Anne-Mette Lange

  1. 2023
  2. Udgivet

    Parent Training for ADHD : No Generalization of Effects From Clinical to Neuropsychological Outcomes in a Randomized Controlled Trial. / Lambek, Rikke; Sonuga-Barke, E; Lange, Anne-Mette et al.

    I: Journal of Attention Disorders, Bind 27, Nr. 1, 2023, s. 98-107.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. 2022
  4. Udgivet

    Functional somatic symptoms in preschool attention-deficit/hyperactivity disorder : a secondary analysis of data from a randomized controlled trial of parent training. / Larsen, Liva Bundgaard; Daley, David; Lange, Anne Mette et al.

    I: European Child and Adolescent Psychiatry, 24.06.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. Accepteret/In press

    Parent Training for ADHD : No Generalization of Effects From Clinical to Neuropsychological Outcomes in a Randomized Controlled Trial. / Lambek, Rikke; Sonuga-Barke, Edmund J.S.; Lange, Anne Mette et al.

    I: Journal of Attention Disorders, 2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  6. 2021
  7. Udgivet

    Effect of Parent Training on Health-Related Quality of Life in Preschool Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder : A Secondary Analysis of Data From a Randomized Controlled Trial. / Larsen, Liva Bundgaard; Daley, David; Lange, Anne Mette et al.

    I: Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Bind 60, Nr. 6, 2021, s. 734-744.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. 2020
  9. Udgivet

    Attention deficit and hyperkinetic disorder hos førskolebørn og tidlig indsats med forældretræning. / Lange, Anne Mette; Thomsen, Per Hove.

    I: Ugeskrift for Laeger, Bind 181, Nr. 9, 27.04.2020, s. 2-6.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet

    Gode Dage i en Corona-tid. / Lange, Anne-Mette; Geert-Jensen, Marie (Illustrator).

    Region Midtjylland, 2020. 11 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  11. Udgivet

    Gode dage i familien. / Lange, Anne-Mette.

    Viborg : Psykiatrien Region Midt. 2020, Infografik.

    Publikation: AndetAndet bidragFormidling

  12. Udgivet
    Gode råd til forældre i Corona-tiden. Lange, Anne-Mette (Producent). 2020. Viborg : Psykiatrien Region Midt.

    Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

  13. Udgivet
    Gode råd til forældre, der har et børn med ADHD. Lange, Anne-Mette (Producent). 2020. Viborg : Psykiatrien Region Midt.

    Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

  14. Udgivet

    Good Days in Unusual Times. / Lange, Anne-Mette; Geert-Jensen, Marie (Illustrator).

    Anna Freud Centre for Children and Families, 2020. 11 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  15. Udgivet
    Gode råd til børn og unge i Corona-tiden. Lange, Anne-Mette (Producent). 2020. Viborg : Psykiatrien Region Midt.

    Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

  16. Udgivet

    Når ingenting er som det plejer : Tips til børn og unge i en Corona-tid. / Lange, Anne-Mette.

    Viborg : Psykiatrien Region Midt. 2020.

    Publikation: AndetAndet bidragFormidling

  17. Udgivet

    Treatment of ADHD in adults–prevalence of discontinuation and associated factors–results from a cross-sectional analysis of Danish register data. / Mohr-Jensen, Christina; Lange, Anne Mette; Thomsen, Per Hove et al.

    I: Nordic Journal of Psychiatry, Bind 74, Nr. 7, 2020, s. 479-488.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  18. 2019
  19. Udgivet

    Attention deficit and hyperkinetic disorder hos førskolebørn og tidlig indsats med forældretræning. / Lange, Anne-Mette; Thomsen, Per Hove.

    I: Ugeskrift for Læger, Bind 181, Nr. 32, 05.08.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelRådgivningpeer review

  20. Udgivet

    An examination of the psychometric properties of scores on the Family Strain Index (FSI) in a general community sample. / Lambek, Rikke; Lange, Anne-Mette; Petersen, Natasja et al.

    I: Scandinavian Journal of Psychology, Bind 60, Nr. 2, 04.2019, s. 138-144.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  21. Udgivet

    The economic burden of adult attention deficit hyperactivity disorder : A sibling comparison cost analysis. / Daley, D.; Jacobsen, R. H.; Lange, A. M. et al.

    I: European Psychiatry, Bind 61, 2019, s. 41-48.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  22. 2018
  23. Udgivet

    Parent Training for Preschool ADHD in Routine, Specialist Care: A Randomized Controlled Trial. / Lange, Anne Mette; Daley, David; Frydenberg, Morten et al.

    I: Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Bind 57, Nr. 8, 01.08.2018, s. 593-602.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  24. Udgivet
    Contributing Editor Dr. Kara S. Bagot interviews Dr. Anne-Mette Lange on a behavioral parent training program for preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Lange, Anne-Mette (Producent). 2018. online : Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

    Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

  25. Udgivet

    Kognitiv adfærdsterapi ved ADHD. / Lange, Anne-Mette; Thomsen, Per Hove.

