Beskrivelse
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) får nu kritik for at tale i floskler i stedet for at skære ind til benet i forbindelse med indførelsen af de nye restriktioner mod den stigende coronasmitte. Professor og forsker i smittepsykologi Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet har særligt bidt mærke i sundhedsministerens brug af vendingen om at huske "de gode vaner".
- Vi ved, at sådan nogle hurra-ord eller floskler er ret gode til at aktivere følelser, men de driver ikke handling i sig selv. Det, der driver handling, er præcis viden om, hvad du skal gøre, siger han og får opbakning fra Karen Wistoft, professor i sundhedspædagogik ved DPU:
- Kommunikation om coronasmitte, som udelukkende behæftes med følelser og moral, virker ikke på den lange bane. Man kommer ikke til at gøre noget andet ved, at nogle løfter pegefingeren. Det hjælper ingenting, siger hun.
Emne
Corona kommmunikation smittepsykologi sundhedspædagogik
Periode | 9 sep. 2020 |
---|
Emneord
- Corona
- Smittepsykologi
- Kommunikation
- Sundhedspædagogik
Relateret indhold
-
Presse/medier
-
Smitte, børn og forældreansvar
Presse/medie
-
Hjemmeskole presser børn og forældre
Presse/medie
-
Unge er coronabevidste - dog ikke ved fester
Presse/medie
-
De ældste elever må ikke forsamles med lærere
Presse/medie
-
Elever på mellemtrinet i skolen
Presse/medie
-
Skoler må ikke samle store elever i små grupper
Presse/medie
-
Nødhold for ældre elever
Presse/medie
-
Hvem skal vælge børnenes grupper?
Presse/medie
-
Unge og COVID-19
Presse/medie
-
Lærere mødes med elever
Presse/medie
-
Publikation
-
Corona-essay om de ’risikable’ unge: Ingen bør mødes med foragt eller fordømmelse – det skaber i yderste konsekvens kun endnu mere smitte
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Bidrag til avis - Avisartikel
-
Elevernes trivsel og mentale sundhed - hvad har vi lært af nødundervisningen under coronakrisen
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Lærerne har knoklet under krisen: Bettina Heltberg antager, at lærerne under corona-krisen har drukket øl og klippet hæk. Det er helt forkert
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Kommentar/debat/letter to the editor › Formidling
-
Nødundervisning under corona-krisen: et elev- og forældreperspektiv
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
-
4 forskere: Det ved vi om nødundervisning under coronakrisen
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Bidrag til avis - Avisartikel
-
Elever der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Projekter
-
Nødundervisning under corona-krisen. Et elev- og forældreperspektiv
Projekter: Projekt › Forskning