Faget Modersmålsundervisning adskiller sig fra alle andre fag i skolen, idet det udgør en kampplads om målgrupper, økonomi, mål, organisering og indhold, samt hvilke samfund faget skal danne og uddanne til. Lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse for undervisningen i faget begrænser i vid udstrækning, at de tosprogede elevers potentielle sproglige og kulturelle kompetence kan fremmes gennem uddannelse i folkeskolen. Der er misforhold mellem ambitiøse målbeskrivelser i de nye Forenklede Fælles fra 2014 og selve regelgrundlaget. Den sproglige og kulturelle kompleksitet i nutidige samfund, fornægtes i lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse, der fortsat fastholder forestillingen om et etsproget og monokulturelt Danmark.
Originalsprog
Dansk
Titel
Læringsmål
Antal sider
7
Udgivelsessted
Aarhus
Forlag
Aarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår
okt. 2015
Sider
30-37
ISBN (trykt)
978 87 7124 966 8
Status
Udgivet - okt. 2015
Serietitel
Sprogforum
Nummer
61
ISSN
0909-9328
Forskningsområder
minoritetsmodersmål, folkeskoleloven , forenklede fælles mål , uddannelsessociologi , fagidentitet, læringsmål, modersmålsundervisning, Grundskole, Sprog, Minoriteter, Dansk som 2. sprog