DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bergthora Kristjansdottir

  1. 2021
  2. Ikke-udgivet

    Bæredygtighed og dræbersprogethed. / Kristjansdottir, Bergthora.

    Det danske sprogs status 2031. red. / Anne Holmen; Tore Kristiansen. Københavns Universitets Humanistiske Fakultet, 2021. (Koebenhavnerstudier i Tosprogethed).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  3. Under udarbejdelse

    Diversitet og bæredygtige læringsmål. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Unge Paedagoger, Nr. 3, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Under udarbejdelse

    Sprog i verden og sprogpolitik i uddannelserne. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Unge Paedagoger, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. Udgivet

    Sprogforståelse i Norden. / Kristjansdottir, Bergthora; Oddsdóttir, Thorhildur; Nyqvist, Eeva-Liisa; i Olavsstovu, Vár; Ragnarsdóttir, Brynhildur.

    Milli Mála: Journal of Language and Culture . Island : the Vigdís Finnbogadóttir Institute of Foreign Languages at the University of Iceland, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  6. 2020
  7. Udgivet

    Fagene dansk, dansk som andetsprog og minoritetsmodersmål: status og hierarkier. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Bind 15, Nr. 2, 12.2020, s. 78-92.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. Udgivet

    Bæredygtig sprogudvikling og sprogrettigheder. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Sprogforum, Nr. 71, 11.2020, s. 30-37.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  9. Udgivet

    FN's verdensmål. / Kristjansdottir, Bergthora (Redaktør).

    Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. 95 s. (Sprogforum; Nr. 71).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologipeer review

  10. Udgivet

    Sprogfag som demokratisk konfliktfelt. / Kristjansdottir, Bergthora.

    Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 135-160.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  11. 2019
  12. Under udarbejdelse

    Non-Danish Ethnic Representation within and without the Borders of Denmark : in a Learning Material for the Teaching of Danish. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: L1-Educational Studies in Language and Literature, 2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. 2018
  14. Udgivet

    Uddannelsespolitik i nationalismens tegn. / Kristjansdottir, Bergthora.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. 204 s. (Asterisk; Nr. 15).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogpeer review

  15. Udgivet

    Den politiske retoriks arsenik. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Asterisk, Nr. 85, 2018, s. 30-31.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKommentar/debatForskning

  16. 2017
  17. Udgivet

    Læremidlernes danskfag. / Bremholm, Jesper (Redaktør); Bundsgaard, Jeppe (Redaktør); Fougt, Simon Skov (Redaktør); Skyggebjerg, Anna Karlskov (Redaktør); Matthiesen, Christina; Kristjansdottir, Bergthora; Carlsen, Dorthe; Berthelsen, Ulf Dalvad; Rørbech, Helle; Buch, Bettina; Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe; Skyggebjerg, Anna Karlskov; Fougt, Simon Skov.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 286 s. (Didaktiske studier).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologipeer review

  18. Udgivet

    Viden om verden i fandango 7. / Kristjansdottir, Bergthora.

    Læremidlernes danskfag. red. / Jesper Bremholm; Jeppe Bundsgaard; Simon Skov Fougt; Anna Karlskov Skyggebjerg. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. s. 172-198 (Didaktiske studier; Nr. 1).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  19. Udgivet

    Modtagelsesundervisning for ”sent ankomne unge” : nyankommethed i pædagogisk praksis. / Kristjansdottir, Bergthora.

    2017. Paper præsenteret ved NOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference, Odense, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  20. Udgivet

    Viden om verden i læremidlet Fandango 7 – : hvilken viden og hvilken verden? / Kristjansdottir, Bergthora.

    2017. Paper præsenteret ved NOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference, Odense, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  21. 2016
  22. Udgivet

    Nyankomne børn og unge i det danske uddannelsessystem : lovgrundlag og organisering. / Kristjansdottir, Bergthora; Perez, Susanne Jacobsen.

    I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Bind 11, Nr. 2, 12.12.2016, s. 35-63.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  23. 2015
  24. Udgivet

    Folkeskolereformen: tosprogundervisning og uddannelsesretfærdighed. / Kristjansdottir, Bergthora.

    I: Unge Paedagoger, Bind 76, Nr. 4, 12.2015, s. 5-13.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  25. Udgivet

    Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning. / Kristjansdottir, Bergthora.

    Læringsmål. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. s. 30-37 (Sprogforum; Nr. 61).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  26. Udgivet

    Interview med Leni Dam "Elevernes læring. Lærernes ansvar: Udvikling af elevautonomi". / Kristjansdottir, Bergthora; Maslo, Elina.

    Læringsmål. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. s. 73-81 (Sprogforum; Nr. 61).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  27. Udgivet

    Læringsmål. / Kristjansdottir, Bergthora (Redaktør); Maslo, Elina (Redaktør); Svarstad, Lone (Redaktør); Rohde, Lillian (Redaktør); Dahlgreen, Birte (Redaktør).

