DPU

Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Sprogbæredygtighed i uddannelserne

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I artikel perspektiverer forfatteren mangfoldigheden af sprog
i verden med sprog i det danske samfund afledt af migration til Danmark for derefter at spejle dansk sprogpolitik møntet på tosprogede
børn, unge og voksne i internationale og danske ordninger. Sprogbæredygtighed er et menneskeskabt fænomen, hvor der vælges og
fravælges. For at vise dette sammenlignes dansk sprogpolitik med
tilsvarende svensk sprogpolitik, og hvordan det kommer til udtryk i
valget mellem tre undervisningsmodeller, der har betydning for pædagogisk praksis.

youtubekanalen: https://youtu.be/nSFtmjD7ZLk
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Nummer3
Sider (fra-til)4-14
Antal sider11
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - okt. 2021

    Forskningsområder

  • Sprogbæredygtighed, sprogpolitik, undervisningsmodeller, demokrati, rettigheder, Sprog, Undervisning, Dannelse/demokrati/værdier, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 202530995