Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Armin W. Geertz

Om religion og evolution: En introduktion

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Om religion og evolution : En introduktion. / Geertz, Armin W.

I: Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, Nr. 56, 2011, s. 23-60.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Geertz, AW 2011, 'Om religion og evolution: En introduktion', Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, nr. 56, s. 23-60.

APA

Geertz, A. W. (2011). Om religion og evolution: En introduktion. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, (56), 23-60.

CBE

Geertz AW. 2011. Om religion og evolution: En introduktion. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift. (56):23-60.

MLA

Geertz, Armin W. "Om religion og evolution: En introduktion". Religionsvidenskabeligt Tidsskrift. 2011, (56). 23-60.

Vancouver

Geertz AW. Om religion og evolution: En introduktion. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift. 2011;(56):23-60.

Author

Geertz, Armin W. / Om religion og evolution : En introduktion. I: Religionsvidenskabeligt Tidsskrift. 2011 ; Nr. 56. s. 23-60.

Bibtex

@article{6446d41ba30f4ec39f341e513dd8895e,
title = "Om religion og evolution: En introduktion",
abstract = "I denne artikel introduceres indledningsvis evolutionsteoriens id{\'e}historie i korte tr{\ae}k. Efter en kritisk beskrivelse af evolutionspsykologiens antagelser, metoder og foretrukne emner opstilles en alternativ anskuelsesm{\aa}de, som afviser dele af evolutionspsykologiens grundlag og som argumenterer for kulturens kausale virkning p{\aa} den menneskelige kognition og ikke mindst den hominine evolution. Ud fra, hvad vi ved om den menneskelige evolution, ses det, at den hominine evolution har en dybde, som sj{\ae}ldent medt{\ae}nkes i teorier og hypoteser om den menneskelige evolution. Den menneskelige evolution er begyndt l{\ae}nge f{\o}r homo-arten, endog f{\o}r Australopithecus, hvor man finder primitive sten redskaber og tilstedev{\ae}relse af (dog ikke kontrol over) ild, og hvor de fysiologiske og genetiske forandringer, som f{\o}rte til mennesket, ogs{\aa} var p{\aa}begyndt. Dern{\ae}st opstilles otte tr{\ae}k, som kan have v{\ae}ret til stede i, hvad man kan kalde en 'proto-religion'. Den art, som sandsynligvis har besiddet disse tr{\ae}k, er Homo erectus; men der kan have v{\ae}ret ansatser til denne proto-religion endnu tidligere. Artiklen afsluttes med en diskussion af de mest kendte teorier og hypoteser, der har fors{\o}gt at forklare, hvorfor mennesket blev religi{\o}st. Hovedtesen i denne artikel er, at mennesket har udviklet sig som hybridt v{\ae}sen, dvs. som et v{\ae}sen hvis biologiske udvikling er g{\aa}et h{\aa}nd i h{\aa}nd med dens kulturelle udvikling. De udg{\o}r to sider af samme sag, ogs{\aa} i kausal forstand. Mennesket er f{\o}lgelig et biokulturelt og biosemiotisk v{\ae}sen.",
keywords = "religion, evolution, Darwin, kognitiv religionsvidenskab, religionsvidenskab, religionshistorie, ark{\ae}ologi, biokultur, biosemiotik",
author = "Geertz, {Armin W.}",
year = "2011",
language = "Dansk",
pages = "23--60",
journal = "Religionsvidenskabeligt Tidsskrift",
issn = "0108-1993",
publisher = "Afdeling for Religionsvidenskab, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet",
number = "56",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Om religion og evolution

T2 - En introduktion

AU - Geertz, Armin W.

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - I denne artikel introduceres indledningsvis evolutionsteoriens idéhistorie i korte træk. Efter en kritisk beskrivelse af evolutionspsykologiens antagelser, metoder og foretrukne emner opstilles en alternativ anskuelsesmåde, som afviser dele af evolutionspsykologiens grundlag og som argumenterer for kulturens kausale virkning på den menneskelige kognition og ikke mindst den hominine evolution. Ud fra, hvad vi ved om den menneskelige evolution, ses det, at den hominine evolution har en dybde, som sjældent medtænkes i teorier og hypoteser om den menneskelige evolution. Den menneskelige evolution er begyndt længe før homo-arten, endog før Australopithecus, hvor man finder primitive sten redskaber og tilstedeværelse af (dog ikke kontrol over) ild, og hvor de fysiologiske og genetiske forandringer, som førte til mennesket, også var påbegyndt. Dernæst opstilles otte træk, som kan have været til stede i, hvad man kan kalde en 'proto-religion'. Den art, som sandsynligvis har besiddet disse træk, er Homo erectus; men der kan have været ansatser til denne proto-religion endnu tidligere. Artiklen afsluttes med en diskussion af de mest kendte teorier og hypoteser, der har forsøgt at forklare, hvorfor mennesket blev religiøst. Hovedtesen i denne artikel er, at mennesket har udviklet sig som hybridt væsen, dvs. som et væsen hvis biologiske udvikling er gået hånd i hånd med dens kulturelle udvikling. De udgør to sider af samme sag, også i kausal forstand. Mennesket er følgelig et biokulturelt og biosemiotisk væsen.

AB - I denne artikel introduceres indledningsvis evolutionsteoriens idéhistorie i korte træk. Efter en kritisk beskrivelse af evolutionspsykologiens antagelser, metoder og foretrukne emner opstilles en alternativ anskuelsesmåde, som afviser dele af evolutionspsykologiens grundlag og som argumenterer for kulturens kausale virkning på den menneskelige kognition og ikke mindst den hominine evolution. Ud fra, hvad vi ved om den menneskelige evolution, ses det, at den hominine evolution har en dybde, som sjældent medtænkes i teorier og hypoteser om den menneskelige evolution. Den menneskelige evolution er begyndt længe før homo-arten, endog før Australopithecus, hvor man finder primitive sten redskaber og tilstedeværelse af (dog ikke kontrol over) ild, og hvor de fysiologiske og genetiske forandringer, som førte til mennesket, også var påbegyndt. Dernæst opstilles otte træk, som kan have været til stede i, hvad man kan kalde en 'proto-religion'. Den art, som sandsynligvis har besiddet disse træk, er Homo erectus; men der kan have været ansatser til denne proto-religion endnu tidligere. Artiklen afsluttes med en diskussion af de mest kendte teorier og hypoteser, der har forsøgt at forklare, hvorfor mennesket blev religiøst. Hovedtesen i denne artikel er, at mennesket har udviklet sig som hybridt væsen, dvs. som et væsen hvis biologiske udvikling er gået hånd i hånd med dens kulturelle udvikling. De udgør to sider af samme sag, også i kausal forstand. Mennesket er følgelig et biokulturelt og biosemiotisk væsen.

KW - religion

KW - evolution

KW - Darwin

KW - kognitiv religionsvidenskab

KW - religionsvidenskab

KW - religionshistorie

KW - arkæologi

KW - biokultur

KW - biosemiotik

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 23

EP - 60

JO - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift

JF - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift

SN - 0108-1993

IS - 56

ER -