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. 96 s. (Sprogforum, Bind 61).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologipeer review

  28. 2014
  29. Udgivet

    Læremidler uden grænser. / Gregersen, Annette Søndergaard (Redaktør); Kristjansdottir, Bergthora (Redaktør); Dahlgreen, Birte (Redaktør); Lund, Karen (Redaktør); Risager, Karen (Redaktør); Friedrichsen, Annegret (Redaktør).

    Århus : Aarhus Universitetsforlag, 2014. 102 s. (Sprogforum, Bind 59).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologipeer review

  30. Udgivet

    Bæredygtig skoleudvikling : samtaler med Kirsten Schalburg. / Kristiansdottir, Bergthora; Timm, Lene.

    Frederiksberg : Dansklærerforeningens Forlag, 2014. 151 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogpeer review

  31. Udgivet

    Understøttende undervisning : sprog og læring i folkeskolens nye læringsrum. / Maslo, Elina; Kristjansdottir, Bergthora.

    2014. Abstract fra Forskning i folkeskole i forandring, Emdrup, København, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  32. 2011
  33. Udgivet

    Ret til dansk. / Horst, Christian Edvard (Redaktør); Haas, Claus (Redaktør); Kristiansdottir, Bergthora (Redaktør); Holmen, Anne.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. 439 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologi

  34. Udgivet

    Nysprog om tosprog : Sprogbrug, politik og pædagogik. / Kristiansdottir, Bergthora.

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. 1. udg. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 117-220.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  35. Udgivet

    Uhørte stemmer : sproglige minoritetsforældre og samarbejde med skolen. / Timm, Lene; Kristiansdottir, Bergthora.

    1. udg. Aarhus : Via Systime, 2011. 190 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  36. 2010
  37. Udgivet

    Den gode ramme der ikke rammer. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Sprogforum, Bind 15, Nr. 48, 2010, s. 25-36.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  38. Udgivet

    Hvorfor nu tale om curriculum? / Kristiansdottir, Bergthora; Holmen, Anne; Lund, Karen.

    I: Sprogforum, Bind 15, Nr. 48, 2010, s. 9-24.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  39. Udgivet

    Jafnrétti, fjölmenning og námskrá : samanburður á námskrám grunnskóla í Danmörku og á Íslandi. / Kristiansdottir, Bergthora; Ragnarsdóttir, Hanna.

    Reykjavík : University of Iceland Press, 2010. 31 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  40. Udgivet

    Kan dansk være et dræbersprog? / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Nr. 58, 2010, s. 17-34.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  41. Udgivet

    Maskeret sprogethed : Sprogbrug, politik og pædagogik. / Kristiansdottir, Bergthora.

    Hvem arver hvad i det globaliserede samfund. Århus : Aarhus Universitetsforlag, 2010.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  42. Udgivet

    Tvetungethed i skolens danskfag. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Nr. 43, 2010, s. 86-114.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  43. Udgivet

    Tvetungethed i skolens danskfag. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Nr. 43, 2010, s. 86-114.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  44. 2009
  45. Udgivet

    Tosproget undervisning i Danmark og hinsidan. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Sprog & integration, Nr. 4, 2009, s. 23-24.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  46. 2008
  47. Udgivet

    Folkeskolelærere i et kampfelt mellem faglighed og politik : Uddannelsespolitik og professionalisering. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: Sprogforum, Nr. 42, 2008.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  48. Udgivet

    Modersmålet : en ressource for de priviligerede. / Kristiansdottir, Bergthora; Holmen, Anne; Pedersen, Michael Svendsen.

    I: Sprogforum, Bind 13, Nr. 43, 2008, s. 7-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  49. 2006
  50. Udgivet

    Dansk som andetsprog : Et skolefag til begrænsning og spredning af elever. / Kristiansdottir, Bergthora.

    I: N O A, Nr. 1, 2006, s. 87-98.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  51. Udgivet

    Evas skjulte børn : Tosprogede elever i nationalcurriculet. / Kristiansdottir, Bergthora.

    1 udg. København : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2006.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  52. Udgivet

    Viljen til undervisning i tosprogede elevers modersmål. / Kristiansdottir, Bergthora.

    Interkulturel pædagogik: Flere sprog - problem eller ressource?. red. / Christian Horst. 2. udgave. udg. Vejle : Kroghs Forlag, 2006. s. 99-125.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  53. 2004
  54. Udgivet

    Tosprogede lærere og konstruktionen af professionel interkulturel identitet. / Kristiansdottir, Bergthora.

    Relationsprofessioner -: lærere, pædagoger, sygeplejersker, sundhedsplejere, socialrådgivere og mellemledere. 1. udgave. udg. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2004.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning