DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Sprogfag som demokratisk konfliktfelt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. / Kristjansdottir, Bergthora.

Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 135-160.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Kristjansdottir, B 2020, Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. i C Haas & C Matthiesen (red), Fagdidaktik og demokrati. Samfundslitteratur, Frederiksberg, s. 135-160.

APA

Kristjansdottir, B. (2020). Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. I C. Haas, & C. Matthiesen (red.), Fagdidaktik og demokrati (s. 135-160). Samfundslitteratur.

CBE

Kristjansdottir B. 2020. Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. Haas C, Matthiesen C, red. I Fagdidaktik og demokrati. Frederiksberg: Samfundslitteratur. s. 135-160.

MLA

Kristjansdottir, Bergthora "Sprogfag som demokratisk konfliktfelt". og Haas, Claus Matthiesen, Christina (red.). Fagdidaktik og demokrati. Kapitel 6, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2020, 135-160.

Vancouver

Kristjansdottir B. Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. I Haas C, Matthiesen C, red., Fagdidaktik og demokrati. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2020. s. 135-160

Author

Kristjansdottir, Bergthora. / Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas ; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 135-160

Bibtex

@inbook{cb05630708744f3695e9ad8d26386bdd,
title = "Sprogfag som demokratisk konfliktfelt",
abstract = "Sproglig og kulturel mangfoldighed er et vilk{\aa}r i moderne globaliserede samfund. Derfor er det aktuelt at f{\aa} belyst, hvordan uddannelsessystemet tackler de udfordringer, der er forbundet med at inkorporere faktuel flersprogethed og flerkulturalitet i curricul{\ae}re dokumenter om sprog- og kulturundervisning. Folkeskoleloven er et curricul{\ae}rt moderdokument, der aff{\o}der en r{\ae}kke f{\o}lgedokumenter s{\aa}som forenklede F{\ae}lles M{\aa}l. Det centrale sp{\o}rgsm{\aa}l til de curricul{\ae}re dokumenter lyder: Hvilken retning bev{\ae}ger det curricul{\ae}re fagfelt inden for sprogundervisning sig i, hvis det skal have noget at sige i en inkluderende demokratisk sammenh{\ae}ng, hvor sprogfagene forventes at kunne {\aa}bne d{\o}re til diversiteten i samfundet? De analyserede sprogfag er: almindelige indvandrersprog, dansk som andetsprog (basis og supplerende), engelsk, fransk, fransk valgfag, modersm{\aa}lsundervisning, spansk valgfag, spansk fors{\o}gsvalgfag, tysk, tysk valgfag, samt dansk, som ikke identificeres som et sprogfag.",
keywords = "Anerkendelse, Curriculum, Dannelse, Demokrati, Fremmedsprog, F{\ae}lles M{\aa}l FFM, Identitet, Inklusion, Kr{\ae}nkelse, Lighed, Minoritetsmodersm{\aa}l, Modersm{\aa}l, Repr{\ae}sentation, Rettigheder, Sprogfag, Ulighed",
author = "Bergthora Kristjansdottir",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "9788759335888",
pages = "135--160",
editor = "Claus Haas and Christina Matthiesen",
booktitle = "Fagdidaktik og demokrati",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Sprogfag som demokratisk konfliktfelt

AU - Kristjansdottir, Bergthora

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Sproglig og kulturel mangfoldighed er et vilkår i moderne globaliserede samfund. Derfor er det aktuelt at få belyst, hvordan uddannelsessystemet tackler de udfordringer, der er forbundet med at inkorporere faktuel flersprogethed og flerkulturalitet i curriculære dokumenter om sprog- og kulturundervisning. Folkeskoleloven er et curriculært moderdokument, der afføder en række følgedokumenter såsom forenklede Fælles Mål. Det centrale spørgsmål til de curriculære dokumenter lyder: Hvilken retning bevæger det curriculære fagfelt inden for sprogundervisning sig i, hvis det skal have noget at sige i en inkluderende demokratisk sammenhæng, hvor sprogfagene forventes at kunne åbne døre til diversiteten i samfundet? De analyserede sprogfag er: almindelige indvandrersprog, dansk som andetsprog (basis og supplerende), engelsk, fransk, fransk valgfag, modersmålsundervisning, spansk valgfag, spansk forsøgsvalgfag, tysk, tysk valgfag, samt dansk, som ikke identificeres som et sprogfag.

AB - Sproglig og kulturel mangfoldighed er et vilkår i moderne globaliserede samfund. Derfor er det aktuelt at få belyst, hvordan uddannelsessystemet tackler de udfordringer, der er forbundet med at inkorporere faktuel flersprogethed og flerkulturalitet i curriculære dokumenter om sprog- og kulturundervisning. Folkeskoleloven er et curriculært moderdokument, der afføder en række følgedokumenter såsom forenklede Fælles Mål. Det centrale spørgsmål til de curriculære dokumenter lyder: Hvilken retning bevæger det curriculære fagfelt inden for sprogundervisning sig i, hvis det skal have noget at sige i en inkluderende demokratisk sammenhæng, hvor sprogfagene forventes at kunne åbne døre til diversiteten i samfundet? De analyserede sprogfag er: almindelige indvandrersprog, dansk som andetsprog (basis og supplerende), engelsk, fransk, fransk valgfag, modersmålsundervisning, spansk valgfag, spansk forsøgsvalgfag, tysk, tysk valgfag, samt dansk, som ikke identificeres som et sprogfag.

KW - Anerkendelse

KW - Curriculum

KW - Dannelse

KW - Demokrati

KW - Fremmedsprog

KW - Fælles Mål FFM

KW - Identitet

KW - Inklusion

KW - Krænkelse

KW - Lighed

KW - Minoritetsmodersmål

KW - Modersmål

KW - Repræsentation

KW - Rettigheder

KW - Sprogfag

KW - Ulighed

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759335888

SP - 135

EP - 160

BT - Fagdidaktik og demokrati

A2 - Haas, Claus

A2 - Matthiesen, Christina

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -