Aarhus Universitets segl

Anders Højen

  1. 2023
  2. Udgivet
    Danish 20-month-olds' recognition of familiar words with and without consonant and vowel mispronunciations. / Højen, Anders; Madsen, Thomas O.; Bleses, Dorthe.
    I: Phonetica, Bind 80, Nr. 5, 10.2023, s. 309-328.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Udgivet
    Early Childhood Educator’s Implementation Readiness and Intervention Fidelity: Findings from a Person-Centered Study. / Bleses, Dorthe; Willemsen, Marinka; Purtell, Kelly M. et al.
    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 63, Nr. 2nd quarter, 04.2023, s. 156-168.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Udgivet
    Does child disruptiveness moderate the effect of parent speech on child conversational skills? / Trecca, Fabio; Svane, Riikka Pauliina; Laursen, Brett et al.
    2023. Poster session præsenteret ved SRCD 2023 Biennial Meeting, Salt Lake City, Utah, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  5. Udgivet
    Do child characteristics moderate the effect of high elaborative reminiscing on growth in child participation in memory conversation? / Svane, Riikka Pauliina; Trecca, Fabio; Laursen, Brett et al.
    2023. Poster session præsenteret ved SRCD 2023 Biennial Meeting, Salt Lake City, Utah, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskning

  6. Ikke-udgivet
  7. Udgivet
    Relative Heritage Language and Majority Language Use before School Start Explains Variance in 2nd Grade Majority Language but not Reading Skills. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    I: Frontiers in Psychology, Bind 14, 1134830, 2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. 2022
  9. Udgivet
    Child disruptiveness moderates the effects of home book reading on oral language development. / Laursen, Brett Paul; Hoff, Erika Christine; Gaudree, Aerdin et al.
    I: Personality and Individual Differences, Bind 196, 111763, 10.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet
    Unequal home literacy environments between preschool-age boys and girls predict unequal language and preliteracy outcomes. / Højen, Anders; Schmidt, Anne Mahler; Møller, Ida Styrbæk et al.
    I: Acta Psychologica, Bind 230, 103716, 10.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet
    Direct and indirect effects from parenting self-efficacy and parenting practices to social-emotional adjustment in 3- to 5-year-old children. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.
    I: Acta Psychologica, Bind 229, 103673, 09.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. Udgivet
    Language Assessments for Preschool Children: Validity and Reliability of Two New Instruments Administered by Childcare Educators. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip.
    Cambridge: Cambridge University Press, 2022. 75 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  13. Udgivet
    Social Contexts and Language Development: Past, Present, and Future. / Hoff, Erika Christine; Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    Language Development: Individual Differences in a Social Context. red. / J. Law; S. Reilly; C. McKean. Cambridge : Cambridge University Press, 2022. s. 23-40.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  14. 2021
  15. Udgivet
    Danish as a window onto language processing and learning. / Trecca, Fabio; Tylén, Kristian; Højen, Anders et al.
    I: Language Learning, Bind 71, Nr. 3, 09.2021, s. 799-833.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisReviewForskningpeer review

