DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretfærdighed

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretfærdighed. / Kristjansdottir, Bergthora.

I: Unge Paedagoger, Bind 76, Nr. 4, 12.2015, s. 5-13.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{c8bfe5ae4d3544fe8e29348e7fc098c4,
title = "Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretf{\ae}rdighed",
abstract = "Folkeskolereformen 2014 foreskriver et fagligt l{\o}ft af folkeskolen. Et af m{\aa}lene er, ”at folkeskolen skal udfordre alle elever, s{\aa} de bliver s{\aa} dygtige, de kan”. I artiklen dokumenters der, at selve lovgrundlaget for folkeskolen og l{\ae}reruddannelsen st{\aa}r i vejen for {\ae}ndret p{\ae}dagogisk praksis, n{\aa}r det g{\ae}lder sproglig og kulturel mangfoldighed. Til trods for at uddannelsespolitikere og andre uddannelsesansvarlige tager p{\aa} studiebes{\o}g til stater, der v{\ae}gter flersprogethed og flerkulturalitet s{\ae}tter bes{\o}gende sig ikke spor i reformerne. Det hindrer imidlertid ikke brugen af nye begreber s{\aa} som tosprog(s)undervisning og tosprogsp{\ae}dagogik, der umiddelbart signalerer paradigmeskifte i uddannelsespolitikken. Selv om der findes eksempler p{\aa} kommuner der v{\ae}gter tosproget undervisning, s{\aa} har den s{\aa}kaldte tosprog(s)undervisning hverken lov eller bekendtg{\o}relse som grundlag. En amerikansk uddannelsesforsker pointerer, at der skal samfundsm{\ae}ssig modning til, der if{\o}lge artikelforfatteren endnu ikke er til stede i Danmark.",
keywords = "folkeskolereformen, flersprogethed, tosprogede elever, uddannelsessociologi, dansk som andetsprog, minoritetsmodersm{\aa}l, l{\ae}reruddannelsesreformen, uddannelsesretf{\ae}rdighed, tosprog8s)undervisning, Minoriteter, Skolereform, L{\ae}reruddannelse, Grundskole, Folkeskole, Dansk som 2. sprog, Minoriteter, Skolereform, L{\ae}reruddannelse, Grundskole, Folkeskole, Dansk som 2. sprog",
author = "Bergthora Kristjansdottir",
year = "2015",
month = dec,
language = "Dansk",
volume = "76",
pages = "5--13",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretfærdighed

AU - Kristjansdottir, Bergthora

PY - 2015/12

Y1 - 2015/12

N2 - Folkeskolereformen 2014 foreskriver et fagligt løft af folkeskolen. Et af målene er, ”at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan”. I artiklen dokumenters der, at selve lovgrundlaget for folkeskolen og læreruddannelsen står i vejen for ændret pædagogisk praksis, når det gælder sproglig og kulturel mangfoldighed. Til trods for at uddannelsespolitikere og andre uddannelsesansvarlige tager på studiebesøg til stater, der vægter flersprogethed og flerkulturalitet sætter besøgende sig ikke spor i reformerne. Det hindrer imidlertid ikke brugen af nye begreber så som tosprog(s)undervisning og tosprogspædagogik, der umiddelbart signalerer paradigmeskifte i uddannelsespolitikken. Selv om der findes eksempler på kommuner der vægter tosproget undervisning, så har den såkaldte tosprog(s)undervisning hverken lov eller bekendtgørelse som grundlag. En amerikansk uddannelsesforsker pointerer, at der skal samfundsmæssig modning til, der ifølge artikelforfatteren endnu ikke er til stede i Danmark.

AB - Folkeskolereformen 2014 foreskriver et fagligt løft af folkeskolen. Et af målene er, ”at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan”. I artiklen dokumenters der, at selve lovgrundlaget for folkeskolen og læreruddannelsen står i vejen for ændret pædagogisk praksis, når det gælder sproglig og kulturel mangfoldighed. Til trods for at uddannelsespolitikere og andre uddannelsesansvarlige tager på studiebesøg til stater, der vægter flersprogethed og flerkulturalitet sætter besøgende sig ikke spor i reformerne. Det hindrer imidlertid ikke brugen af nye begreber så som tosprog(s)undervisning og tosprogspædagogik, der umiddelbart signalerer paradigmeskifte i uddannelsespolitikken. Selv om der findes eksempler på kommuner der vægter tosproget undervisning, så har den såkaldte tosprog(s)undervisning hverken lov eller bekendtgørelse som grundlag. En amerikansk uddannelsesforsker pointerer, at der skal samfundsmæssig modning til, der ifølge artikelforfatteren endnu ikke er til stede i Danmark.

KW - folkeskolereformen

KW - flersprogethed

KW - tosprogede elever

KW - uddannelsessociologi

KW - dansk som andetsprog

KW - minoritetsmodersmål

KW - læreruddannelsesreformen

KW - uddannelsesretfærdighed

KW - tosprog8s)undervisning

KW - Minoriteter

KW - Skolereform

KW - Læreruddannelse

KW - Grundskole

KW - Folkeskole

KW - Dansk som 2. sprog

KW - Minoriteter

KW - Skolereform

KW - Læreruddannelse

KW - Grundskole

KW - Folkeskole

KW - Dansk som 2. sprog

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 76

SP - 5

EP - 13

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 4

ER -