Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Sprogfag som demokratisk konfliktfelt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sproglig og kulturel mangfoldighed er et vilkår i moderne globaliserede samfund. Derfor er det aktuelt at få belyst, hvordan uddannelsessystemet tackler de udfordringer, der er forbundet med at inkorporere faktuel flersprogethed og flerkulturalitet i curriculære dokumenter om sprog- og kulturundervisning. Folkeskoleloven er et curriculært moderdokument, der afføder en række følgedokumenter såsom forenklede Fælles Mål. Det centrale spørgsmål til de curriculære dokumenter lyder: Hvilken retning bevæger det curriculære fagfelt inden for sprogundervisning sig i, hvis det skal have noget at sige i en inkluderende demokratisk sammenhæng, hvor sprogfagene forventes at kunne åbne døre til diversiteten i samfundet? De analyserede sprogfag er: almindelige indvandrersprog, dansk som andetsprog (basis og supplerende), engelsk, fransk, fransk valgfag, modersmålsundervisning, spansk valgfag, spansk forsøgsvalgfag, tysk, tysk valgfag, samt dansk, som ikke identificeres som et sprogfag.
OriginalsprogDansk
TitelFagdidaktik og demokrati
RedaktørerClaus Haas, Christina Matthiesen
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesår2020
Sider135-160
Kapitel6
ISBN (trykt)9788759335888
ISBN (Elektronisk)9788759337325
StatusUdgivet - 2020

    Forskningsområder

  • Anerkendelse, Curriculum, Dannelse, Demokrati, Fremmedsprog, Fælles Mål FFM, Identitet, Inklusion, Krænkelse, Lighed, Minoritetsmodersmål, Modersmål, Repræsentation, Rettigheder, Sprogfag, Ulighed

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 140310408