Asterisk: Farvel til den nationale uddannelsespolitik

Presse/medie

Beskrivelse

Den hjemlige uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standarder. Det sker ovenikøbet bag om ryggen på os, fordi vi ikke ved nok om uddannelsesforvaltningens finmekanik.

Siden 1999 har man i stigende grad på tværs af EU-medlemslandene og en række andre lande arbejdet med international standardisering af uddannelserne gennem den såkaldte Bologna-proces, som også ofte refereres til som ’det europæiske område for videregående uddannelse’. ECTS-point, akkreditering, kvalifikationsrammer og modulisering lyder som termer fra en fjern planet. Men i virkeligheden er det de standarder, der styrer den nationale uddannelsespolitik og den måde vores uddannelsessystem er organiseret. Sat på spidsen kan man sige, at der stort set ikke findes national styring af videregående uddannelse længere. Det ser bare sådan ud, fordi de internationale standarder implementeres i national lovgivning.

Og selvom der principielt fortsat er plads til lokale eller nationale diskussioner om og definitioner af pædagogisk og didaktisk kvalitet og om uddannelsernes indhold og formål, så er manøvrerummet kraftigt indskrænket af kravene fra eksempelvis akkreditering og kvalifikationsrammer. 

Emne

Europæisk strying af videregående uddannelse

Periode13 sep. 2018

Mediebidrag

1

Mediebidrag

  • TitelFarvel til den nationale uddannelsespolitik
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbAsterisk 87
    MedietypeTryk
    Varighed/længde/størrelse3 sider
    Land/OmrådeDanmark
    Dato13/09/2018
    BeskrivelseArtikel om den europæiske styring af videregående uddannelse.

    Den hjemlige uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standarder. Det sker ovenikøbet bag om ryggen på os, fordi vi ikke ved nok om uddannelsesforvaltningens finmekanik.
    Producer/forfatterCarsten Henriksen
    URLedu.au.dk/fileadmin/edu/Asterisk/87/Asterisk87-s13-15.pdf
    PersonerKatja Brøgger

Emneord

  • universiteter
  • Europæisk styring
  • Bologna-processen
  • EU
  • Internationale uddannelsesstandarder