Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner. . / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.
I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 58, Nr. 1, 03.2021, s. 50-61.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
}
TY - JOUR
T1 - Ulighed, stigma og social retfærdighed:
T2 - pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner.
AU - Kjær, Bjørg
AU - Dannesboe, Karen Ida
PY - 2021/3
Y1 - 2021/3
N2 - Artiklen fokuserer på trivselsarbejdet som del af det pædagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og undersøger, hvordan pædagogisk personale arbejder med at skabe ’trivsel’ for børn i udsatte positioner som en måde at skabe social retfærdighed på, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusområde i den aktuelle debat om børn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det gælder bl.a. inden for daginstitutionsområdet, hvor inklusionsfordringen står centralt i lovgivningen og i pædagogisk praksis. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med børn i særlige vanskeligheder. Analysen fokuserer på det pædagogiske personales sensitive aflæsninger af børn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset pædagogisk arbejde.
AB - Artiklen fokuserer på trivselsarbejdet som del af det pædagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og undersøger, hvordan pædagogisk personale arbejder med at skabe ’trivsel’ for børn i udsatte positioner som en måde at skabe social retfærdighed på, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusområde i den aktuelle debat om børn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det gælder bl.a. inden for daginstitutionsområdet, hvor inklusionsfordringen står centralt i lovgivningen og i pædagogisk praksis. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med børn i særlige vanskeligheder. Analysen fokuserer på det pædagogiske personales sensitive aflæsninger af børn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset pædagogisk arbejde.
KW - retfærdighedsarbejde
KW - inklusion
KW - pædagogisk arbejde
KW - daginstitution
KW - børn i udsatte positioner
KW - stigma
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 58
SP - 50
EP - 61
JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
SN - 1903-0002
IS - 1
ER -