    Kognitiv adfærdsterapi med børn, unge og familier. red. / Lisbeth Jørgensen; Christina Schlander. København : Hans Reitzels forlag, 2018. s. 365-411.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

  26. Udgivet

    HEALTH RELATED QUALITY OF LIFE IN PRESCHOOL CHILDREN WITH ADHD:RESULTS FROM A DANISH TRIAL ON PARENT TRAINING FOR ADHD IN ROUTINE CARE. / Bundgaard Larsen, Liva ; Lange, Anne-Mette; Rask, Charlotte Ulrikka et al.

    2018. Abstract fra 5th EUNETHYDIS International Conference on ADHD, Edinburgh, Storbritannien.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  27. Udgivet
  28. Udgivet

    The ADHD rating scale-IV preschool version : Factor structure, reliability, validity, and standardisation in a Danish community sample. / Alexandre, Julie Lysdal; Lange, Anne-Mette; Bilenberg, Niels et al.

    I: Research in Developmental Disabilities, Bind 78, 2018, s. 125-135.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. 2017
  30. Udgivet

    Børn med ADHD skaber øget konflikt om morgenen. / Lange, Anne-Mette.

    I: Propatienter.dk, Bind 25. april 2017, 27.04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  31. Udgivet

    Anne-Mette Langes plan for ADHD kongressen. / Lange, Anne-Mette.

    I: Medicinsktidsskrift.dk, Bind 19. april 2017, 04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  32. Udgivet

    Farlig trend: Unge deler deres ADHD medicin med andre. / Lange, Anne-Mette.

    I: Medicinsktidsskrift.dk, Bind 25. april 2017, 04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  33. Udgivet

    Piger med ADHD har 10 gange større risiko for adfærdsforstyrrelser. / Lange, Anne-Mette.

    I: Medicinsktidsskrift.dk, Bind 22. april 2017, 04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  34. Udgivet

    Unikt dansk studie om omkostningerne ved ADHD. / Lange, Anne-Mette.

    I: Medicinsktidsskrift.dk, Bind 19. april 2017, 04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  35. Udgivet

    Voksne med ADHD klarer sig dårligere end deres søskende. / Lange, Anne-Mette.

    I: Propatienter.dk, 04.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  36. Udgivet

    Adapting an attention-deficit hyperactivity disorder parent training intervention to different cultural contexts: The experience of implementing the New Forest Parenting Programme in China, Denmark, Hong Kong, Japan, and the United Kingdom. / Thompson, Margaret J J; Au, Alma; Laver-Bradbury, Cathy et al.

    I: PsyCh Journal, Bind 6, Nr. 1, 03.2017, s. 83-97.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  37. Udgivet

    ADHD børns morgenproblemer alvorlige trods medicin. / Lange, Anne-Mette.

    I: Medicinsktidsskrift.dk, 2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  38. 2016
  39. Udgivet

    Samfundsøkonomiske konsekvenser af ubehandlet ADHD. / Højbjerg Jacobsen, Rasmus ; Lange, Anne-Mette.

    I: BestPractice: Psykiatri / Neurologi, Bind November, 11.2016.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  40. Udgivet

    Adaption for the Danish population: results of Danish study of NFPP for ADHD in pre-schoolers (D’SNAPP). / Lange, Anne-Mette.

    I: EUNETHYDIS 2016 International conference , 10.2016.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelFormidling

  41. Udgivet

    45.2 THE EFFECTIVENESS OF PARENT TRAINING AS A TREATMENT FOR PRESCHOOL ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER: A MULTI-CENTER RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL OF THE NEW FOREST PARENTING PROGRAM IN EVERYDAY CLINICAL PRACTICE. / Lange, Anne-Mette.

    I: Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Bind 55, Nr. 10, 2016, s. S330.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceabstrakt i tidsskriftForskningpeer review

  42. Udgivet

    The Effectiveness of Parent Training as a Treatment for Preschool Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder : Study Protocol for a Randomized Controlled, Multicenter Trial of the New Forest Parenting Program in Everyday Clinical Practice. / Lange, Anne-Mette; Daley, David; Frydenberg, Morten et al.

    I: JMIR research protocols, Bind 5, Nr. 2, e51, 2016.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  43. 2015
  44. Udgivet

    Forskning - Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov. / Lange, Anne-Mette; Arildskov, Trine Wigh; Højslev Avlund, Sara et al.

    2015. Poster session præsenteret ved ADHD og Forældreindsatser, Nyborg, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskning

  45. Udgivet

    Små børn med ADHD - et udviklingsperspektiv. / Lange, Anne-Mette.

    I: BestPractice, 09.2015, s. 34-36.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  46. Udgivet

    Costing adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Impact on the individual and society. / Daley, David; Højbjerg Jacobsen, Rasmus ; Lange, Anne-Mette et al.

    2015. Poster session præsenteret ved World Congress on ADHD, Glasgow, Storbritannien.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  47. Udgivet

    Costing adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Impact on the individual and society. / Daley, David; Højbjerg Jacobsen, Rasmus ; Lange, Anne-Mette et al.

