Journalistikken og tilliden

Presse/medie

26/02/2018

Referencer

  • Journalistikken og tilliden

    Gerd Maria May

    medium.com

Referencer

TitelJournalistikken og tilliden
Grad af anerkendelseNational
Mediets navn/udløbmedium.com
MedietypeInternet
LandDanmark
Dato26/02/2018
BeskrivelseTilliden til medierne er globalt på et historisk lavt niveau. I Danmark, som i det meste af verden, rasler journalister rundt sammen med politikere, brugtvognsforhandlere og ejendomsmæglere i bunden af skalaen. Men der er håb og her ovenikøbet syv råd til at genvinde tilliden til vores fag.

*

Ikke nok med, at vi ligger helt i bunden af enhver torværdighedsundersøgelse, udviklingen går også i den forkerte retning. Ved den sidste danske troværdighedsundersøgelse var tilliden til journalister som faggruppe faldet endnu længere ned, end der, hvor vi plejer at rode rundt. (Fra 2,46 til 2,43 på en skal fra 1–5.)

Derudover viser undersøgelser også, at det er de yngste, der stoler mindst på medier og journalister, så det er nok ikke noget, der bare går over af sig selv. I Digital News Report fra 2017 viser undersøgelsen, at det blandt de unge mellem 18–24 år kun er 36% der stoler på medier generelt. Heldigvis er vi lidt bedre end vores rygte. For de svarer også, at de trods alt har lidt mere tillid til de medier, de selv følger. Her er det “blot” 48%, der ikke stoler på os. Mod 55% og 61% blandt de ældste mediebrugere.

Når danskerne ikke stoler på os, lyder forklaringen, at det er fordi, de mener, vi har en skjult dagsorden, når vi fortæller om verden. Samtidig falder lysten til at betale for det, vi producerer.

Så læner vi os op af videnskaben og den generelle udvikling, er der ingen tvivl om, at vi har et problem. Det er selvfølgelig større for nogle end for andre. Men samlet set står vi som profession i et ret dårligt lys. Og når vi kobler det med, at det eneste, vi reelt laver, er at fortælle nogen om noget, de helst skal tro på, så kalder alt på, at vi skal gøre noget ved det. Vi må have tilliden tilbage, hvis vores branche skal fortsætte med at have en meningsfuld plads i samfundet. Og tror man som mig på, at journalistik er en helt afgørende del af et velfungerende demokrati, så er det her et område, vi skal sætte meget mere fokuseret ind omkring i mediebranchen.

Danskerne stoler måske ikke på os — men de stoler på hinanden

Heldigvis lever vi i verdens mest tillidsfulde land. Så der burde være håb -selv for journalister. Vi skal bare tage det seriøst og vælge at gøre noget ved det.

For i følge en af verdens førende forskere inden for tillid, professor Gert Tinggaard, så er Danmark så fuld af social tillid, at det i følge ham faktisk er vores vigtigste ressource, og det kan vi vende til vores fordel.

Professoren ved Aarhus Universitet mener, at vi godt kan vende udviklingen, men nok skal indstille os på, at det er et langt, hårdt slid.

Han mener, at vi skal bruge undersøgelsernes nedslående resultater som et vink med en vognstang om, at vi skal pleje vores image. Men det kræver, at vi er bevidste om mistilliden og at vi gør noget aktivt for at komme længere op på hitlisten, siger professoren.

Og ifølge Gert Tingaard handler det om at sætte folk pædagogisk ind i proceduren, forventningsafstemme og sige til dem, at de kan stole på os. -Vis, at du har levet op til dine løfter og deres tillid. Gør det eksplicit, siger han.

Verdens største samling af social tillid

Inden vi alle sammen bare krummer tæer eller peger på de andre. For det er garanteret de andre, folk ikk stoler på osv …, så er der hermed en opfordring til, at vi allesammen tager den opgave på os. Den er tung, men ikke umulig. Og da vi jo lever i verdens mest tillidsfule land, burde det da være til at fixe.

Når man måler på tilliden i et samfund, så er det detr, man kalder “den sociale tillid”, det er den, der er mellem mennesker, der ikke kender hinanden. Den er summen af det ofte helt uformelle samarbejde, der finder sted dagligt på kryds og tværs borgerne imellem og som bygger på tillid og fælles normer opbygget over generationer, skriver professoren i “social kapital — en introduktion”. Den sociale tillid er den tillid, vi har til, at de mennesker, der går på gaden ved siden af os, ikke vil os noget ondt. Det er den, der gør, at vi kan lave mundtlige aftaler uden advokater og andre fordyrende mellemled og rent faktisk stoler på, at den anden overholder sin del. Den type tillid er på et globalt højt niveau i Danmark. Måler man, svarer 78 ud af 100 danskere ja til spørgsmålet ”Kan du stole på de fleste mennesker?”, mens det samme kun gør sig gældende for 3 ud af 100 brasilianere.

Forskerne peger på vores grundvigianske opdragelse som en afgørende årsag til, at vi er så tillidsfuldt et folk. Vi er generelt i Danmark blevet vænnet til, at vi ikke har ret meget kontrol, men til gengæld en masse tillid. Følelser og fornuft bliver brugt på en særlig måde, som ligger til grund for alle vores bærende institutioner — vores forfatning, retsvæsen og demokrati. Det konkluderer Brian Degn Mårtensen, der er filosof med speciale i etik, dannelse og pædagogik.

