Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bjarne Wahlgren

Cooperative Learning i voksenundervisningen: læring og lærerkompetencer : evaluering af VUC-projektet ’Det samarbejdende klasserum'

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  • Institut for Didaktik
Nationalt Center for Kompetenceudvikling har evalueret undervisningsmetoden Cooperative Learning i voksenundervisningen og dokumenteret positive effekter på oplevelsen af samarbejde og på lærere og kursisters engagement - men har ikke kunnet påvise systematiske positive effekter af metoden på kursisters frafald, fravær og karakterer.

Projektet har afprøvet og videreudviklet den pædagogiske metode Cooperative Learning (CL) i en dansk virkelighed og mere specifikt i forhold til VUC'ernes nye kursistgrupper med det overordnede mål at øge gennemførslen markant og målbart ved at anvende og udvikle en VUC-pædagogik, der omfatter de 'unge voksne'.

I et internationalt perspektiv er undersøgelsen interessant, fordi det i modsætning til flere internationale undersøgelser ikke har været muligt at dokumentere en positiv virkning af CL på de tre afgørende parametre: frafald, fravær og karakterer.

Projektet og rapporten er et vigtigt skridt i videreudviklingen af en egentlig pædagogik for 'unge voksne'.

Projekte bidrager med et materiale til belysning af såvel lærerkvalificering som effekten på kursisterne i forbindelse med anvendelse af CL-metoden. De mange konkrete og praksisnære oplysninger sammen med de omfattende kvantitative data kan bidrage til en kvalificeret videreudvikling af en VUC-pædagogik, der på en konstruktiv måde inddrager elementer fra CL-metoden.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagNationalt Center for Kompetenceudvikling
Antal sider69
ISBN (Trykt)978-87-7430-183-7
ISBN (Elektronisk)978-87-7430-184-4
StatusUdgivet - 2010

    Forskningsområder

  • lærerkompetence, effekt, voksenundervisning, eksperiment

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

  • VUC Konference

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference

ID: 32862075