Beskrivelse
Programtekst Har rammerne for implementering af blended learning en betydning for udbyttet? Præsentation af foreløbige erfaringer fra et udviklingsforløb på Juridisk Institut, Aarhus Universitet. Abstract På Aarhus BSS (Business and Social Sciences) på Aarhus Universitet har det universitetspædagogiske center, Center for Undervisning og Læring, siden 2013 udbudt et obligatorisk kompetenceudviklingsforløb for erfarne undervisere på tværs af institutter på Aarhus BSS hvert semester. Siden 2013 har ca. 100 undervisere gennemført det obligatoriske udviklingsforløb, der indebærer, at underviserne udvikler, afprøver og skriftligt evaluerer inddragelse af blended learning i egne undervisningsforløb. Undervisernes evaluering af udviklingsforløbet peger på, at manglende ledelsesmæssig opbakning og lokal anvendelighed af emnet påvirker undervisernes motivation for at deltage i det konkrete udviklingsforløb, oplevelsen af arbejdspres forbundet med udviklingsforløbet og undervisernes konkrete tilgang til blended learning. Dette tilsvarer andre fund, der påpeger behovet for ledelsesmæssig opbakning ved implementering af blended learning (Ellis & Goodyear, 2010), kompetenceudvikling inden for rammerne af instituttet eller eksisterende underviserteams (Georgina & Olson, 2008) og en model for timetælling i relation til undervisernes arbejde med at udvikle undervisningsforløb, der inddrager blended learning-elementer (Ryan, Tynan & LamontMills, 2014). I foråret 2015 igangsatte Aarhus BSS et større udviklingsprojekt på jurauddannelsen på foranledning af studielederen på jura. Målet med projektet er, at undervisere på de enkelte fag på den juridiske bacheloruddannelse skal implementere minimum ét online-element i undervisningsforløbet. Tidspunktet for udrulning eller den konkret afprøvning i undervisningen er efteråret 2016, og udviklingsprojektet er således fortsat igang ved DUN-konferencen. Formålet med dette initiativ er: − at indhente erfaringer med blended learning på jura, − at imødekomme strategiske mål indskrevet i Aarhus Universitets udviklingskontrakt 2015 - 2017, samt − at tilbyde de studerende på jura flere muligheder for at lære fagets teori og metode. Center for Undervisning og Læring har bistået studielederen på uddannelsen med at tilrettelægge og facilitere udviklingsforløbet, der skal klæde underviserne på i forhold til at planlægge, udvikle og afprøve elementer af online- eller blended learning i egne fag. Udviklingsforløbet er struktureret omkring gængs teori og gængse modeller for undervisningsudvikling, hvor underviseren skal identificere deres behov for undervisningsudvikling på baggrund af overvejelser om de studerende og deres baggrund, kontekst for det DUN Konferencen 2016 konkrete fag, læringsaktiviteter og deres relation til læringsmål og afprøvning (Biggs, 2011; Biggs & Tang, 1999). Undervisere, der deltager i forløbet, honoreres med 10.000 kr. i engangsvederlag og 100 normpoint (normpoint er en intern udregningsmodel til fordeling af arbejdsopgaver og -byrder). I alt deltager 26 undervisere fra to bacheloruddannelser (ba.jur og ha.jur) i udviklingsarbejdet. De udgør cirka 60 % af alle fastansatte undervisere på Juridisk Institut. Således rummer dette projekt følgende rammer for kompetenceudvikling: − Individuelle incitamenter − Lokal forankring og defineret mål − Teambaseret undervisningsudvikling − Kollegial erfaringsudveksling − Et ambitionsniveau, som de fleste kan imødekomme − Teknisk sparring og hjælp (der er ansat en studentermedhjælper ind i projektet) − Pædagogisk sparring og hjælp Sammenlignet med det interdisciplinære kompetenceudviklingsforløb er rammerne for udviklingsprojektet på jurauddannelsen tættere på de anbefalinger, som litteraturen foreskriver. Derfor bliver det på sigt også interessant at analysere, hvilket udbytte dette udviklingsforløb giver og sammenligne det med udbyttet af det obligatoriske kompetenceudviklingsforløb. Foreløbige resultater Udviklingsprojektet er endnu under gennemførsel, hvorfor vi pt. kun kan dele vores nuværende indtryk og erfaringer fra projektet. Det er således ikke muligt at beskrive, om udviklingsprojektet i signifikant grad forbedrer de studerendes mulighed for at lære fagets teori og metode, eller om underviserne, der deltager, oplever et positivt udbytte af udviklingsprojektet. De foreløbige resultater peger på, at de givne rammer er gunstige i forhold til at motivere en større undervisergruppe til at engagere sig i undervisningsudvikling. Projektplanerne, som alle undervisere bliver bedt om at udfylde, beskriver en række nye undervisningstiltag med ambitionsniveauer, der spænder fra anvendelse af online-elementer som supplerende materiale til anvendelse af online-elementer til understøttelse af ændringer i undervisningsmetoder. Eksempler på disse tiltag er: − Online selvtest af forståelse af pensum, − Test af forståelse i timerne, − Videoer der uddyber kernebegreber i pensum, − Videoer indeholdende hjælp til læsning af love, − Synliggørelse af de studerendes arbejde i timerne vha. Padlet og TodaysMeet − Udvikling af fælles model for feedback og peer-feedback. Vores erfaringer er indtil videre, at udviklingsprojekter, der er forankret på instituttet og med lokal ledelsesopbakning, bidrager til løbende feedback til udviklingsprojektets undervisere på forløbets form og indhold og sikrer tæt kobling mellem projektet og rammerne for undervisning på instituttet. Det er samtidig vores erfaring, at et udviklingsprojekt med disse rammer giver den lokale ledelse bedre indblik i DUN Konferencen 2016 udfordringer og fordele forbundet med undervisningsudvikling og bidrager til øget synlighed i forhold til instituttets undervisningskultur og -praksis. I denne poster-præsentation vil baggrunden for projektet blive skitseret. Herefter vil vi præsentere de foreløbige resultater af udviklingsprojektet og lægge op til en diskussion af gunstige rammer for undervisningsudvikling i blended learning.Periode | 18 maj 2016 |
---|---|
Begivenhedstitel | DUN Konferencen 2016: Ledelse, udvikling og overlevelse på universitetet |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Nyborg, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Publikation
-
Udrulning af blended learning i jura-uddannelsen
Publikation: Konferencebidrag › Poster › Formidling