  16. Udgivet
    The relation of home literacy environments to language and preliteracy skills in single- and dual-language children in Danish childcare. / Højen, Anders; Hoff, Erika; Dale, Philip et al.
    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 55, 04.2021, s. 312-325.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  17. Udgivet
    Are impacts of early interventions in the Scandinavian welfare state consistent with a Heckman curve? A meta-analysis. / Rosholm, Michael; Paul, Alexander; Bleses, Dorthe et al.
    I: Journal of Economic Surveys, Bind 35, Nr. 1, 02.2021, s. 106-140.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  18. Udgivet
    Estimating Measurement Error in Child Language Assessments Administered by Daycare Educators in Large Scale Intervention Studies. / Ebad Fardzadeh, Haghish; Vach, Werner; Højen, Anders et al.
    I: PLOS ONE, Bind 16, Nr. 11, e0255414, 2021, s. e0255414.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  19. Udgivet
    Implementing toddler interventions at scale: The case of “We learn together". / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders et al.
    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 57, 2021, s. 12-26.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  20. Udgivet
  21. Udgivet
    Sustained effects of an early childhood language and literacy intervention through second grade: Longitudinal findings of the SPELL trial in Denmark. / Bleses, Dorthe; Dale, Philip S.; Justice, Laura M. et al.
    I: PLOS ONE, Bind 16, Nr. 10, e0258287, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  22. 2020
  23. Udgivet
    Børn af forældre på overførselsindkomst: Udvikling af sprog og læsning. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Trecca, Fabio et al.
    Trygfondens Børneforskningscenter, 2020. 110 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  24. Udgivet
    Din hjerne kan lære sprog hele livet... / Højen, Anders.
    I: Lingoblog, 11.02.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  25. Udgivet
  26. Udgivet
    When too many vowels impede language processing: An eye-tracking study of Danish-learning children. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.
    I: Language and Speech, Bind 63, Nr. 4, 2020, s. 898-918.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  27. 2019
  28. Udgivet
    Predictors of bilinguals’ speaking rates. / Højen, Anders.
    I: Journal of Phonetics, Bind 77, Nr. November, 100936, 11.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. Udgivet
    Does mixing age groups in early childhood education settings support children’s language development? / Justice, Laura M.; Logan, Jessica A.; Purtell, Kelly et al.
    I: Applied Developmental Science, Bind 23, Nr. 3, 07.2019, s. 214-226.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  30. Udgivet
    Patterns of educational achievement among groups of immigrant children in Denmark emerge already in preschool second-language and pre-literacy skills. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Jensen, Peter et al.
    I: Applied Psycholinguistics, Bind 40, Nr. 4, 07.2019, s. 853-875.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  31. Udgivet
    The Puzzle of Danish. / Tylén, Kristian; Trecca, Fabio; Dideriksen, Christina Rejkjær et al.
    2019. 1 Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  32. Udgivet
    A sound approach to language matters: In honor of Ocke-Schwen Bohn. / Nyvad, Anne Mette (Redaktør); Hejná, Michaela (Redaktør); Højen, Anders (Redaktør) et al.
    Aarhus: AU Library Scholarly Publishing Services, 2019. 630 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  33. Udgivet
    Has she sent or lit an email? Preliminary results of a Danish and Norwegian categorical perception study. / Ishkhanyan, Byurakn; Trecca, Fabio; Højen, Anders et al.
    2019. Abstract fra The Seventh Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, SALC 7, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  34. Udgivet
    Improvement in young Adults’ second-language pronunciation after short-term immersion. / Højen, Anders.
    A sound approach to language matters: in honor of Ocke-Schwen Bohn. red. / Anne Mette Nyvad; Michaela Hejná; Anders Højen; Anna Bothe Jespersen; Mette Hjortshøj Sørensen. Aarhus : AU Library Scholarly Publishing Services, 2019. s. 543-560.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  35. Udgivet
    Nyt materiale til sprogvurdering af 2-årige. / Højen, Anders.
    I: Viden om Literacy, Nr. 25, 04.2019, s. 16-24.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  36. Udgivet
    Segmentation of highly vocalic speech via statistical learning: Initial results from Danish, Norwegian, and English. / Trecca, Fabio; McCauley, Stewart M.; Andersen, Sofie Riis et al.
    I: Language Learning, Bind 69, Nr. 1, 03.2019, s. 143-176.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  37. Udgivet
  38. Udgivet
    Wait for it! Stronger influence of context on categorical perception in Danish than Norwegian. / Ishkhanyan, Byurakn; Højen, Anders; Fusaroli, Riccardo et al.
    2019. Paper præsenteret ved The 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Montreal, Canada.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  39. 2018
  40. Udgivet
    Bette-Bøv - Krudt og Ukrudt. / Højen, Anders.
    Hedehusene: Forlaget Torgard, 2018. 32 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  41. Udgivet
    Individual differences in response to a large-scale language and pre-literacy intervention for preschoolers in Denmark. / Dale, Philip S.; Logan, Jessica; Bleses, Dorthe et al.
    I: Learning and Individual Differences, Bind 68, 10.10.2018, s. 51-60.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  42. Udgivet
    The Effectiveness of a Large-Scale Early Childhood Language and Pre-literacy Intervention: The SPELL Randomized-Controlled Trial in Denmark. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura M. et al.
    I: Child Development, Bind 89, Nr. 4, 08.2018, s. e342-e363.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  43. Udgivet
    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian et al.
    2018. 1 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  44. Udgivet
    An educator-administered measure of language development in young children. / Bleses, Dorthe; Jensen, Peter; Højen, Anders et al.
    I: Infant Behavior and Development, Bind 52, 2018, s. 104-113.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  45. Udgivet
    Effects of phonetic reduction on rapid automatized naming. / Kristensen, Line Burholt; Trecca, Fabio; Tylén, Kristian et al.
    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  46. Udgivet
    Elever med svage kompetencer i sprog og læseforståelse. Forskningskortlægning af effektive indsatser, risikofaktorer og sammenhænge med anden læring. Rapport udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. / Bleses, Dorthe; Hvidman, Charlotte; Munkedal, Søren et al.
    Businees and Social Sciences, Aarhus Universitet, 2018. 204 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  47. Udgivet
