Ditte Winther-Lindqvists udviklingsforskning er interdisciplinær og inddrager psykologiske, filosofiske, antropologiske og eksistentielle perspektiver på børn og unges liv og udvikling. Hendes forskning placerer sig i krydsfeltet mellem udviklingspsykologi, kultur-historisk teori og fænomenologi, med vægt på barnets perspektiv på og deltagelse i institutionelle praksisser, aktiviteter og relationer. Det syntetiske og integrative arbejde mellem discipliner og teorier har til formål at formulere en kontekstuel og oplevelsesrelevant udviklingspsykologi. Alle emner der har stor betydning for børns og unges liv har interesse i denne forskning: leg, overgange, venskaber, omsorg, fællesskab, sorg, sygdom og kriser, identitet. På børneområdet drejer hendes forskning sig særligt om leg, legekultur, pædagogik og omsorg i dagtilbud. – herunder spørgsmålet om indretning og indstilling til legen i dagtilbud på praksis og policy niveau. Og på ungeområdet handler hendes nuværende forskningsprojekt om at undersøge sorg fra et personligt eksistentielt første persons perspektiv udfra et udviklingsbegreb om den personlige historie. Implikationer for de unges udvikling, trivsel og deltagelse i unge-liv og uddannelse undersøges i dialog med anden ungdomsforskning, sorg- og sygdomsteori, samt forskning i risiko og resiliens.