Artiklen fokuserer på trivselsarbejdet som del af det pædagogiske arbejde med inklusion i daginstitutioner, og undersøger, hvordan pædagogisk personale arbejder med at skabe ’trivsel’ for børn i udsatte positioner som en måde at skabe social retfærdighed på, og mindske ulighed og stigma. Trivsel er et markant fokusområde i den aktuelle debat om børn og unges hverdag, og i lyset af inklusionsdagsordenen anses ulighed i trivsel som uacceptabel. Det gælder bl.a. inden for daginstitutionsområdet, hvor inklusionsfordringen står centralt i lovgivningen og i pædagogisk praksis. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra et feltarbejde i en daginstitution, som arbejder socialt inkluderende med børn i særlige vanskeligheder. Analysen fokuserer på det pædagogiske personales sensitive aflæsninger af børn, og hvordan de transformerer en identifikation af vanskeligheder eller problemer til konkret, tilpasset pædagogisk arbejde.
Originalsprog
Dansk
Tidsskrift
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind
58
Nummer
1
Sider (fra-til)
50-61
Antal sider
12
ISSN
1903-0002
Status
Udgivet - mar. 2021
Forskningsområder
retfærdighedsarbejde, inklusion, pædagogisk arbejde, daginstitution, børn i udsatte positioner, stigma, Early childhood, Inklusion, Social ulighed