Folkeskolereformen 2014 foreskriver et fagligt løft af folkeskolen. Et af målene er, ”at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan”. I artiklen dokumenters der, at selve lovgrundlaget for folkeskolen og læreruddannelsen står i vejen for ændret pædagogisk praksis, når det gælder sproglig og kulturel mangfoldighed. Til trods for at uddannelsespolitikere og andre uddannelsesansvarlige tager på studiebesøg til stater, der vægter flersprogethed og flerkulturalitet sætter besøgende sig ikke spor i reformerne. Det hindrer imidlertid ikke brugen af nye begreber så som tosprog(s)undervisning og tosprogspædagogik, der umiddelbart signalerer paradigmeskifte i uddannelsespolitikken. Selv om der findes eksempler på kommuner der vægter tosproget undervisning, så har den såkaldte tosprog(s)undervisning hverken lov eller bekendtgørelse som grundlag. En amerikansk uddannelsesforsker pointerer, at der skal samfundsmæssig modning til, der ifølge artikelforfatteren endnu ikke er til stede i Danmark.
Originalsprog
Dansk
Tidsskrift
Unge Paedagoger
Vol/bind
76
Nummer
4
Sider (fra-til)
5-13
Antal sider
8
ISSN
0106-5386
Status
Udgivet - dec. 2015
Forskningsområder
folkeskolereformen, flersprogethed, tosprogede elever, uddannelsessociologi, dansk som andetsprog, minoritetsmodersmål, læreruddannelsesreformen, uddannelsesretfærdighed, tosprog8s)undervisning, Minoriteter, Skolereform, Læreruddannelse, Grundskole, Folkeskole, Dansk som 2. sprog