    Scaling-Up Effective Language and Literacy Instruction: Evaluating the Importance of Scripting and Group Size Components. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip et al.
    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 42, 2018, s. 256-269.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  48. Udgivet
    Structural and Process Quality of Danish Preschools: Direct and Indirect Associations with Children’s Growth in Language and Preliteracy Skills. / Slot, Pauline Louise; Bleses, Dorthe; Justice, Laura et al.
    I: Early Education and Development, Bind 29, Nr. 4, 2018, s. 581-602.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  49. Udgivet
    Using non-word repetition to investigate the nature of phonological representations in adult speakers of Danish and Norwegian. / Trecca, Fabio; Kristensen, Line Burholt; Tylén, Kristian et al.
    2018. 1-2 Poster session præsenteret ved Fonologi i Norden 2018, Lund, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  50. 2017
  51. Udgivet
    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip S. et al.
    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  52. Udgivet
    Process quality in Danish daycares serving children 0-5 years and associations with language and pre-literacy outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter et al.
    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  53. Udgivet
    The impact of the home learning environment in native- vs. second-language acquisition. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dale, Philip S.
    2017. Abstract fra International Congress for the Study of Child Language, Lyon, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  54. Udgivet
    Features of teachers’ talk predicts language and preliteracy development in Danish children. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Slot, Pauline.
    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  55. Udgivet
    Language and preliteracy interventions in early childhood over the last 25 years and their effects. / Dale, Philip S. ; Bleses, Dorthe; Højen, Anders et al.
    2017. Poster session præsenteret ved Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  56. Udgivet
    Relations between structural quality aspects and process quality in Danish preschools: evidence for compensating factors. / Bleses, Dorthe; Slot, Pauline; Højen, Anders et al.
    2017. Abstract fra Biennial Meeting of the Society of Research in Child Development , Austin, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  57. Udgivet
    A Randomized Controlled Trial of an At-Scale Language and Literacy Intervention in Childcares in Denmark. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Dale, Philip et al.
    2017. Poster session præsenteret ved International Convention of Psychological Science (ICPS), Vienna, Østrig.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  58. Udgivet
    Metaanalyse af pædagogiske indsatser til at styrke det sproglige læringsmiljø for 0-5-årige børn. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jensen, Peter et al.
    2017. 42 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  59. Udgivet
    The Effects of Language- and Literacy-Focused Professional Development on Early Educators and Children: A Best-Evidence Meta-Analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne B. et al.
    I: Early Childhood Research Quarterly, Bind 38, Nr. 1, 2017, s. 97-115.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  60. 2016
  61. Udgivet
    Early productive vocabulary predicts academic achievement 10 years later. / Bleses, Dorthe; Makransky, Guido; Dale, Philip et al.
    I: Applied Psycholinguistics, Bind 37, Nr. 6, 01.11.2016, s. 1461-1476.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  62. Udgivet
    Unpacking Early Childhood Language and Literacy Curricula: Effectiveness of Individual Intervention Components on Children’s Outcomes. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Justice, Laura.
    2016. Paper præsenteret ved 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  63. Udgivet
    Vowel bias in Danish word-learning: processing biases are language-specific. / Højen, Anders; Nazzi, Thierry.
    I: Developmental Science (Print), Bind 19, Nr. 1, 01.2016, s. 41-49.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  64. Udgivet
    Sprog- og taleudvikling - Indlæring, træning, udvikling - Neural plasticitet. / Højen, Anders; Levänen, Sari; Grønnum, Nina et al.
    Nordisk Lærebog i Audiologi. red. / Torben Poulsen. 1. udg. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2016. s. 103-116.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  65. Udgivet
    The influence of linguistic background on benefits derived from language intervention in Danish daycares. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe; Justice, Laura M.
    2016. Abstract fra 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Vilnius, Litauen.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  66. 2015
  67. Udgivet
    When too many vowels impede language processing: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Christiansen, Morten Hyllekvist; Bleses, Dorthe et al.
    2015. Poster session præsenteret ved 40th Annual Boston University Conference on Language Development, Boston, USA.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  68. Udgivet
    Sproget kan styrkes: Rapport om SPELL og Fart på sproget. Undersøgelser af effekten af to sprogindsatser. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær et al.
    2015. 99 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  69. Udgivet
    Sproget kan styrkes. Rapport om effekten af sprogindsatserne Spell og fart på sproget i danske dagtilbud. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Andersen, Mette Kjær et al.
    2015. 24 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  70. Udgivet
  71. Udgivet
    Bogstart: Læs og snak. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    2015. 90 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  72. Udgivet
    Factors influencing language acquisition of bilinguals age 3-5 in child care. / Højen, Anders.
    2015. Poster session præsenteret ved WILD 2015 - Workshop on Infant Language Development, Stockholm, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  73. Udgivet
    Listeners' native phonology affects segmentation of artificial speech streams. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten H. et al.
    2015. Poster session præsenteret ved The Fifth Conference of the Scandinavian Association for Language and Cognition, Trondheim, Norge.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  74. Udgivet
    SPELL. Randomiseret kontrolleret forsøg af sprogintervention i 144 danske børnehaver, 2012-2015. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    2015. Poster session præsenteret ved Innovationsstyrelsens årsmøde, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterFormidling

