Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Webinar 2b - Underviserens rolle i online undervisningssituationer

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Se relationer på Aarhus Universitet

Klaus Thestrup - Foredragsholder

Anders Hjortskov Larsen - Foredragsholder

Tom Gislev Kjærsgaard - Foredragsholder

Webinar 2b Dag 1, kl. 11-12 Frit format Underviserens rolle i online undervisningssituationer Programtekst Hvordan underviser man i et online rum, hvilke didaktiske greb kan man bruge og hvad forudsætter online undervisning? Vi arbejder med digitale værktøjer, viser praksis-eksempler og diskuterer underviserens rolle i et digitalt miljø. Abstract Online undervisning er et format, der i større grad anvendes i undervisning på universitetet. Undervisning medieret af digitale teknologier stiller nye og anderledes krav til undervisningen (Pedersen, Caviglia, Gislev & Hjortskov; 2019), hvilket igen stiller nye og anderledes krav til underviseren. Medier transformerer kontekster (Baym, 2015) Det gælder også en undervisningskontekst, hvor underviserens rolle er lige så vigtig, men fungerer på andre vilkår. Underviseren skal kunne mestre dette online rum ift. didaktiske muligheder, sociale sammenhænge og tekniske vilkår, hvis hun skal kunne udnytte potentialerne for den online undervisningssituation (Garrison, 2016). Deltagerforudsætninger Workshoppen er rettet mod undervisere, der er interesserede i online undervisning, konkret erfaring er ikke et krav. Deltagere skal medbringe en computer med internetforbindelse. Indhold og struktur • Workshoppen indledes med erfaringer og eksempler fra Aarhus Universitet på bachelor-, kandidat- og masteruddannelser på Faculty of Arts. • Der vises konkrete eksempler på, hvordan et online undervisningsrum kan sættes op, hvilke overvejelser, der ligger bag før, under og efter undervisningen. • Der gennemføres et kort online oplæg ved en kollega, via dette digitalt medierede undervisningsrum, hvorefter kollegaen vil indgå i dialog med deltagerne i workshoppen. • Deltagerne vil i grupper diskutere underviserens rolle i online undervisningsmiljøer med udgangspunkt i oplæg, online dialog, en række dilemmakort og digitale værktøjer. Forventede udbytte Deltagerne får mulighed for gennem diskussion og øvelser at få afklaret og kvalificeret deres opfattelse af online undervisning, de vilkår, der ligger i et online undervisningsmiljø og i særlig grad hvordan underviserens rolle kan forstås. Der bliver derudover rig mulighed for at høre om erfaringer fra online undervisning på Aarhus Universitet med bud på strukturer, værktøjer og ideer til praksis. Angivelse af projektets pædagogiske/didaktiske relevans Workshoppen arbejder med online undervisningssituationer og didaktikken og pædagogikken, som det forudsætter. Formålet er at diskutere underviserens rolle, når der undervises i et online miljø. Forfatter(e) Tom Gislev, AU; Anders Hjortskov Larsen, AU; Klaus Thestrup, AU Referencer Baym, N. K. (2015). Personal connections in the digital age. John Wiley & Sons. DUNK 20 online edition / Underviseren i centrum Garrison, D. R. (2016). Thinking collaboratively: Learning in a community of inquiry. Routledge. Pedersen, A. Y., Caviglia, F., Gislev, T., & Larsen, A. H. (2019). Learning in Hybrid Protopublic Spaces: Framework and Exemplars. In Networked Professional Learning (pp. 89-110). Springer.
14 maj 2020

Begivenhed (Konference)

TitelDUNK 20 Online edition
Dato14/05/2020 → …
AfholdelsesstedOnline
LandDanmark
Grad af anerkendelseInternational begivenhed

    Emneord

  • webinar, underviserroller, nærhed

ID: 196441976