    Oxford University Press, 2015.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  48. Udgivet

    Delivering behavioural parent training in different cultural settings and online: New Forest Parenting Programme. / Thompson, Margaret; Laver-Bradbury, Cathy; Daley, David et al.

    I: Journal of the World Federation of ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, Bind 7, Nr. 1, 2015.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceabstrakt i tidsskriftForskningpeer review

  49. 2014
  50. Udgivet

    ADHD er ikke hysteri. / Lange, Anne-Mette; Sørensen, Anders; Tranæs, Torben .

    I: Berlingske Tidende, 18.10.2014, s. 15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  51. Udgivet

    De sociale og personlige omkostninger af ubehandlet ADHD hos voksne. / Lange, Anne-Mette.

    2014. Abstract fra Psykiatriens Forskningsdag, Risskov, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  52. Udgivet

    Private and Social Costs of ADHD : Key-note delivered at the Annual Conference of the Danish Association for ADHD, September, 2014. . / Lange, Anne-Mette; Højbjerg Jacobsen, Rasmus.

    2014.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  53. Udgivet

    Private and Social Costs of ADHD: Cost Analysis. / Daley, David; Højbjerg Jacobsen, Rasmus; Lange, Anne-Mette et al.

    I: Rockwool Fondens Forskningsenhed, Bind 69, 2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  54. Udgivet

    Private and Social Costs of ADHD: Methodology and Econometric Challenges. / Daley, David; Højbjerg Jacobsen, Rasmus; Lange, Anne-Mette et al.

    I: Rockwool Fondens Forskningsenhed, Bind 70, 2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  55. Udgivet

    Redefining the constructs and principles of the New Forest Parenting Programme in order to work within different cultures. / Thompson, Margaret; Lange, Anne-Mette; Tripp, Gail et al.

    2014. Abstract fra EUNETHYDIS 3rd International ADHD Conference, Tyrkiet.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  56. Udgivet

    The private and social costs of ADHD. / Daley, David; Lange, Anne-Mette; Højbjerg Jacobsen, Rasmus et al.

    2014. Poster session præsenteret ved EUNETHYDIS 3rd International ADHD Conference, Tyrkiet.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  57. Udgivet

    The private and social costs of later versus earlier access to care for ADHD. / Daley, David; Lange, Anne-Mette; Højbjerg Jacobsen, Rasmus et al.

    2014. Poster session præsenteret ved EUNETHYDIS 3rd International ADHD Conference, Tyrkiet.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  58. 2013
  59. Udgivet

    Børn og medicin i Folketinget. / Lange, Anne-Mette.

    I: Berlingske Tidende, 09.06.2013, s. 25.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  60. Udgivet

    Moving from efficacy to effectiveness research for psychosocial treatments for preschool ADHD: Challenges in the translation to different cultures. / Lange, Anne-Mette; Daley, David; Laver-Bradbury, Cathy et al.

    2013. Poster session præsenteret ved World Congress on ADHD, Milan, Italien.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  61. 2011
  62. Udgivet

    Parent Training for Preschool ADHD : Research protocol for a randomised controlled, multi-center effectiveness trial of the New Forest Parenting Programme in a clinical sample of Danish children. / Lange, Anne-Mette.

    2011. Poster session præsenteret ved Eunethydis Members Meeting , Budapest, Ungarn.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskning

  63. Udgivet

    Parent training for preschool ADHD: A randomised controlled, multi-centre effectiveness trial of the New Forest Parenting Programme in a clinical sample of Danish children. / Lange, Anne-Mette.

    2011. Abstract fra Psykiatriens Forskningsdag.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  64. Udgivet

    Parent training for preschool ADHD: Research protocol for a randomised controlled, multi-center trial of the New Forest Parenting Programme in clinical practice in Denmark. / Lange, Anne-Mette.

    I: Journal of the World Federation of ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, Bind 3, Nr. 2, P-38-13, 2011.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceabstrakt i tidsskriftForskningpeer review

  65. 2010
  66. Udgivet

    Fokus på ADHD er for unuanceret. / Ørnberg, Jakob; Lange, Anne-Mette.

    I: Dagbladet Information, 05.10.2010.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  67. Udgivet

    Opmærksomhed på sprog. / Lange, Anne-Mette.

    I: Psykolog Nyt, Bind 9, 2010.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  68. 2009
  69. Udgivet

    Tidlig hjælp er bedst hjælp. / Lange, Anne-Mette.

    I: Jyllands-Posten, 2009, s. 1.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  70. 2008
  71. Udgivet

    En fleksibel psykiatri. / Christiansen, Irene; Bakke, Ulla Fogh; Skovbo Nielsen, Birgit et al.

    I: Psykolog Nyt, Bind 62, Nr. 23, 2008, s. 16-19.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  72. 2006
  73. Udgivet

    Den irske model. / Lange, Anne-Mette; Trillingsgaard, Anegen.

    I: Psykolog Nyt, Bind 60, Nr. 6, 2006, s. 20-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling