Apropos

Presse/medie

17/12/2008

Mange skolelever og studerende har sukket efter den dag det ville være slut med terperiet og livet endelig skulle begynde. Men virkeligheden er en anden - ikke mindst i vore dage med livslang læring.

Spørgsmålet er hvordan og ikke mindst hvorfor vi lærer som voksne. For hvad er der egentlig på spil psykologisk set - når vi skal lære som voksne?

Er det nysgerrigheden, der driver lysten til at at lære, eller er det snarere frygten for ikke at slå til. - En undersøgelse af "Læringsstrategier blandt studerende på universitetet" viser, at de studerende i høj grad afvejer og afpasser deres indsats og strategi efter, hvad der skal til for at få den formelle anerkendelse, -få papir på, at de har en given viden som del af deres personlige kvalifikationer.

I øvrigt skelner forskeren bag undersøgelsen især mellem to typer læring: Dybdelæring og overfladelæring. Og den udprægede nyttetænkning blandt studerende fremmer overfladelæring på bekostning af den dybere forståelse.

De fleste studerende lærer altså godt nok det pensum der skal læses.... Men færre kommer ud over teksten - reflekterer, og sætter det lærte ind i større sammenhænge.

Referencer

  • Apropos

    dr.dk/P1

Referencer

TitelApropos
Mediets navn/udløbdr.dk/P1
MedietypeRadio
Dato17/12/2008
PersonerBerit Lassesen
Se relationer på Aarhus Universitet

ID: 105651716