Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bjarne Wahlgren

Studerende skal trænes i transfer: transfer er et nøglebegreb i professionsuddannelserne

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning


Der er stor forskel på at kunne handle og at handle. Og der er stor forskel på at lære noget i pædagoguddannelsen og så faktisk anvende det, man har lært.
Forskellen handler om transfer, som er blevet et nøglebegreb for professionsuddannelserne. Transfer er et klassisk pædagogisk begreb, der betyder, at det, der er lært i en situation, transformeres til anvendelse i 21 en anden situation.
Den seneste evaluering af pædagoguddannelsen peger på, at der ikke er den optimale transfer mellem skole og praksis. Derfor er der kommet fornyet fokus på transfer i de senere år.
Artiklen gennemgår begrebet transfer i pædagoguddannelsen og analyserer tre pædagogiske udfordringer, som uddannelsen står over for. En udfordring er at tilrettelægge kompetenceudviklingen, så der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem det, der sker på skolen, og det, der foregår i praktikken. Jo tættere denne sammenhæng er tidsmæssigt og indholdsmæssigt, jo mere transfer.
Det nye og vigtige er ifølge forfatteren, at sammenhængen mellem de to verdener eksplicit gøres til en del af undervisningen, så de studerende trænes i transfer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftVera : tidsskrift for pædagoger
Vol/bind2013
Nummer63
Sider (fra-til)48-53
Antal sider6
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - jun. 2013

    Forskningsområder

  • Transfer, pædagoger, professsionalisering, kompetence, professionsuddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 54620086