DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bjørg Kjær

Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner. . / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.

I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 58, Nr. 1, 03.2021, s. 50-61.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{b074cb1b005c41fc9a87d35ac2ec7847,
title = "Ulighed, stigma og social retf{\ae}rdighed:: p{\ae}dagogisk arbejde med b{\o}rnehaveb{\o}rn i udsatte positioner. ",
abstract = "Artiklen fokuserer p{\aa} trivselsarbejdet som del af det p{\ae}dagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og unders{\o}ger, hvordan p{\ae}dagogisk personale arbejder med at skabe {\textquoteright}trivsel{\textquoteright} for b{\o}rn i udsatte positioner som en m{\aa}de at skabe social retf{\ae}rdighed p{\aa}, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusomr{\aa}de i den aktuelle debat om b{\o}rn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det g{\ae}lder bl.a. inden for daginstitutionsomr{\aa}det, hvor inklusionsfordringen st{\aa}r centralt i lovgivningen og i p{\ae}dagogisk praksis. Artiklens analyser bygger p{\aa} empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med b{\o}rn i s{\ae}rlige vanskeligheder. Analysen fokuserer p{\aa} det p{\ae}dagogiske personales sensitive afl{\ae}sninger af b{\o}rn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset p{\ae}dagogisk arbejde. ",
keywords = "retf{\ae}rdighedsarbejde, inklusion, p{\ae}dagogisk arbejde, daginstitution, b{\o}rn i udsatte positioner, stigma",
author = "Bj{\o}rg Kj{\ae}r and Dannesboe, {Karen Ida}",
year = "2021",
month = mar,
language = "Dansk",
volume = "58",
pages = "50--61",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Forlaget Skolepsykologi",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ulighed, stigma og social retfærdighed:

T2 - pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner.

AU - Kjær, Bjørg

AU - Dannesboe, Karen Ida

PY - 2021/3

Y1 - 2021/3

N2 - Artiklen fokuserer på trivselsarbejdet som del af det pædagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og undersøger, hvordan pædagogisk personale arbejder med at skabe ’trivsel’ for børn i udsatte positioner som en måde at skabe social retfærdighed på, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusområde i den aktuelle debat om børn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det gælder bl.a. inden for daginstitutionsområdet, hvor inklusionsfordringen står centralt i lovgivningen og i pædagogisk praksis. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med børn i særlige vanskeligheder. Analysen fokuserer på det pædagogiske personales sensitive aflæsninger af børn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset pædagogisk arbejde.

AB - Artiklen fokuserer på trivselsarbejdet som del af det pædagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og undersøger, hvordan pædagogisk personale arbejder med at skabe ’trivsel’ for børn i udsatte positioner som en måde at skabe social retfærdighed på, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusområde i den aktuelle debat om børn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det gælder bl.a. inden for daginstitutionsområdet, hvor inklusionsfordringen står centralt i lovgivningen og i pædagogisk praksis. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med børn i særlige vanskeligheder. Analysen fokuserer på det pædagogiske personales sensitive aflæsninger af børn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset pædagogisk arbejde.

KW - retfærdighedsarbejde

KW - inklusion

KW - pædagogisk arbejde

KW - daginstitution

KW - børn i udsatte positioner

KW - stigma

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 58

SP - 50

EP - 61

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - 1

ER -