  75. 2014
  76. Udgivet
    The effect of vocalic vs. consonantal phonetic structure on language segmentability: The case of Danish. / Trecca, Fabio; Bleses, Dorthe; Christiansen, Morten Hyllekvist et al.
    2014. Poster session præsenteret ved International Congress for the Study of Child Language, Amsterdam, Holland.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningpeer review

  77. Udgivet
    The Effects of Professional Development (PD) on Early Childhood Educators Measured in Terms of Knowledge, Process Quality, and Structural Quality, and Children’s Emergent Literacy and Language Skills at 3-6 years of age: a meta-analysis. / Markussen-Brown, Justin; Juhl, Carsten Bogh; Piasta, Shayne et al.
    2014, PROSPERO International prospective register of systematic reviews.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

  78. Udgivet
    A randomized controlled trial of a large scale systematic and explicit language and literacy intervention in Danish daycares: The SPELL study. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Dybdal, Line et al.
    I: British Journal of Education, Society & Behavioural Science, Bind 4, Nr. 11, 2014, s. 1504-1524.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  79. 2013
  80. Udgivet
    Evidensbaserede undervisningsstrategier: Idékatalog med evidensbaserede strategier til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2013. 27 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  81. Udgivet
    Forskningskortlægning om læseindsatser overfor tosprogede elever. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Vach, Werner et al.
    116 s. København: Undervisningsministeriet. 2013, Forskningskortlægning.

    Publikation: AndetAndet bidragForskning

  82. 2012
  83. Udgivet
    Hvilke tosprogede har problemer med dansk? En foreløbig rapport om sprogvurdering af tosprogede. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    I: E-prints, Bind 14, 04.2012, s. 3-21.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  84. Udgivet
    Bette-Bøv laver en talemaskine: (børnebog). / Højen, Anders.
    Hedehusene: Forlaget Torgard, 2012. 28 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  85. Udgivet
    Discrimination of native and nonnative speech sounds by Danish infants aged 6, 9 and 12 months. / Østerbye, Torkil; Højen, Anders; Vach, Werner.
    The Beginnings of Danish Speech Perception. red. / Torkil Østerbye. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2012. s. 179-225.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  86. Udgivet
    Explaining differences in rate of identification and choice of confusers of Danish vowels and consonants in noise. / Østerbye, Torkil; Højen, Anders; Vach, Werner.
    The beginnings of Danish Speech Perception. red. / Torkil Østerbye. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2012. s. 110-173.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  87. Udgivet
    Identification and confusions of Danish vowels and consonants in quiet and noise. / Østerbye, Torkil; Højen, Anders; Vach, Werner.
    The Beginnings of Danish Speech Perception. red. / Torkil Østerbye. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2012. s. 41-106.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  88. Udgivet
    Mere om Sprogvurderingsmaterialet. / Højen, Anders.
    I: LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, Bind 64, 2012, s. 21-22.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  89. 2011
  90. Udgivet
    Sprogtilegnelse hos normalthørende og hørehæmmede børn: Hvordan kan man hjælpe børn med hørenedsættelse til at tilegne sig talt sprog på et højere niveau således at de bedre kan klare sig i daglig kommunikation? / Højen, Anders.
    I: Logos, Bind 63, Nr. September, 09.2011, s. 38-40.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  91. Udgivet
    Forskningskortlægning af behov for sprogvurdering, effektive sprogindsatser og pædagogisk efteruddannelse. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Lum, Jarrad et al.
    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  92. Udgivet
    Teorier om sprogtilegnelse. / Kjærbæk, Laila; Lum, Jarred; Højen, Anders et al.
    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  93. Udgivet
    Evaluation of programs and methods for improving language and early literacy skills in young children. / Lum, Jarrad; Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    2011.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

