Sproglig og kulturel mangfoldighed er et vilkår i moderne globaliserede samfund. Derfor er det aktuelt at få belyst, hvordan uddannelsessystemet tackler de udfordringer, der er forbundet med at inkorporere faktuel flersprogethed og flerkulturalitet i curriculære dokumenter om sprog- og kulturundervisning. Folkeskoleloven er et curriculært moderdokument, der afføder en række følgedokumenter såsom forenklede Fælles Mål. Det centrale spørgsmål til de curriculære dokumenter lyder: Hvilken retning bevæger det curriculære fagfelt inden for sprogundervisning sig i, hvis det skal have noget at sige i en inkluderende demokratisk sammenhæng, hvor sprogfagene forventes at kunne åbne døre til diversiteten i samfundet? De analyserede sprogfag er: almindelige indvandrersprog, dansk som andetsprog (basis og supplerende), engelsk, fransk, fransk valgfag, modersmålsundervisning, spansk valgfag, spansk forsøgsvalgfag, tysk, tysk valgfag, samt dansk, som ikke identificeres som et sprogfag.