DPU

Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Mulighedsrum for sprogbrug og læring i en udeskole

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Der skal en målrettet sprogpædagogisk indsats til, hvis alle elever
skal løftes både fagligt og sprogligt – fordi viden om verden erkendes gennem sprog og kommunikation. En sådan sprogpædagogisk
indsats fordrer tværfagligt samarbejde om elevernes sprogbrug og
sproglæring. Et tværfagligt samarbejde kræver et eksplicit fokus på
sprog i alle de aktiviteter, som eleverne engagerer sig i, i og uden for
undervisningen. I denne artikel beskriver vi en situation i udeskolen, hvor en dreng har fået mulighed for at demonstrere sit sproglige repertoire knyttet til et bestemt emne – skoven og floden tæt
på skolen. Eksemplet illustrerer artiklens pointe, at udeskolen giver
nogle gode muligheder for dele af de særligt tilrettelagte sprogudviklende undervisningsforløb, og når lærerne er gode til at give
eleverne muligheder for at engagere sig med deres omgivelser i meningsfulde aktiviteter.
meningsfulde aktiviteter
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2021
Nummer3
Sider (fra-til)76-83
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - okt. 2021

    Forskningsområder

  • udeskole, sprogbrug, sprogpædagogik, sproglæring, sprogbrugssituationer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 229569637