Det vil sige, at vi i Danmark har et grundlag for at skabe et fællesskab omkring vores medier på et grundlag af tillid, der som udgangspunkt er højt. Vi skal bare tage fat i det. Og det er vigtigt. Skal journalistikken give mening, skal den være baseret på tillid, for er der ingen tillid til afsenderen, er indholdet i meddelelsen værdiløst.

Derudover er tillid også afgørende for relationsbygningen. I langt de fleste medier i dag er den afgørende strategi mod en økonomisk langsigtet bæredygtig model at fokusere på de vedvarende relationer, på de loyale abonnenter i stedet for blot at se efter de hurtige klik. Og skal vi skabe varende relationer, er tillid også her afgørende. Ikke bare fordi, det definerer om vores informationer/historier/fortællinger er noget værd, men også fordi tillid er “rart” — det er noget man gerne vil være en del af og både have og give. I følge professor Gert Tinggaard er det at vise tillid ligesom at give en gave — det er hyggeligt, og man får lyst til at give noget rart tilbage, siger professor Gert Tinggaard. Så lad os da være gavmilde og dele ud af tilliden.

Syv råd til, hvordan dine læsere/seere/lyttere får mere tillid til din journalistik og dit medie

Skal vi i medierne lykkes med at vende udviklingen og genskabe tilliden til os som formidlere, som profession og som virksomheder, så er der her syv råd til journalisten.

Vær gennemsigtig. Med det mener jeg, at man skal være fuldstændig tydelig omkring, hvad man står for — eller som det jo ofte er tilfældet — ikke står for. Altså tilkendegive om man er i gang med en form for kampagne, eller at man blot forsøger at være tilstræbt objektiv. Fortæl, hvilke kilder, du har talt med, hvorfor du har valgt dem, og hvorfor du har valgt andre fra. Gør det tydeligt, hvorfor du gør, hvad du gør.
Vær åben. Gør det klart, at du er åben for andre idéer (og vær det …) Tag imod forslag til andre vinkler, kilder og historier på en måde, så ingen er i tvivl om, at du lytter. Invitér til nedskydning af dine egne idéer og måske fordomme. Vær ægte nysgerrig på andres input. Måske er det faktisk bedre end det, du alene havde tænkt dig frem til?
Vær med. Lad være med blot at stå ude fra og se på. Gå ind på banen og vær med.Giv noget af dig selv. Få græs på knæene, når du laver dine historier. På den måde vil både dine kilder og dine læsere få en fornemmelse af, at de lærer dig at kende — og hvis du er en ordentlig journalist, er et en kæmpe fordel for dig,
Vær tillidsfuld. Hvis du selv udviser tillid, avler du mere af det. Tro på, at folk vil dig — og din historie det godt (og gå så hjem og research i bund …)Tro på, at I er sammen om at afdække magtmisbruget, fortælle om udviklingen inden for den nyeste teknologiske udvikling, eller hvad du nu dækker. Selvfølgelig kan man ikke være blindt tillidsfuld, men som journalist ved du selvfølgelig, hvordan du tjekker udsagn, bias osv, så det ser jeg som en selvfølge, at du har styr på.
Hav respekt. Du skal respektere dine kilder, dine modtagere og dem du skriver om. I alt for mange år har vi i mediebranchen talt ned til vores læsere/seere/lyttere. Vi har tænkt, at vi skulle forklare tingene meget simpelt, så alle kunne forstå dem. Men i stedet for at skabe en klokkeklar kommunikationsvej, har vi i stedet adskilt os fra vores modtagere. Og der skal ikke særlig lang tid til, før modtagerne kan mærke, at de bliver talt ned til. Du skal opleve dig selv som en del af dem, du laver journalistik til. Du skal have respekt for deres vilkår, ønsker, håb og viden — på deres vilkår. Kun når man bliver talt til med respekt, kan man tage budskabet ind.
Erkend dine fejl åbent. Ja- det er dødssygt at at begå fejl, og endnu mere ærgerligt at skulle vise frem for hele verden, at man ikke er perfekt. Men det er den eneste vej frem. For selvfølgelig begår du fejl. Det gør alle ind i mellem. Det vigtige, når fejlen er begået, er at få rettet op på den. Og det gør man altså ikke ved at forsøge at gemme den væk. Den skal vises frem og gerne være fulgt af en forklaring. Hvorfor skete det — hvorfor sker det ikke igen, og så en uddybning af det, der burde have været fortalt. Når vi viser vores fejl frem med en ærlig og ansvarlig håndtering, så opbygger vi tillid, mens det undergraver enhver tro på os, hvis man selv opdager fejlen. For når en ting er forkert, og de ikke har fortalt det — hvad kan så ikke også være forkert.
Vær forankret. Hold fast i, hvor du kommer fra. Vis tilbage til ting, du tidligere har lavet, forklar hvorfor du er journalist, og hvorfor du er netop der, hvor du er. Hvis du ikke har andre forklaringer end, at du ikke kan få et andet job, og måske går og taler lidt dårligt om din arbejdsplads, så er det klart, man ikke har tillid til dig. Vær bevidst om, at du kun er noget værd, når der er tillid til dig OG dit medie. Så hvis du ikke ser dig selv som en del af det medie, du skriver for, så har du et problem. Har du derimod en historie, du kan vise tilbage til, og trække eksempler frem løbende, så udbygger du dit fundament og grunden til, at man skal stole på dig.
Producer/forfatterGerd Maria May
PersonerGert Tinggaard Svendsen
Se relationer på Aarhus Universitet

ID: 121835166