DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Flersprogethed og uddannelsespolitik

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

I et uddannelsespolitisk perspektiv sætter artiklen fokus på, hvad der forstås ved curriculum, og hvordan flersprogethed tilgodeses i folkeskolens officielle curriculum. En række forhold af betydning for tosprogede elevers succes fremstår som et skjult curriculum, fx nævnes det ikke nogen steder, at undervisningssproget i folkeskolen er dansk. Derfor spørges der, hvornår tiden mon er moden til at indse, at fag i skolen fx matematik kan læres på et eller flere af de sprog, der vitterligt tales af eleverne i skolen i tillæg til undervisningen på dansk. Mens undervisningen i fremmedsprogene er blevet styrket ifølge folkeskolereformen 2014 ved tidligere start og tilbud om flere timer er det gået anderledes drastisk tilbage for de to fag, der er møntet på tosprogede elever, dansk som andetsprog og undervisningen i minoritetsmodersmål. Artiklen, foredraget og interviewet med forfatteren advokerer for, at eleverne i folkeskolen bør have adgang til at videreudvikle deres potentielle sprogkundskaber, der er grundlagt i familiernes sprogfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Laesning
Nummer18
Sider (fra-til)24-30
Antal sider7
ISSN1902-3472
StatusUdgivet - aug. 2015

    Forskningsområder

  • flersprogethed, uddannelsespolitik, curriculum, curriculum policy, sprogundervisning, dansk som andetsprog, modersmålsundervisning, undervisningssprog, bæredygtighed, sprog som fag, sprog som social praksis, Sprog, Uddannelsespolitik, Minoriteter

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 95760670