Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bjarne Wahlgren

Fra uddannelse til professionel praksis

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

I uddannelsessystemet er der en række overgange. Der er overgange fra den ene klasse til den anden. Der er overgange fra en uddannelsestype til en anden, fx fra folkeskolen til erhvervsuddannelserne. Der er overgange mellem fag i et tværfagligt samarbejde. En meget vigtig overgang er fra uddannelse til arbejdsliv.
For at sikre den bedst mulige overgang må man have svar på følgende spørgsmål: Giver uddannelsen de den nødvendige og tilstrækkelige kompetence til at indgå i et efterfølgende arbejdsliv? Bliver man ordentligt klædt på til at varetage jobfunktionen på en kompetent måde? Kan man indgå i den nye kultur? Og ikke mindst: Anvender man det, man har lært under uddannelsen i det efterfølgende job?
Disse spørgsmål kan stilles til enhver uddannelse, som retter sig mod arbejdslivet. Her vil jeg fokusere på de udfordringer, som er indbygget i professionsuddannelserne, der sigter mod varetagelsen af en bestemt jobfunktion.
Hvad skal professionsuddannelsen give den studerende, så man sikrer en god overgang til det fremtidige arbejde? Læser man de forskellige bekendtgørelser, fremgår det ret samstemmende, at de studerende skal have færdigheder og kundskaber, som skal være teoretisk funderede. De skal altså kunne gøre noget, og de skal vide noget, og både kunnen og viden skal være baseret på teori.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2013
Nummer3
Sider (fra-til)37-44
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2013

    Forskningsområder

  • transfer, profession, overgang

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 59857584