssituationer, der ser ud til at skabe vanskelige betingelser for eleverne, hvor jeg udforsker nogle af de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever. Jeg undersøger desuden, hvordan man i skolen kan samarbejde om at udvikle en fællesskabende praksis med aktiviteter og undervisningsforløb, der tilbyder forskellige deltagelsesmuligheder, så alle elever får mulighed for at deltage og bidrage. Samtidig har jeg fokus på betydningen af, hvordan specialpædagogiske indsatser forstås og organiseres - og de muligheder udviklingen af samarbejdet mellem PPR, skole og hjem kan skabe.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d.
Dimissionsdato: 14 mar. 2023
Kandidat i pædagogisk psykologi, DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse
Dimissionsdato: 27 jan. 2012
Psykologi, Pædagogisk Diplom, University College Nordjylland
2007 → 2008
Dimissionsdato: 1 jan. 2008
Lærer, Aalborg Seminarium
Dimissionsdato: 22 jun. 2001
IKT: Projektledelse i skoleudvikling, Mastermodul, Aalborg Universitet (AAU)
… → 2013
Eksterne ansættelser
Ekstern lektor, Professionshøjskolen UCN
1 aug. 2024 → …
Lektor, University College Nordjylland
1 apr. 2016 → 31 jul. 2024
Adjunkt, University College Nordjylland
2012 → 2016
Ekstern inklusionskonsulent, Aalborg kommune
2011 → 2012
Ekstern underviser, Professionshøjskolen Act2Lean UCN
2011 → 2012
Adjunkt, Dansk Gymnasium/HF/VUC/Erhvervsskole
2010 → 2011
Lærer, Aalborg kommune
2005 → 2010
Lærer, Dansk folkeskole/Privatskole/Friskole
2001 → 2005
Underviser, Musikskolen, Jammerbugt Kommune
1994 → 2005
Fagområder
- Social praksisteori
- Kritisk psykologi
- Praksisforskning
- Skoleudvikling og undervisningsudvikling
- Fællesskabende praksis
- Specialpædagogik
- Samarbejde - PPR, skole, hjem
- Forskellighed og fællesskaber
- Børneperspektiver
- Marginaliserings- og udskillelsesprocesser
- PPR
- Organisering af specialpædagogiske indsatser
- Skole, forvaltning og ledelse
-
Udvikling af fællesskabende praksisser i skole og fritid - samarbejde på tværs
Madsen, C. D. (PI) & Kousholt, D. (PI)
01/08/2024 → 31/07/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Samarbejde om udvikling af undervisning, fællesskaber og elevers deltagelsesbetingelser
Madsen, C. D. (PI) & Kousholt, D. (PI)
01/09/2022 → 01/09/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
ENGAGE (dis)engaging children and young people
Berisha, T. (Deltager), Borring, C. G. (Deltager), Carlsson, M. S. (Deltager), Gylling-Andersen, T. (Deltager), Khawaja, I. (Deltager), Skaaning Knage, F. (Deltager), Kousholt, D. (Projektkoordinator), Madsen, C. D. (Deltager), Mørck, L. L. (Deltager), Stilling Olesen, J. (Deltager), Primdahl, N. L. (Projektkoordinator), Rasmussen, P. (Deltager), Simovska, V. (Deltager) & Søndergaard, D. M. (Deltager)
01/08/2022 → 01/08/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ph.d.-projekt: "Anderledes end de andre? - en analyse af skolevanskeligheder og betingelser for at håndtere forskellighed i skolens hverdagsliv"
Madsen, C. D. (PI)
01/12/2017 → 14/03/2023
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Anderledes end de andre? En analyse af skolevanskeligheder og betingelser for at håndtere forskellighed i skolens hverdagsliv
Madsen, C. D., mar. 2023, Århus Universitet.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling
-
Læreres samarbejde med PPR
Kousholt, D. & Madsen, C. D., 2024, Læreren som udforskende praktiker: Pædagogisk-psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde . Bagge Kousholt, K. & Mardahl-Hansen, T. L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 314-339Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Undervisningsdifferentiering i praksis
Madsen, C. D. & Kousholt, D., 2024, Læreren som udforskende praktiker: Pædagogisk-psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde. Bagge Kousholt, K. & Mardahl-Hansen, T. L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 196-224Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Motivation og engagement
Kousholt, K. B. & Madsen, C. D., 2024, Læreren som udforskende praktiker : Pædagogisk psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde. Kousholt, K. B. & Mardahl-Hansen, T. L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 140-159Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Erfaringsopsamling – hvordan andre sammenlignelige lande uddanner og efteruddanner lærere til at varetage undervisning af elever med høj begavelse
Madsen, C. D., maj 2024, (Under udarbejdelse) Børne- og Undervisningsministeriet Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Kognition & Pædagogik (Tidsskrift)
Madsen, C. (Redaktionsmedlem)
23 nov. 2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Redaktør af tidsskrift › Formidling
-
Børne- og undervisningsministeriet - medlem af ekspertgruppe omkring tidlig opsporing og identifikation af højtbegavede elever
Madsen, C. (Rådgiver)
jan. 2023Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
Medlem af ekspertgruppen - ”Sammen om stærke fællesskaber i Børn og Unge", Aalborg Kommunes analyser af specialområdet
Madsen, C. (Rådgiver)
nov. 2022 → dec. 2023Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
Dialogkonference om PPR 2022
Madsen, C. (Taler)
3 aug. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus