Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Louise Bøttchers forskning fokuserer på betydningen af sociale og pædagogiske rammer for læring og udvikling hos børn og unge med handicap, særligt cerebral parese, kommunikative handicap og diagnoser som ADHD og autisme spektrum forstyrrelser. Hun har undersøgt betydningen af kommunikative handicap set i forhold til kommunikations-teknologier og de samfundsmæssige rammer. Aktuelt arbejder hun med hvordan højere uddannelsesinstitutioner kan blive mere inkluderende.
Samarbejder og Formidling
Louise Bøttcher er Bevica Fellow 2023-2024 og del af Bevica's Universal Design Hub Alumne netværk.
Samarbejde med forskere fra Institut for psykologi, Københavns Universitet og Center for Børns litteratur og medier, Aarhus Universitet.
Louise Bøttcher har bl. a. forskningssamarbejde med Elsassfonden.
Undervisning
Louise Bøttcher underviser på kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi, hvor hun er fagansvarlig og forelæser for modulerne "Teoretiske og analytiske perspektiver på pædagogisk psykologi" og "Test og udredningsmetoder i pædagogisk psykologi".
Emneord
- Indlæringspsykologi
- Bør n med særlige indlæringsbehov
- Pædagogisk psykologi
- Handicapforskning
- Specialpædagogik og læring
- Cerebral parese
- Neuropsykologi
- Børn og unge
Fagområder
- Specialpædagogik
- Handicap
- Universal Design for Learning
- Cerebral parese
- Neuropsykologi
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Følgeforskning: Godt i gang med læring
Bøttcher, L. & Dammeyer, J.
01/05/2020 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
SMECT: Social Mediations through Communication Technology
01/01/2016 → 31/12/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
CPOP: Kognitiv opfølgning af børn med CP
Bøttcher, L. (Deltager)
13/04/2012 → 31/12/2014
Projekter: Projekt › Forskning
-
Monitoring severe childhood intellectual impairment in Europe - a project in the SCPE-Net
01/03/2011 → 01/10/2012
Projekter: Projekt › Forskning
-
Associations Between Psychosocial Difficulties Among Children with Cerebral Palsy, and Parental- and Family Factors
Bøttcher, L., Dammeyer, J. H. & Moen, S., 2024, (Under udarbejdelse) I: Developmental Medicine and Child Neurology.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Developmental possibilities during imprisonment? Pedagogical reflections on how to support prisoners in transitioning to viable non-criminalized lives
Mathiassen, C. & Bøttcher, L., 2024, (Accepteret/In press) Dialectic Special Pedagogy: Supporting the transitions of people with disabilities and atypical development. Bloomsbury AcademicPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Dialectic Special Pedagogy: Supporting the transitions of people with disabilities and atypical development
Bøttcher, L. (Redaktør) & Mathiassen, C. (Redaktør), 2024, (Accepteret/In press) Bloomsbury Academic.Bidragets oversatte titel :Dialektisk specialpædagogik: At støtte udvikling hos mennesker med handicap og atypisk udvikling Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
-
Et neuropsykologisk perspektiv på udvikling
Bøttcher, L., jan. 2024, Udviklingspsykologi i pædagogisk arbejde. Lund, A. S. S. & Testmann, L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 95-120 26 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Inklusion som ideologi
Bøttcher, L., jun. 2024, Specialpædagogik i et inkluderende perspektiv: Tæt på levet skoleliv. Skibsted, E. & Munkholm, M. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 40-55 16 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Undervisning › peer review
Aktiviteter
-
The cultural nature of the zone of proximal development
Louise Bøttcher (Foredragsholder)
11 apr. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
International Vygotsky Seminar
Louise Bøttcher (Deltager)
9 apr. 2024 → 12 apr. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Nationalt Center for PPR-forskning
Kousholt, D. (Deltager), Borring, C. G. (Deltager), Bøttcher, L. (Deltager), Danneskiold-Samsøe, I. (Deltager), Gylling-Andersen, T. (Deltager), Hedegaard-Sørensen, L. (Deltager), Kjær, B. (Deltager), Skaaning Knage, F. (Deltager), Kragh-Müller, G. (Deltager), Madsen, C. (Deltager), Morin, A. (Deltager), Schultz, C. (Deltager), Simovska, V. (Deltager) & Madsen, C. D. (Deltager)
1 dec. 2023Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Entering school The role of knowledge about and documentation of how 22q11 might affect the child’s social participation and school participation
Bøttcher, L. (Foredragsholder)
18 nov. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
De svære overgange - for børn og unge med CP
Bøttcher, L. (Foredragsholder)
25 okt. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Priser
-
-
-
Vanførefondens forskerpris 2009
Bøttcher, Louise (Modtager), 18 maj 2009
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
Presse/medier
-
Ny analyse: Det kan betale sig at give sårbare unge mere støtte i uddannelsessystemet
12/04/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
-
Dyre hjælpemidler til unge uden verbalt sprog kan ikke stå alene
22/03/2017
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Det er svært for forældre at slippe ansvaret når et handicappet barn bliver voksent
10/12/2016
1 Mediebidrag
Presse/medie