  94. 2010
  95. Udgivet
    Etsprogede og tosprogede med og uden sprogproblemer. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    I: Sprogmuseet, 28.01.2010.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  96. Udgivet
    Detailed vocalic information in Danish 20-month-olds' novel words. / Højen, Anders; Nazzi, Thierry.
    Speech and Language 2009: Proceedings of the 3rd International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language. 2010.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingKonferencebidrag i proceedingsRådgivningpeer review

  97. Udgivet
    Etsprogede og tosprogede med og uden sprogproblemer. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    Odense: Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2010. s. 1-6.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  98. Udgivet
    Sprogvurdering af 3-årige (09) - karakteristika og risikofaktorer. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders; Jørgensen, Rune Nørgaard et al.
    Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2010.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

  99. Udgivet
    Sprogvurdering i børnehaveklassen. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    I: Viden om Laesning, Nr. 8, 2010, s. 11-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  100. Udgivet
    Vocalic and consonantal processing biases in early word-learning: Cross-language differences? / Højen, Anders; Nazzi, Thierry.
    I: Acoustical Society of America. Journal, Bind 128, Nr. 4, 2010, s. 2350.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceabstrakt i tidsskriftForskning

  101. 2009
  102. Udgivet
    Tosprogethed - hvad er problemet? / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    I: Maal & Maele, Bind 32, Nr. 1, 01.01.2009, s. 21-29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  103. Udgivet
    Introduktion. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    Når børn lærer sprog: Dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. red. / Dorthe Bleses; Anders Højen. Syddansk Universitetsforlag, 2009.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  104. Udgivet
    Når børn lærer sprog: Dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. / Bleses, Dorthe; Højen, Anders.
    Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2009. 312 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  105. Udgivet
    Sprogtilegnelse i Danmark: Nutid og fremtid. / Højen, Anders; Bleses, Dorthe.
    Når børn lærer sprog: Dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. red. / Dorthe Bleses; Anders Højen. Bind 1 1. udg. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2009. s. 297-307.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  106. Udgivet
    Tosprogethed: sproglig udvikling, kompetencer og konsekvenser. / Højen, Anders.
    Når børn lærer sprog: Dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. red. / Dorthe Bleses; Anders Højen. 1. udg. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2009. s. 261-296.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  107. 2008
  108. Udgivet
    Phonological specificity of vowels and consonants in 20-month-olds' word representations. / Højen, Anders; Madsen, Thomas O.; Vach, Werner et al.
    I: Acoustical Society of America. Journal, Bind 123, Nr. 5, 2008, s. 3182-3182.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceabstrakt i tidsskriftForskning

  109. 2007
  110. Udgivet
    Efter cochlear implant: To sprog eller ét? / Højen, Anders.
    I: Dansk Audiologopaedi, Bind 43, Nr. 4, 01.10.2007, s. 3-5.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  111. Udgivet
    Efter cochlear implant: To sprog eller et? / Højen, Anders.
    4. udg. Odense: Syddansk Universitet. Center for Børnesprog, 2007. s. 1-5.

    Publikation: Working paper/Preprint Working paperRådgivning

  112. 2006
  113. Udgivet
    Early learners' discrimination of second-language vowels. / Højen, Anders; Flege, James E.
    I: Acoustical Society of America. Journal, Bind 119, Nr. 5, 2006, s. 3072-3084.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review