Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Kulturforsker med udgangspunkt i etnografiske studier af daginstitutioner og fritidshjem. Ph.d.-afhandlingen beskæftigede sig med fritidshjemmet som social og kulturel arena i børneperspektiv, og havde fokus på børns identitetsforhandlinger og normalitetskonstruktioner inden for den institutionelle ramme. Jeg udforsker spørgsmål relateret til inkluderende pædagogik, specialpædagogik og pædagogisk kvalitet i arbejdet med børn i udsatte positioner i daginstitutioner. Gennem mange år har jeg undersøgt normalitet og afvigelse som socialt fænomen med særligt henblik på diagnoser som forståelsesramme og diagnosticeringsprocesser som de udspiller sig i formelle og uformelle sammenhænge i et spænd fra internationale diagnosemanualer over PPR til hverdagsliv. Også forældres situation og erfaringer har min store forskningsmæssige interesse, især forældre til børn i særlige vanskeligheder.
Jeg har de senere år fordybet mig særligt i diagnosen autismespektrumforstyrrelse (ICD-11) som social og kulturel kategori, samt med pædagogisk personales problem-, diagnose-, og handicapforståelser og disse forståelsers relation til de muligheder og umuligheder som sættes i spil i pædagogisk praksis.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Etnologi, Ph.d., Børn og barndom på fritidshjem. Et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet, University of Gothenburg
Dimissionsdato: 5 dec. 2005
Folkloristik og retorik, Cand. mag., Københavns Universitet
Dimissionsdato: 14 okt. 1994
Eksterne ansættelser
Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE)
2006 → 2010
Forsker, Højvangseminariet
2001 → 2003
Emneord
- Børn og unge-forskning
- Etisk arbejde i forskningen
- Barnlig identitet som forhandling og normaliseringsproces
- Børn som sociale og kulturelle aktører
- Specialpædagogik
- Børn med særlige behov
- Forældresamarbejde
- Pædagogisk kvalitet
- Inkluderende pædagogik
- Problemforståelser, aflæsninger og praktisk pædagogik
- Børneinstitutioner
- Daginstitution som kulturelt system
- Professionel identitet
- Inkluderende pædagogik
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Inklusion af børn med autisme i almene dagtilbud – veje til brobygning mellem special- og almenpædagogik
Kjær, B. (PI) & Danneskiold-Samsøe, I. (Deltager)
01/09/2021 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Youth with Neurobiological Diagnoses; Living Conditions, Public Services and Prognoses for Inclusion
Kjær, B. (Samarbejdspartner)
01/01/2023 → 30/06/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Specialpædagogik, (specielle) børn og (professionel) identitet
01/02/2012 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pilotprojekt: Hands-on-vejledning af pædagogisk arbejde med børn i neuro-psykosociale vanskeligheder i almenmiljø
Danneskiold-Samsøe, I. (Deltager) & Kjær, B. (PI)
01/03/2022 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Diagnoser og ressourcer - om ulighed og forskellighed i daginstitutionen
Kjær, B. (PI)
01/01/2021 → 01/02/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Shadow categorizations: Children with `special needs´ and the ethical work of parenting: minding the gap!
Kjær, B., sep. 2023, I: Qualitative Studies. 8, 2, s. 101-121 20 s.Bidragets oversatte titel :Pas på gabet: Forældre navigerer mellem skyggekategorisering, idealer og diagnoser omkring børn med `særlige behov´ Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Mangfoldighed og ulighed i almene dagtilbud: Kategorisering og pædagogik i relation til børn med autisme
Danneskiold-Samsøe, I. (Medlem af forfattersamarbejde) & Kjær, B., aug. 2023, I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023, 2, s. 106-122 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Aflæsning og praksis: Specialpædagogisk arbejde med børnehavebørn med autisme
Danneskiold-Samsøe, I. (Medlem af forfattersamarbejde) & Kjær, B., apr. 2023, I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 7, 1, s. 23-32 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Voicing the silenced: one million voices and the Danish disability experience
Kjær, B., apr. 2023, I: Social Work and Society. 20, 2, 14 s.Bidragets oversatte titel :At give de tavse stemme: en million stemmer og den danske handicaperfaring Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Inklusion på dagsordenen
Kjær, B., feb. 2023, Efter inklusionen: Institutionen og den pædagogiske strategi. Bøttcher, L. & Holm, C. (red.). København: U Press, s. 23-37Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Bevica Fonden
Kjær, B. (Medlem)
1 jun. 2024 → …Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Medlem af forskningsnetværk
-
Vejledning tæt på praksis - gør det en forskel?
Kjær, B. (Foredragsholder) & Danneskiold-Samsøe, I. (Foredragsholder)
9 apr. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Gentofte Børnevenner
Kjær, B. (Medlem)
1 feb. 2024 → 13 apr. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Medlem af bedømmelsesudvalg
-
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Kjær, B. (Redaktør)
1 aug. 2023 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Redaktør af tidsskrift › Forskning
-
Pædagogisk arbejde med børn med autisme i daginstitutioner – Veje til brobygning mellem special- og almenpædagogik
Kjær, B. (Foredragsholder) & Danneskiold-Samsøe, I. (Foredragsholder)
28 jun. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Presse/medier
-
’Opgaven er voldsomt undervurderet’: Børn med autisme bliver ofte mødt af misforståelse – også af fagfolk
27/03/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Usynlige hegn om børn med autisme
Kjær, B. & Danneskiold-Samsøe, I.
19/09/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
Forsker: om handikapområdet: "Fortællingen om velfærdssamfundet er ikke kun usand, den er skadelig"
10/09/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Kurser
-
-
Inklusion, specialpædagogik og PPR i daginstitution og skole
Bjørg Kjær 01/09/2023 → 25/01/2024
Kursus: Undervisning
-
-
Pædagogik, samfund og kultur, Generel Pædagogik
Bjørg Kjær 01/09/2023 → 25/01/2024
Kursus: Undervisning
-
Pædagogisk psykologisk rådgivning - analyse af problemstillinger i et praksisfelt
Bjørg Kjær 01/09/2020 → 29/01/2021
Kursus: Undervisning