DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. / Kristjansdottir, Bergthora.

Læringsmål. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. s. 30-37 (Sprogforum; Nr. 61).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Kristjansdottir, B 2015, Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. i Læringsmål. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus, Sprogforum, nr. 61, s. 30-37.

APA

Kristjansdottir, B. (2015). Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. I Læringsmål (s. 30-37). Aarhus Universitetsforlag. Sprogforum Nr. 61

CBE

Kristjansdottir B. 2015. Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. I Læringsmål. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. s. 30-37. (Sprogforum; Nr. 61).

MLA

Kristjansdottir, Bergthora "Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning". Læringsmål. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. (Sprogforum; Journal nr. 61). 2015, 30-37.

Vancouver

Kristjansdottir B. Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. I Læringsmål. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2015. s. 30-37. (Sprogforum; Nr. 61).

Author

Kristjansdottir, Bergthora. / Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. Læringsmål. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. s. 30-37 (Sprogforum; Nr. 61).

Bibtex

@inbook{64e145fb46ba4adca2c7bd8642a96930,
title = "Stenet vej til ambiti{\o}se m{\aa}l for faget Modersm{\aa}lsundervisning",
abstract = "Faget Modersm{\aa}lsundervisning adskiller sig fra alle andre fag i skolen, idet det udg{\o}r en kampplads om m{\aa}lgrupper, {\o}konomi, m{\aa}l, organisering og indhold, samt hvilke samfund faget skal danne og uddanne til. Lovparagraffen og den tilh{\o}rende bekendtg{\o}relse for undervisningen i faget begr{\ae}nser i vid udstr{\ae}kning, at de tosprogede elevers potentielle sproglige og kulturelle kompetence kan fremmes gennem uddannelse i folkeskolen. Der er misforhold mellem ambiti{\o}se m{\aa}lbeskrivelser i de nye Forenklede F{\ae}lles fra 2014 og selve regelgrundlaget. Den sproglige og kulturelle kompleksitet i nutidige samfund, forn{\ae}gtes i lovparagraffen og den tilh{\o}rende bekendtg{\o}relse, der fortsat fastholder forestillingen om et etsproget og monokulturelt Danmark.",
keywords = "minoritetsmodersm{\aa}l, folkeskoleloven , forenklede f{\ae}lles m{\aa}l , uddannelsessociologi , fagidentitet, l{\ae}ringsm{\aa}l, modersm{\aa}lsundervisning, Grundskole, Sprog, Minoriteter, Dansk som 2. sprog, Grundskole, Sprog, Minoriteter, Dansk som 2. sprog",
author = "Bergthora Kristjansdottir",
year = "2015",
month = oct,
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7124 966 8",
series = "Sprogforum",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "61",
pages = "30--37",
booktitle = "L{\ae}ringsm{\aa}l",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning

AU - Kristjansdottir, Bergthora

PY - 2015/10

Y1 - 2015/10

N2 - Faget Modersmålsundervisning adskiller sig fra alle andre fag i skolen, idet det udgør en kampplads om målgrupper, økonomi, mål, organisering og indhold, samt hvilke samfund faget skal danne og uddanne til. Lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse for undervisningen i faget begrænser i vid udstrækning, at de tosprogede elevers potentielle sproglige og kulturelle kompetence kan fremmes gennem uddannelse i folkeskolen. Der er misforhold mellem ambitiøse målbeskrivelser i de nye Forenklede Fælles fra 2014 og selve regelgrundlaget. Den sproglige og kulturelle kompleksitet i nutidige samfund, fornægtes i lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse, der fortsat fastholder forestillingen om et etsproget og monokulturelt Danmark.

AB - Faget Modersmålsundervisning adskiller sig fra alle andre fag i skolen, idet det udgør en kampplads om målgrupper, økonomi, mål, organisering og indhold, samt hvilke samfund faget skal danne og uddanne til. Lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse for undervisningen i faget begrænser i vid udstrækning, at de tosprogede elevers potentielle sproglige og kulturelle kompetence kan fremmes gennem uddannelse i folkeskolen. Der er misforhold mellem ambitiøse målbeskrivelser i de nye Forenklede Fælles fra 2014 og selve regelgrundlaget. Den sproglige og kulturelle kompleksitet i nutidige samfund, fornægtes i lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse, der fortsat fastholder forestillingen om et etsproget og monokulturelt Danmark.

KW - minoritetsmodersmål

KW - folkeskoleloven

KW - forenklede fælles mål

KW - uddannelsessociologi

KW - fagidentitet

KW - læringsmål

KW - modersmålsundervisning

KW - Grundskole

KW - Sprog

KW - Minoriteter

KW - Dansk som 2. sprog

KW - Grundskole

KW - Sprog

KW - Minoriteter

KW - Dansk som 2. sprog

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978 87 7124 966 8

T3 - Sprogforum

SP - 30

EP - 37

BT - Læringsmål

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -