DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretfærdighed

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Folkeskolereformen 2014 foreskriver et fagligt løft af folkeskolen. Et af målene er, ”at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan”. I artiklen dokumenters der, at selve lovgrundlaget for folkeskolen og læreruddannelsen står i vejen for ændret pædagogisk praksis, når det gælder sproglig og kulturel mangfoldighed. Til trods for at uddannelsespolitikere og andre uddannelsesansvarlige tager på studiebesøg til stater, der vægter flersprogethed og flerkulturalitet sætter besøgende sig ikke spor i reformerne. Det hindrer imidlertid ikke brugen af nye begreber så som tosprog(s)undervisning og tosprogspædagogik, der umiddelbart signalerer paradigmeskifte i uddannelsespolitikken. Selv om der findes eksempler på kommuner der vægter tosproget undervisning, så har den såkaldte tosprog(s)undervisning hverken lov eller bekendtgørelse som grundlag. En amerikansk uddannelsesforsker pointerer, at der skal samfundsmæssig modning til, der ifølge artikelforfatteren endnu ikke er til stede i Danmark.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind76
Nummer4
Sider (fra-til)5-13
Antal sider8
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - dec. 2015

    Forskningsområder

  • folkeskolereformen, flersprogethed, tosprogede elever, uddannelsessociologi, dansk som andetsprog, minoritetsmodersmål, læreruddannelsesreformen, uddannelsesretfærdighed, tosprog8s)undervisning, Minoriteter, Skolereform, Læreruddannelse, Grundskole, Folkeskole, Dansk som 2. sprog

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 95739538