Lektor
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup
Tuborgvej 164
bygning D, 237
2400 København NV
Danmark
Fastnet: +4587163795
Kristine Kousholt er tilknyttet forskningsprogrammet ReForm ved DPU, Aarhus Universitet. Derudover deltager Kristine Kousholt i en række enheder og forskningsgrupper, herunder 'Eksistensfænomenologiske perspektiver på pædagogisk psykologi', 'KULT' (ungdomsforskning) og 'Analyseenheden'. Derudover deltager Kristine Kousholt i den tværinstitutionelle (RUC, DPU, University College Lillebælt m.fl.) forskningsgruppe ”Praksisforskning i Udvikling”.
Kristine Kousholt underviser og vejleder på kandidatuddannelsen i Pædagogisk Psykologi (særligt modul 3, 4 og 6).
Forskningsprofil
Kristine Kousholts forskning er centreret om evalueringspraksis, testning, læring, børns fællesskaber og folkeskole. Det FKK finansierede post doc. projekt, som blev afsluttet i 2015, fokuserer på, hvilke betydninger de nationale test får for børns fællesskaber og læreprocesser. Ph.d. afhandlingen fra 2009 fokuserer på, hvad folkeskolens evalueringspraksis betyder for børns læring og fællesskaber. Det pointeres, at evalueringer bliver del af børns fællesskaber på forskellige måder, f.eks. som del af børns forhandlinger om inklusion og eksklusion. Desuden pointeres det, at evalueringer får forskellig betydning for børn knyttet til deres positioner i fællesskaberne og knyttet til deres rettetheder for fremtidig læring.
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Forskning
Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af forskningsnetværk
Presse/medie
Presse/medie
Presse/medie
ID: 32129362