DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

Fagene dansk, dansk som andetsprog og minoritetsmodersmål: status og hierarkier

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen tager afsæt i analyser af sprogfag i forskningsprojektet Fagdidaktik og demokrati, der blev gennemført på Aarhus Universitet (DPU) 2017-2019 (Haas & Matthiesen, 2020). Artiklens empiri er foreskrivende bestemmelser for tre udvalgte sprogfag i den danske grundskole, som de beskrives i det statslige curriculum Fælles Mål. De tre fag er dansk, dansk som andetsprog og (minoritets)modersmål, hvor fokus er på, hvordan disse fag sprogligt og kulturelt komplementerer hinanden gennem status og hierarkier. Empirien omfatter tillige lovgrundlaget for disse tre fag og andre foreskrivende bestemmelser. De curriculære bestemmelser analyseres ud fra et kritisk diskurs- og begrebsanalytisk ståsted. De centrale begreber: anerkendelse, ligestilling og demokrati, tager afsæt i den tyske socialfilosof Axel Honneths anerkendelsesteori og den danske sociolog Christian Horsts teori om retlig lighed, etnicitet og demokrati i uddannelserne. Fagbeskrivelserne for de tre fag stiller målgrupperne, fagene er møntet på, ulige i forhold til adgang til retlig anerkendelse gennem tilbud om undervisning. Begrebet modersmål er siden 70’erne blevet forbeholdt sproglige minoritetselever med begrænsede undervisningstilbud, ligesom undervisningen i dansk som andetsprog er blevet et perifert tilbud til de få. Faget dansk begrebsliggøres ikke som et sprogfag. Det naturaliseres blot som sproget. Embedsmænd, der politiserer beslutninger, og politikeres retorik hindrer anerkendende og lighedsfremmende faglighed og efterlader de tre fag i politisk spændetrøje. Dette står i modsætning til både retorik og fagligt funderede bestemmelser i Sverige, hvor fageksperters udsagn har en større legitimitet end i Danmark.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Vol/bind15
Nummer2
Sider (fra-til)78-92
Antal sider15
ISSN0809-9227
DOI
StatusUdgivet - dec. 2020

    Forskningsområder

  • Curriculum, Minoriteter, sprogfag, sprogpolitik, Fag i læseplan

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 198870688