Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Meningsfuld grammatikundervisning

Presse/medie

14/10/2020

Bøjning og benævning af ordklasser, kryds og bolle og hel- og ledsætninger… Grammatikundervisningen lever i ”bedste” velgående i skolens tre store sprogfag. Men undervisningen er ofte præget af individuelle udfyldningsopgaver, der ikke forbindes til kommunikationssituationen og konteksten. Det er en grammatikundervisning, der ikke nødvendigvis øger elevernes sproglige kompetencer. Det viser forskningsprojektet Gramma3, som har undersøgt grammatikundervisningens form og udbredelse i dansk, tysk og engelskundervisningen. Forskningsprojektet har samtidig forsøgt at udvikle konkrete bud på, hvordan grammatikundervisningen kan blive mere kontekstualiseret. Vi har talt med Kristine Kabel, der er en af forskerne bag projektet og Annette Bloch Jensen, der er tysklærer og har deltaget i projektet.

Referencer

Referencer

TitelMeningsfuld grammatikundervisning
Grad af anerkendelseNational
Mediets navn/udløbStemmer fra skolen
MedietypeAndet
Varighed/længde/størrelse1 time 15 minutter
LandDanmark
Dato14/10/2020
BeskrivelsePodcast
Producer/forfatterRikke Bundsgaard
URLhttps://stemmerfraskolen.podbean.com/e/meningsfuld-grammatikundervisning/
PersonerKristine Kabel
Se relationer på Aarhus Universitet

ID: 200986043